De Xantia Break HDi van Alfred

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Is het een idee een vakantieweekje naar Polen te boeken en daar de auto helemaal te laten "overblazen" ?
Hé, dat is een idee.
Mag ik me eerst wel eens gaan verdiepen in alle lokale Corona-regels die tussen mijn huis en Polen van toepassing zijn.

Vaal lichtgrijs worden is 1 ding, maar het windgeruis is wel een serieus probleem, vooral op de Autobahn.

Adri, er gaat 's ochtends nog een halfuurtje af ivm avondklok hier.
Zou wel leuk zijn als we het vergelijk nog een keer kunnen proberen.

H@ns, nee liever geen caravans en campers aub. En al helemaal niet bij die steile helling onder Luik.

Groet, Alfred.
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by slimenslecht »

Ha die Alfred, goed te lezen dat de HDi nog steeds is "still going strong".

Dat ze haar kleur wat verliest doet gelukkig niets af aan de technische staat, in ieder geval op naar het half miljoen kilometers!
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Dank je, Ben :D
User avatar
luk-asse
Posts: 50
Joined: Sat Oct 24, 2020 6:32 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by luk-asse »

De ex-mijne is er ook naar op weg.. Ik zie de auto nog wel eens, maar de nieuwe berijder niet corona-meer, en weet niet wat die er aan heeft moeten vastsjorren. Behalve de Heuliez-hoek rechts houdt de roest zich gedeisd. Inmiddels schrik je je een aap als je nog een Xantia ziet voorbijzweven maar meteen slaat die aap om naar een warm gevoel :shock:
groet, luk
ex 2xAmi6,3xAmi8,LNA,Visa,GSA,BX,en XantiaHDi110; nu C3AC :-(
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Ja, ze is er nog. We zijn nog altijd bij elkaar.
De Xantia Break HDi is vorige week met 463.000 km weer probleemloos door de keuring gekomen, ze mag weer een jaar :D
Ze zou mij nog eens kunnen overleven :P

Alleen... ze is niet de mooiste meer. Ze heeft nu 256 grijstinten, ik ben niet zo goed in tellen.
De lak bladdert niet af, zoals je wel vaker ziet, het lijkt hier te verpulveren en de kleur gaat van donker naar wit-grijs. Wellicht heeft ze dat van mij afgekeken :lol:

De motor geeft geen enkel teken van leeftijd of ruime ervaring, er is zelfs geen olieverbruik. Ik hoef in ieder geval nooit bij te vullen.
Afgelopen weken 3x lange rit door Nederland gemaakt bij 100 km/u, vrijwel alleen snelweg.
Samen 1136,8 km en toen kon er weer 52,9 liter diesel bij tot aan de vulrand. Ik had dus nog wel 10 liter verder kunnen leeg rijden maar heb bij de grens toch maar getankt. Nu durf ik het verbruik hier niet neer te zetten want dan gaat niemand mij geloven.
Toch wijkt dit weinig af van de fabrieksopgave. De motor-software is wel herzien.

Mvg. Alfred.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by bthomas »

Het doet mij deugd om te lezen dat de verstandhouding tussen jou en jouw Xantia nog goed is :-)
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by slimenslecht »

Jouw HDi is gewoon onverwoestbaar Alfred ! :thumbup: :wave:
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Na wat aarzeling, een update.

Deze HDi loopt nog steeds als een tierelier :)
Minpunten: de lak is nu volkomen kapot, geen losse vellen van de blanke lak zoals ik wel eens bij andere Xantia's zag maar helemaal verpoederde lak. Witgrijze strepen in de lengterichting zoals de wagen in de fabriek is gespoten. Het ziet er echt niet uit want de rest van de wagen is/was donker grijs. Ze heeft altijd buiten gestaan op een plaats waar geen schaduw is. De lak is verpulverd en kan je met je nagels er af krabben.

Ander punt wat ik nooit heb kunnen oplossen is het klimmen op de achteras naar de hoogste stand als je maximaal accelereert. Best wat eng want je hebt dan even geen vering aan de achterkant. Dit heeft de wagen al 12 jaar, het is er sinds het chippen van de motor. Er is niets mis met de hoogteregelaar of bollen en altijd om de paar jaar door Chyparse onderhouden (ik heb geen hydractief).

Afgelopen jaar verschillende LHM-retourleidingen moeten repareren, zoals de octopus. Veel rubber leidingen zijn hard geworden en breken soms spontaan. Deze Xantia is van maart 2001 en daarmee een van de jongste, het uitdrogen van de retourleidingen is een ouderdomskwaal en zal misschien meer liefhebbers gaan plagen.

De komende autokeuring (apk) gaat spannend worden.
Beide deurdorpels zijn krokant geworden, ongeveer onder de b-stijl. Wonderlijk genoeg zijn beide Heulieuz hoeken bij de achterwielkasten helemaal perfect. Zelfs nog geen blaasjes in de lak. Misschien komt dat omdat de wagen altijd op een lichte helling geparkeerd staat, met de kont omhoog. Of zouden de doppen gewoon goed afsluiten? Ik heb het nooit los gehad of behandeld.

Van buiten is de Xantia een lijk om te zien, van binnen is alles keurig en ze rijdt als een prins met hydraupneumatisch elegantie. Met de klasse van een echte Citroën op bollen.
Kun je daar wel afscheid van nemen? :?

Groet, Alfred.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by henkr »

Ha Alfred!

Wat fijn dat we weer wat van je mogen lezen en wat bijzonder hoe we onze Xantia's op verschillende manieren oud zien worden.
Bij mij zijn het juist de metalen leidingen die ik zo nu en dan moet vervangen .
Van de retourleidingen heb ik alleen die op de veerpoten preventief vervangen (hadden verder nog geen droogtescheurtjes)
Wel heb ik me voorgenomen om bij de regelmatige LHM verversing niet meer het voorraadvat te verwijderen maar leeg te zuigen, bij het verwijderen van alle rubberslangen worden er best wat krachten op het rubber uitgeoefend waar de slangen steeds slechter tegen zullen kunnen.
De lak: de rode lak is echt niet meer als nieuw, er heeft best wat verkleuring plaatsgevonden, ik probeer het zo goed mogelijk te conserveren door 1x per jaar te kleien en te waxen en hem/haar zoveel mogelijk in het donker te stallen.
De Heuliezhoek links begon aanvankelijk te roesten maar dat is aardig tot stilstand gekomen na het boren van een gat en innevelen met Tectyl via het gat van de veiligheidsgordels zoals bedacht door een lid van de Duitse Xantia club
De drempels zijn over de hele lengte verder keihard, maar die had ik dan ook op de dag van aflevering met ML-wax ingespoten, de bos bloemen van de dealer lag nog op de achterbank. :lol:

Groeten Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Breeze »

Misschien een (schrale) troost Alfred, maar zo ziet mijn, ooit zo mooie, Mauritius blauwe V6 er nu uit:

X met lakschade.jpg
X met lakschade.jpg (239.26 KiB) Viewed 1652 times

Maar hij rijdt nog als vanouds.

Adri

PS, wat zou een complete spuitbeurt kosten?
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply