Na wat aarzeling, een update.
Deze HDi loopt nog steeds als een tierelier
Minpunten: de lak is nu volkomen kapot, geen losse vellen van de blanke lak zoals ik wel eens bij andere Xantia's zag maar helemaal verpoederde lak. Witgrijze strepen in de lengterichting zoals de wagen in de fabriek is gespoten. Het ziet er echt niet uit want de rest van de wagen is/was donker grijs. Ze heeft altijd buiten gestaan op een plaats waar geen schaduw is. De lak is verpulverd en kan je met je nagels er af krabben.
Ander punt wat ik nooit heb kunnen oplossen is het klimmen op de achteras naar de hoogste stand als je maximaal accelereert. Best wat eng want je hebt dan even geen vering aan de achterkant. Dit heeft de wagen al 12 jaar, het is er sinds het chippen van de motor. Er is niets mis met de hoogteregelaar of bollen en altijd om de paar jaar door Chyparse onderhouden (ik heb geen hydractief).
Afgelopen jaar verschillende LHM-retourleidingen moeten repareren, zoals de octopus. Veel rubber leidingen zijn hard geworden en breken soms spontaan. Deze Xantia is van maart 2001 en daarmee een van de jongste, het uitdrogen van de retourleidingen is een ouderdomskwaal en zal misschien meer liefhebbers gaan plagen.
De komende autokeuring (apk) gaat spannend worden.
Beide deurdorpels zijn krokant geworden, ongeveer onder de b-stijl. Wonderlijk genoeg zijn beide Heulieuz hoeken bij de achterwielkasten helemaal perfect. Zelfs nog geen blaasjes in de lak. Misschien komt dat omdat de wagen altijd op een lichte helling geparkeerd staat, met de kont omhoog. Of zouden de doppen gewoon goed afsluiten? Ik heb het nooit los gehad of behandeld.
Van buiten is de Xantia een lijk om te zien, van binnen is alles keurig en ze rijdt als een prins met hydraupneumatisch elegantie. Met de klasse van een echte Citroën op bollen.
Kun je daar wel afscheid van nemen?
Groet, Alfred.