Een nieuw draadje voor het leven van deze Xantia.
Vandaag een nieuwe keuring (APK) gekregen
Mvg. Alfred.
De Xantia Break HDi van Alfred
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Dat is mooi Alfred!
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Gefeliciteerd Alfred!
En geen aanmerkingen op de voorste draagarmen?
Groet Henk
En geen aanmerkingen op de voorste draagarmen?
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Nee, daar niet op.
Wel op de voorruit, dat komt ieder jaar terug. Onder een bepaalde lichtinval lijkt het net een sterrenhemel
En een opmerking over een schokbreker, die moet ik nu in de gaten houden
Dat kwam omdat de telescoop nog iets vettig was omdat ik vooraf een retourslangetje had vervangen.
De keuring had toch nog even een spannend moment.
Want hier bij de keuring schuif je in de rij aan, je hebt het al eens gezien. Vooraf moet je de motorkap alvast ontgrendelen.
Even voordat ik aan de beurt was en naar binnen mocht rijden, wilde ik de motor weer laten draaien, zodat die warm blijft ivm de roettest (vol gas onbelast).
Kwam er plotseling een metaalachtig getik onder de kap vandaan, zoals ik nog nooit had gehoord
Bleek de motorkap rustende op de vergrendelingen...
Mvg. Alfred.
Wel op de voorruit, dat komt ieder jaar terug. Onder een bepaalde lichtinval lijkt het net een sterrenhemel
En een opmerking over een schokbreker, die moet ik nu in de gaten houden
Dat kwam omdat de telescoop nog iets vettig was omdat ik vooraf een retourslangetje had vervangen.
De keuring had toch nog even een spannend moment.
Want hier bij de keuring schuif je in de rij aan, je hebt het al eens gezien. Vooraf moet je de motorkap alvast ontgrendelen.
Even voordat ik aan de beurt was en naar binnen mocht rijden, wilde ik de motor weer laten draaien, zodat die warm blijft ivm de roettest (vol gas onbelast).
Kwam er plotseling een metaalachtig getik onder de kap vandaan, zoals ik nog nooit had gehoord
Bleek de motorkap rustende op de vergrendelingen...
Mvg. Alfred.
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
En weer is de poelie gesneuveld...
Dat wordt nu de vierde poelie in al de tijd dat ik deze Xantia rijd.
Ben ik nou de enige of komt dit bij iederen om de zoveel km terug?
Mvg. Alfred.
Dat wordt nu de vierde poelie in al de tijd dat ik deze Xantia rijd.
Ben ik nou de enige of komt dit bij iederen om de zoveel km terug?
Mvg. Alfred.
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Standaardspecificaties?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Die heb ik niet.
Kan me ook niet herinneren dat je de poelie preventief moet vervangen bij bepaalde km-stand.
Even vanuit gaande dat ik de wagen kocht met nog originele poelie,
dan heb ik nu de vierde nodig bij 450.000 km. Ofwel, elke poelie ging gemiddeld 150.000 km mee.
Mvg. Alfred.
Kan me ook niet herinneren dat je de poelie preventief moet vervangen bij bepaalde km-stand.
Even vanuit gaande dat ik de wagen kocht met nog originele poelie,
dan heb ik nu de vierde nodig bij 450.000 km. Ofwel, elke poelie ging gemiddeld 150.000 km mee.
Mvg. Alfred.
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
We hebben het hier over zo'n poelie die om een rubberen "naaf" zit toch? Eens in de 150.000km is dan toch helemaal niet zo gek?
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Ik bedoelde dat jouw HDi niet meer aan de standaardspecificaties voldoet omdat ie gechipt is, mogelijk worden bepaalde onderdelen daardoor zwaarder belast.
Overigens is het geen gek idee om bij elke D-riem wissel ook de poelie en evtentueel de waterpomp te vervangen.
Groet Henk
Overigens is het geen gek idee om bij elke D-riem wissel ook de poelie en evtentueel de waterpomp te vervangen.
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Met chippen wordt het motorkoppel vergroot en daardoor het vermogen, maar er verandert niets aan het toerentalbereik.
Daarom denk ik dat de aandrijflijn van de multiriem met de poelie daar niets van ervaren.
Ik ben van mening dat preventief vervangen van de poelie opgenomen zou moeten zijn in het onderhoudsschema van de multiriem en spanrol.
Er kan namelijk serieuze schade ontstaan als de poelie uiteen zou vallen.
Maar dan nog, de gemiddelde levensduur van de poelie op mijn wagen blijkt korter dan het voorgeschreven vervangingsinterval voor de multiriem met spanrol.
De poelie (iig bij de HDi) lijkt meer te zijn dan een stalen wiel met rubber naaf, ik denk dat er een verenpakket als demper in zit. Ze zijn ook serieus aan de prijs. Er zitten aanslagsleuven in zodat hart en buitenwiel t.o.v. elkaar tot 60 graden (theoretisch) zou kunnen draaien.
Preventief de waterpomp vervangen zit wel in het onderhoudsschema van de distributie-set, maar dat is een andere aandrijflijn.
Mvg. Alfred.
Daarom denk ik dat de aandrijflijn van de multiriem met de poelie daar niets van ervaren.
Ik ben van mening dat preventief vervangen van de poelie opgenomen zou moeten zijn in het onderhoudsschema van de multiriem en spanrol.
Er kan namelijk serieuze schade ontstaan als de poelie uiteen zou vallen.
Maar dan nog, de gemiddelde levensduur van de poelie op mijn wagen blijkt korter dan het voorgeschreven vervangingsinterval voor de multiriem met spanrol.
De poelie (iig bij de HDi) lijkt meer te zijn dan een stalen wiel met rubber naaf, ik denk dat er een verenpakket als demper in zit. Ze zijn ook serieus aan de prijs. Er zitten aanslagsleuven in zodat hart en buitenwiel t.o.v. elkaar tot 60 graden (theoretisch) zou kunnen draaien.
Preventief de waterpomp vervangen zit wel in het onderhoudsschema van de distributie-set, maar dat is een andere aandrijflijn.
Mvg. Alfred.