JW-C5 wrote: ↑Wed May 05, 2021 12:43 pm
Dat zou je kunnen lezen als: de fabrikant kan er dus gewoon zo'n CE sticker op plakken.
Zoiets zou hij kunnen doen, maar
daarmee is hij in overtreding.
Natuurlijk, maar van overtreding tot daadwerkelijk niet gebeuren of zelfs handhaving is nogal een stap...
JW-C5 wrote: ↑Wed May 05, 2021 12:43 pmIn mijn actieve tijd ben ik intensief bezig geweest met een aantal Richtlijnen, die waren eind vorige eeuw in ontwikkeling. Met als doel een vrij verkeer van goederen binnen de EU mogelijk te maken.
Dat was een moeizaam proces, maar het heeft ook veel opgeleverd. Je ziet nu, na de Brexit, hoeveel moeite het weer kost om zonder die regels spullen de grens over te krijgen.
Ja zo kun je het zien. Harmonisatie is een groot goed in deze. Uiteindelijk zijn al die regels en eisen er om de consument te beschermen. Maar met mínder regels is het ook makkelijker om spullen de grens over te krijgen. Anders gezegd: harmonisatie is onmisbaar gemáákt door enorme regeldruk.
Als je Henry Ford in 1922 de boekenplanken vol eisen zou laten zien waar bvb een auto en accessoires honderd jaar later aan moeten voldoen, was hij van zijn stoel gevallen en niet meer bijgekomen. Deels is dat vooruitgang, maar deels misschien ook wel wat veel van het goede... Om niet te zeggen volledig de pan uit gegroeid.
Met groot respect en bewondering constateer ik dat er desondanks tóch nieuwkomers in de markt zijn zoals Sono, maar meestal halen die het niet. Zonder de "massa" van een enorm concern, is een nieuw produkt ontwikkelen in sommige sectoren haast niet meer te doen. Dat is een serieuze rem op innovatie, óók groene innovatie.