Het Café

User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Gisterenavond laat een advertentie gezet op Marktplaats voor de fietsendrager:

Fietsendrager adv.png
Fietsendrager adv.png (35.83 KiB) Viewed 2909 times

en tot mijn verbazing liep het storm. Binnen een uur druppelden de gretige kopers binnen. Uiteraard de nodige jokers die hem voor de halve prijs gelijk wilde komen ophalen, maar Gabor leek (en was) serieus met acceptatie van de vraagprijs en vanochtend ophalen.

Nou 't zal mij benieuwen of hij vandaag voor € 150 weer op Marktpaats staat.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

Het is een goed moment om vakantiemateriaal te verkopen. Velen krijgen ook ongeveer nú vakantiegeld...
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: Het Café

Post by slimenslecht »

Breeze wrote: Sat May 22, 2021 12:06 pm Jij hebt een (hydraulische) pers zo te zien. Mooi hoor.

Adri
Wat heeft Henk nu eigenlijk niet :lol: , heerlijk toch die volledige zelfredzaamheid. Toen mijn vader nog leefde en we de klusruimte nog hadden in een loods was het ook zo fantastisch. Brug, dikke compressor, bandenapparatuur, lasapparatuur, alleen die pers ontbrak :( , maar een vriend had er wel 1 en als het nodig was reden we daar even heen :lol: .

Nu verbazen mensen zich met regelmaat als ze horen wat er allemaal in mijn garage woont, tja als je er eenmaal aan gewent bent... Maar de brug mis ik wel ;)
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: Het Café

Post by slimenslecht »

En qua vakantiemateriaal, ik zal eens kijken wat ik nog heb liggen.

Volgens mij nog dakdragers van een Twingo (1998) en iets van een fietsendrager. Kan i.d.d. mooi op MP gezet worden.

Maar dat VUT hulpmiddel van jou Adri was wel een erg nette en gewilde!
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

https://www.nu.nl/tech/6135577/usb-c-ka ... daard.html

240 watt door een usb kabeltje? Phoe...

Wel een techneut hoor, bij de redactie:

"Door het vermogen te verhogen is het bijvoorbeeld minder noodzakelijk om een grote adapter te gebruiken bij het opladen van een laptop."

Euh... Als de adapter niet groter is waar komt dat extra vermogen dán vandaan?

Eea wordt trouwens bereikt door de transport-spanning te verhogen: de 240W modus is 48 volt, 5A. Aangesloten apparaten hebben een flinke interne adapter / dcdc converter nodig om daar wat mee te kunnen.

Nog even en ze zetten gewoon 230V op het USB kabeltje, dan hoef je niet meer twee keer te converteren...
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Het Café

Post by Feije »

Misschien bedoelen ze fysiek een grote adapter? Ik kan me voorstellen dat zo’n adapter op 48V kleiner kan zijn, omdat hij door de kleinere stroomsterkte (bij gelijk vermogen) minder warm wordt?

230V lijkt me nog wel een uitdaging, want dan moet je in je apparaat dus een ac/dc-converter hebben. Dat lijkt me een stuk lastiger in bv een klein laptopje dan dc/dc.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

"Door het vermogen te verhogen is het bijvoorbeeld minder noodzakelijk om een grote adapter te gebruiken bij het opladen van een laptop."
Ik vermoed dat de auteur bedoelt heeft dat je geen laptop-specifieke lompe adapter meer hoeft te gebruiken maar dat je kunt volstaan met een universele adapter met USB-C. Dat die net zo lomp is laten we marketingtechnisch maar even weg.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

Feije wrote: Wed May 26, 2021 2:41 pm230V lijkt me nog wel een uitdaging, want dan moet je in je apparaat dus een ac/dc-converter hebben. Dat lijkt me een stuk lastiger in bv een klein laptopje dan dc/dc.
Dat is tegenwoordig vrijwel hetzelfde. Zowel AC als DC worden gelijkaardig in mootjes gehakt door een zgn schakelvoeding, met een veel hogere frequentie dan de 50Hz van het lichtnet zelf. Dit om de boel compacter te kunnen maken. In feite wordt AC zo behandeld alsof het DC is... Het grootste verschil is dat een netvoeding aan hogere isolatie eisen moet voldoen. Een DC-DC converter hoeft in principe niet eens galvanisch gescheiden te zijn, maar het is nog steeds wel beter.

Hoe simpel AC DC kan zijn blijkt wel uit hoe klein USB laders voor in het stopcontact al heel lang zijn.

Formaat hangt vooral van vermogen af, niet zozeer van stroom. Met als voornaamste uitzondering dat extreem grote stromen wel iets dikkere spoelen en draden vereisen in het uitgangcircuit.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Sommigen schijnen te denken dat ik een stille dood gestorven ben maar niets is minder waar. :D
In april is de Xantia weer vrolijk voor de volle 14 maanden door de APK gerold, daarna volgden de beide 106-1.6-automaatjes waarvan 1 een geduchte "katalysatorvreter" is maar ook die zijn weer goedgekeurd.
De blauwe 1.0 moet nog in augustus maar die komt er sowieso door zonder dat ik ergens naar hoef te kijken.
Nu dus weer lekker druk met mijn ID19, hij heeft zowaar al weer enkele kilometers op de weg gereden maar er zijn nog wel een paar aandachtspuntjes, zoals de achterste krukaskeerring.
Omdat je daar domweg niet bij kan met de motor in situ heb ik die er maar eens uitgetakeld, viel me nog best tegen zoveel als er los moet.
De startmotor heeft ook wat aandacht nodig dus die is nu tenminste ook bereikbaar, hetzelfde geldt voor de remklauwen, die zitten behoorlijk vast en in de auto kom je er eigenlijk niet goed bij.

Groet Henk
Image
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: Het Café

Post by Wibo »

Weer een uitdagende klus die remplateaus weer gangbaar krijgen. ;)
Post Reply