In het verlengde hiervan: LED lampen.
LED's worden stroom gestuurd, niet spanning. Dat betekent dat er elektronica voor moet zitten om dat te bewerkstelligen.
Veel van wat er op de markt komt, wordt op z'n simpelst gemaakt, met als gevolg dat er een boel storing optreedt.
Bekend (?) voorbeeld zijn LED lampjes die als vervanging gebruikt worden in auto's, voor de remlichten en nog zo een paar.
Op Planète waren er mensen die dit bij hun C5AC gedaan hadden, dat bleek toen ze over slechte radio ontvangst klaagden in hun auto. Pas na doorvragen bleken ze er goedkope Chinese LED-vervangers ingezet te hebben.
Hetzelfde heb ik gezien bij montage van DRL's, waarvoor wat bedrading gelegd moet worden onder de motorkap. Die kan ook giga-storen, bleek bij mensen met problemen in hun CAN netwerk.
Fabrikanten als Philips, Osram en Bosch weten hoe ze hiermee om moeten gaan, en zorgen voor storingsvrij gebruik van hun spullen.
Oftewel, denk goed na of je wel zoiets bij Alibaba moet kopen. Goedkoop kan dan wel eens duurkoop zijn.
Groet,
JW
Het Café
Re: Het Café
Daar zit het probleem: Chinese spullen die door mensen zelf geïmporteerd worden hebben geen CE keur. En verder schijnt dat ze er ook weleens CE opzetten onder het mom van 'Chinese Export''
Re: Het Café
Ook Osram wordt geleverd via Alibaba, nou zijn dit H1tjes dus het probleem is hier niet van toepassing maar het exporttraject bestaat dus wel.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Het Café
En jij bent er zeker van dat dit echte Osram's zijn?
Er zijn talloze verhalen te vinden waaruit blijkt dat de Chinezen ook meesters zijn in het namaken van die logo's.
Op het C5Forum is daar een topic over geweest, het bleek dat er dure "Philips Xenon's" op de markt waren die namaak waren.
Met alle ellende van dien: kapotte ballasten
Groet,
JW
Er zijn talloze verhalen te vinden waaruit blijkt dat de Chinezen ook meesters zijn in het namaken van die logo's.
Op het C5Forum is daar een topic over geweest, het bleek dat er dure "Philips Xenon's" op de markt waren die namaak waren.
Met alle ellende van dien: kapotte ballasten
Groet,
JW
Re: Het Café
Dat "wel eens" is het understatement van het jaar.
Daar wordt veel gebruik van gemaakt, waarbij op een geraffineerde manier het officiële CE logo omzeild wordt
Groet,
JW
Re: Het Café
Heel leerzaam dit allemaal. Als eenvoudige fietse(n)maker dacht ik altijd dat alles met een verschillende in- en uitspanning een trafo was.
Wel wist ik van de moderne vermogenselektronica. Want toen ik begon in de techniek kon je bij een elektrische aandrijving op 2 manieren een variabel toerental bereiken. Of met een dure, grote gelijkstroommotor, of met een Ward-Leonard aandrijving. Dat is nu wat gesofisticeerder (moeilijk woord alarm) geworden.
Adri
Wel wist ik van de moderne vermogenselektronica. Want toen ik begon in de techniek kon je bij een elektrische aandrijving op 2 manieren een variabel toerental bereiken. Of met een dure, grote gelijkstroommotor, of met een Ward-Leonard aandrijving. Dat is nu wat gesofisticeerder (moeilijk woord alarm) geworden.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Het Café
Het voorjaar is een kriebelige tijd voor mens en dier en in de sloot die onze tuin begrenst, uit zich dat in een flink aantal nesten van waterhoentjes en zwanen. Deze waterhoen zag kans om, samen met haar partner, de nestomgeving er uit te laten zien als een Vogelaarwijk. Misschien vinden zij het wel net zo gezellig als in de echte Vogelaarwijken.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Het Café
Een ander probleem is dat CE "keur" helemaal geen keur is, maar een certificering die de fabrikant zelf mag toetsen. Slager keur je eigen vlees.
Bovendien worden er na goedkeuring van een ontwerp, soms in de fabriek alsnog componentjes "vergeten" zonder welke het apparaat nog wel wérkt, maar niet meer zo schoon... Ontstoorcondensatortjes rond lichtnetaansluitingen zijn in die zin een klassieker: een veel geziene lege plek op wél fatsoenlijk ontworpen printplaten.
Re: Het Café
Daarbij komt dat EMC eisen (Electro Magnetische Compatibiliteit) slechts aan een los apparaat getoetst worden, niét met de normaal daarop aangesloten bedrading inbegrepen.
Zonder dat gegeven bestonden alle soorten apparatuur niet, die met brute kracht hoge datasnelheden door bedrading persen die totaal niet geschikt is voor zo veel data. Maar met voldoende power haalt het de andere kant wel... PLC (netwerk via het stopcontact) en DSL zijn voorbeelden. Sommige van die technieken storen dus ook flink.
Ook storingen veroorzaakt door zonnepaneel installaties liggen soms aan onoordeelkundig gelegde bedrading aan wél gecertificeerde omvormers. Maar ook tussen de apparatuur onderling zitten grote verschillen. Optimizers zijn in sommige landen al verboden om díe reden.
In die zin begrijp ik het wel, dat elk pakket electrische aandrijving als gehéél een typegoedkeuring moet hebben. Dat maakt het helaas wel onhaalbaar voor hobbyisten als ik die wel een leuk projectje zien in electrificeren van een oldtimer. Ja tenzij je er een prijzig doch kant en klaar typegekeurd pakketje van 50kW ofzo in schroeft, maar dáár zie ik de lol niet van
Zonder dat gegeven bestonden alle soorten apparatuur niet, die met brute kracht hoge datasnelheden door bedrading persen die totaal niet geschikt is voor zo veel data. Maar met voldoende power haalt het de andere kant wel... PLC (netwerk via het stopcontact) en DSL zijn voorbeelden. Sommige van die technieken storen dus ook flink.
Ook storingen veroorzaakt door zonnepaneel installaties liggen soms aan onoordeelkundig gelegde bedrading aan wél gecertificeerde omvormers. Maar ook tussen de apparatuur onderling zitten grote verschillen. Optimizers zijn in sommige landen al verboden om díe reden.
In die zin begrijp ik het wel, dat elk pakket electrische aandrijving als gehéél een typegoedkeuring moet hebben. Dat maakt het helaas wel onhaalbaar voor hobbyisten als ik die wel een leuk projectje zien in electrificeren van een oldtimer. Ja tenzij je er een prijzig doch kant en klaar typegekeurd pakketje van 50kW ofzo in schroeft, maar dáár zie ik de lol niet van
Re: Het Café
Dat valt wel mee hoor. Voor hobbyisten gelden die regels niet. Zolang je niemand tot last bent met je project is er niets aan de hand. Als je wel teveel storing veroorzaakt zou je daar gelazer mee kunnen krijgen maar die kans lijkt me niet zo groot voor een rijdende auto.Dat maakt het helaas wel onhaalbaar voor hobbyisten als ik die wel een leuk projectje zien in electrificeren van een oldtimer.
Wat je zegt over zelfkeuring is correct maar zou moeten functioneren doordat als een fabrikant iets op de markt brengt dat niet voldoet hij aansprakelijk is voor alle gevolgen. Dat risico is dermate groot dat je maar beter een keuring kunt (laten) doen.