Het Café

bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

Dat is nu wat gesofisticeerder (moeilijk woord alarm) geworden
Ja dat is wel een héél duur woord voor een fietsenmaker. :lol:
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

bthomas wrote: Tue May 04, 2021 8:52 pmDat valt wel mee hoor. Voor hobbyisten gelden die regels niet. Zolang je niemand tot last bent met je project is er niets aan de hand. Als je wel teveel storing veroorzaakt zou je daar gelazer mee kunnen krijgen maar die kans lijkt me niet zo groot voor een rijdende auto.
Was dat maar waar. RDW omkeuren naar electrisch gaat óók voor hobbyisten volgens de eisen van een nieuwe auto, inclusief dure EMC certificering. Dat is onbetaalbaar. Heb ik dat mis dan ben ik zeer benieuwd hoe je daar omheen komt...

En zonder geldig kenteken geen verzekering.
bthomas wrote: Tue May 04, 2021 8:52 pm Wat je zegt over zelfkeuring is correct maar zou moeten functioneren doordat als een fabrikant iets op de markt brengt dat niet voldoet hij aansprakelijk is voor alle gevolgen. Dat risico is dermate groot dat je maar beter een keuring kunt (laten) doen.
In de praktijk is handhaven heel lastig. Dure tests nodig om aan te tonen dat er iets mis mee is. Dat doet zelfs het Agentschap Telecom alleen in zeer extreme gevallen op zulk generiek niveau; alle andere in omloop zijnde troep wordt slechts per geval/exemplaar aangepakt.
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

web wrote: Tue May 04, 2021 8:10 pm
bthomas wrote: Mon May 03, 2021 7:34 pm Daar zit het probleem: Chinese spullen die door mensen zelf geïmporteerd worden hebben geen CE keur. En verder schijnt dat ze er ook weleens CE opzetten onder het mom van 'Chinese Export''
Een ander probleem is dat CE "keur" helemaal geen keur is, maar een certificering die de fabrikant zelf mag toetsen. Slager keur je eigen vlees.
.....
Dat zou je kunnen lezen als: de fabrikant kan er dus gewoon zo'n CE sticker op plakken.
Zoiets zou hij kunnen doen, maar daarmee is hij in overtreding.

De procedure hoe je tot een CE conformiteitsverklaring komt is HIER beschreven.
Wat stappenplannen zijn HIER te vinden.

In mijn actieve tijd ben ik intensief bezig geweest met een aantal Richtlijnen, die waren eind vorige eeuw in ontwikkeling. Met als doel een vrij verkeer van goederen binnen de EU mogelijk te maken.
Dat was een moeizaam proces, maar het heeft ook veel opgeleverd. Je ziet nu, na de Brexit, hoeveel moeite het weer kost om zonder die regels spullen de grens over te krijgen.

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Toch wel bijzonder dat we in het café van het forum van een overjarig Frans gebakje, zo meanderen in de gespreksonderwerpen. Omdat ik me ergerde aan de veelheid en onduidelijkheid van elektrostekkers, zijn we nu al bezig met CE conformiteiten.
Ik werd getriggerd door het gebruik van een USB C-stekker bij een nieuwe telefoon. Potverdorie, potverdorie nog an toe (vrij naar Toon Hermans), dacht ik. Als je met (ongetwijfeld) veel moeite een stekker voor apparaatvoeding binnen de EU hebt gestandaardiseerd, verwacht je niet dat er na 5 à 6 jaar alweer een nieuwe stekker verschijnt. Maar aan de andere kant, die gestandaardiseerde USB micro-B-stekker was ook wel lastig om mee te werken door de a-symmetrie en dat is met de C-stekker opgelost. Ooit heb ik kans gezien om een USB poort in de PC te versjteren door een A-stekker verkeerd om er in te duwen, duwen, duwen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Met USB-C worden eigenlijk alle problemen opgelost, zo lees ik DIT tenminste.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Daarom dus! waarom niet in 1x goed en toekomstbestendig?
Toen ik in 1998 voor mijn werk een nieuw compleet computernetwerk aanschafte zei de leverancier: "USB moet je er echt bij nemen hoor, dat gaat het helemaal worden voor de toekomst" :shock:
Concreet kwam het er op neer dat toen er eenmaal USB apparaten verschenen die handig zouden kunnen zijn mijn USB uitgang en protocollen al weer verouderd waren, geen flauw idee of dat nou A,B, of C was ( ik noemde het USB-0.0) en heb ze dus nooit gebruikt.
Gelukkig functioneerde de oerbetrouwbare HP laserjet-4000 nog gewoon via de parallelle poort. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

Dat valt best mee. USB A is al 25 jaar hetzelfde. Zelfs de veel snellere 3.0 is nog steeds compatibel en dat vind ik in 25 jaar ICT geen kleinigheid. Geen idee welke voorloper van USB jij gehad moet hebben die nergens mee werkte, maar ik ken niet anders dan dat zo goed als alles op alles past, al 25 jaar lang...

Drivers op Windows waren vaak wél een probleem overigens, maar dat lag niet aan de interface zelf.

Aan apparaatzijde is B aangevuld met mini en micro door toenemende behoefte aan miniaturisatie, en daar wél andere stekkers voor 3.0 om problemen met ongeschikte kabels voor hoge snelheid te voorkomen.

Pas nú komt C als opvolger.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

JW-C5 wrote: Wed May 05, 2021 12:43 pm
Dat zou je kunnen lezen als: de fabrikant kan er dus gewoon zo'n CE sticker op plakken.
Zoiets zou hij kunnen doen, maar daarmee is hij in overtreding.
Natuurlijk, maar van overtreding tot daadwerkelijk niet gebeuren of zelfs handhaving is nogal een stap...
JW-C5 wrote: Wed May 05, 2021 12:43 pmIn mijn actieve tijd ben ik intensief bezig geweest met een aantal Richtlijnen, die waren eind vorige eeuw in ontwikkeling. Met als doel een vrij verkeer van goederen binnen de EU mogelijk te maken.
Dat was een moeizaam proces, maar het heeft ook veel opgeleverd. Je ziet nu, na de Brexit, hoeveel moeite het weer kost om zonder die regels spullen de grens over te krijgen.
Ja zo kun je het zien. Harmonisatie is een groot goed in deze. Uiteindelijk zijn al die regels en eisen er om de consument te beschermen. Maar met mínder regels is het ook makkelijker om spullen de grens over te krijgen. Anders gezegd: harmonisatie is onmisbaar gemáákt door enorme regeldruk.

Als je Henry Ford in 1922 de boekenplanken vol eisen zou laten zien waar bvb een auto en accessoires honderd jaar later aan moeten voldoen, was hij van zijn stoel gevallen en niet meer bijgekomen. Deels is dat vooruitgang, maar deels misschien ook wel wat veel van het goede... Om niet te zeggen volledig de pan uit gegroeid.

Met groot respect en bewondering constateer ik dat er desondanks tóch nieuwkomers in de markt zijn zoals Sono, maar meestal halen die het niet. Zonder de "massa" van een enorm concern, is een nieuw produkt ontwikkelen in sommige sectoren haast niet meer te doen. Dat is een serieuze rem op innovatie, óók groene innovatie.
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

web wrote: Wed May 05, 2021 5:26 pm .....Harmonisatie is een groot goed in deze. Uiteindelijk zijn al die regels en eisen er om de consument te beschermen. Maar met mínder regels is het ook makkelijker om spullen de grens over te krijgen. Anders gezegd: harmonisatie is onmisbaar gemáákt door enorme regeldruk.....
Simpel voorbeeld....
Vóór de harmonisatie was het een crime om een simpel compressortje uit Duitsland naar NL te krijgen.
In Duitsland was er TÜV keur op het keteltje, in NL was dat Stoomwezen. Die twee keken er anders tegenaan, gevolg was dat het keteltje niet in NL gebruikt mocht worden zonder een Stoomwezenkeur.

Wat grotere ketels waren die wij gebruikten voor onze Hoogspanningsschakelinstallaties, waar een gas onder druk in zat voor isolatie en boogblussing.
Onmogelijk om die de grens over te krijgen, zonder dat hele TÜV traject re doorlopen.

Wij waren dus maar al te blij dat er die harmonisatie kwam.

Groet,
JW
Tato
Posts: 91
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: Het Café

Post by Tato »

web wrote: Wed May 05, 2021 5:09 pm Dat valt best mee. USB A is al 25 jaar hetzelfde. Zelfs de veel snellere 3.0 is nog steeds compatibel en dat vind ik in 25 jaar ICT geen kleinigheid. Geen idee welke voorloper van USB jij gehad moet hebben die nergens mee werkte, maar ik ken niet anders dan dat zo goed als alles op alles past, al 25 jaar lang...

Drivers op Windows waren vaak wél een probleem overigens, maar dat lag niet aan de interface zelf.

Aan apparaatzijde is B aangevuld met mini en micro door toenemende behoefte aan miniaturisatie, en daar wél andere stekkers voor 3.0 om problemen met ongeschikte kabels voor hoge snelheid te voorkomen.

Pas nú komt C als opvolger.
Je haalt twee dingen door elkaar. ;)
USB C is de fysieke aansluiting van de connector. USB 1.0 2.0 3.0 3.1 3.2 is het USB protocol.

Andere fysieke aansluitingen zijn A, B, Mini en Micro. Waarbij bijzonder genoeg de pinbezetting van USB Mini stekkers niet gestandaardiseerd is/was. :think:
Daarbij is het dus heel belangrijk om de originele kabel te gebruiken.

De protocollen zijn helemaal een wirwar van onduidelijkheid. Bijvoorbeeld USB 3.0 is gelijk aan USB 3.1 generation 1.
Het een en ander wordt hier duidelijk uitgelegd.
https://nl.hardware.info/artikel/10118/ ... -10-tot-30

Daarin staat ook dat USB C connector's ook kunnen worden gebruikt bij overdacht van video signalen.
Grtz,

Maurice
Post Reply