De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Post Reply
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: linkerspiegel aan gort

Post by Stars_Falling_93 »

Feije wrote: Sat Apr 30, 2022 12:01 pm Welke kleur is het kapje dat op je nieuwe spiegel zit eigenlijk? Toevallig donkergroen metallic? :mrgreen: ;)

Voor de rest: succes met overzetten!
Dank je! Helaas is het niet donkergroen, maar ook donkerblauw. Ik denk Bleu Mauritius.

Trouwens, twee weken terug heeft Lorraine de 'paaltjesstand' gepasseerd.

Image

Maar goed, spiegels dus. Vanochtend arriveerde de vervangende spiegel per post. Gelijk maar uit de doos gehaald en aan de gang ermee. Deze heeft duidelijk al een poosje in een schuur of zoiets gelegen, want in alle hoeken en gaten zaten stof en spinnenwebben. Na wat uitzoekwerk en voorzichtige knokpartijen met onwillige onderdelen was dit de situatie.

Image

Een uit elkaar liggende spiegel. De oplettende kijker heeft gezien dat deze een asferisch glas heeft, maar gelukkig wel met blauw glas zoals mijn rechterspiegel. Na de boodschappen de aandacht maar eens verplaatst naar de auto. Die staat immers al twee dagen de straat te ontsieren met een hangende spiegel. Ik word nog goed in het verwijderen van die deurpanelen, want met behulp van de Haynes om me aan de volgorde te herinneren, lag het er zo af. Toen bleek dat ik niet de eerste ben die achter dit deurpaneel kom, getuige de laag binnenbekleding die over de originele is geplakt.

Image

Bij de deurhendel is nog net de originele bekleding te zien. Nu aan de slag om de spiegel los te halen. Doekje tussen spiegel en deur geplaatst om krassen te voorkomen en met behulp van het grote rode boek en de aanwijzingen van Feije was de spiegel in no time los.

Image

De boel nog even afgeplakt voor het geval dat en met de hele handel terug naar binnen.

Image

Eerst dacht ik nog om de behuizing met kleurkapje en al over te hevelen. Dat bleek echter niet te werken, omdat het kleurkapje in de weg zit als je de plaat die aan de voet zit eruit wil halen. Ook bleek de spiegel door de klap wat schade te hebben opgelopen en was de behuizing dus sowieso niet goed bruikbaar meer.

Image

Dan moet toch het kleurkapje eraf. Bij de vervangende spiegel waren twee nokjes afgebroken, ondanks dat ik zo voorzichtig mogelijk was. Nog voorzichtiger aan de slag dan maar. Na wat een eeuwigheid aanvoelde lag het Bleu Stratos kapje eraf, mét alle bevestigingspunten nog heel. Kapje goed uit de weg gelegd en aan de slag met de rest van de spiegel. De temperatuursensor paste niet door het gat voor de draden, dus het omhulsel van de kabels maar gesloopt zodat dat alles alsnog loskwam van de behuizing.

Inmiddels liggen er twee spiegels helemaal uit elkaar en is dit de situatie op de eettafel.

Image

Maar goed dat er verder niemand thuis is vandaag. Nu eerst maar eens eten en daarna alle onderdelen voor de nieuw samengestelde spiegel eens goed soppen.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: linkerspiegel aan gort

Post by H@ns »

Mooi verslag! En heel leuk om te zien dat je deze Xantia zoveel liefde geeft. Ik ben van huis uit meubelmaker en antiek restaurator geweest dus ik waardeer deze dingen heel erg
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: linkerspiegel aan gort

Post by Feije »

Stars_Falling_93 wrote: Sat Apr 30, 2022 6:38 pmNa wat een eeuwigheid aanvoelde lag het Bleu Stratos kapje eraf, mét alle bevestigingspunten nog heel.
Knap werk! :clap: Bij mij is zoiets altijd een loterij. Heel af en toe blijven ze allemaal heel, maar soms breken ze ook gewoon allemaal af :cry:.
Stars_Falling_93 wrote: Sat Apr 30, 2022 6:38 pmDe temperatuursensor paste niet door het gat voor de draden, dus het omhulsel van de kabels maar gesloopt zodat dat alles alsnog loskwam van de behuizing.
Oeps, die tip had ik je ook wel even mogen geven: als je goed naar de stekker van de sensor kijkt, zie je dat je die vrij makkelijk uit elkaar kunt halen. Dan kun je de losse draden door het omhulsel heen trekken en hoef je dat omhulsel dus niet te slopen. Polariteit maakt bij die sensor niet uit, maar als je dezelfde grap uithaalt met bijvoorbeeld de elektrische verstelling natuurlijk wel.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: linkerspiegel aan gort

Post by Stars_Falling_93 »

Dank beide! Ik ben altijd al van de school 'je doet het goed of je doet het niet' geweest. En het opknappen/nieuw leven inblazen van dingen vind ik heel bevredigend.

Geeft niks, Feije! Ik heb het uiteindelijk keurig kunnen afwerken. Dan moet ik dat ook maar eens laten zien. Het is inmiddels bijna een week geleden dat de spiegel weer op de auto ging.

Toen ik de beide spiegels tot één mooie ging maken bleek dat bij beide behuizingen hetzelfde bevestigingspunt was afgebroken. Het bovenste punt op de foto.

Image

Nadat ik het gelijmd had, bleek het toch niet bestand te zijn tegen het vastdraaien van de schroef. Maar besloten om het zo te laten. Mocht het een heel instabiele spiegel opleveren, kan er altijd nog wat gefikst worden.

Een korte montagesessie later was dit het beeld.

Image

Na het bevestigen van de stekkers en het omwikkelen van het originele omhulsel met isolatietape was de boel klaar voor montage op de auto. De labeltjes voor welke draad waar moet had ik nog even laten zitten voor het geval ik een fout had gemaakt.

Image

Geen fouten gemaakt, zo bleek en alles functioneerde zoals het hoort. Ik had alleen de draden voor het verwarmen van de spiegel niet gelabeld aan de kant van de spiegel. Is polariteit daar nog van belang?

Omdat de bekleding toch niet op de deur zat gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om het raammechanisme en de deurvanger te smeren met wat vaseline en wat antiroest aan te brengen.

Image

Daarna alles weer gemonteerd en nu kan ik beide spiegels inklappen! De oude linkerspiegel wilde dat namelijk niet.

Image

De nieuwe spiegel klapte zelfs zo soepel in en uit dat ik me afvroeg of deze op snelheid wel op z'n plek zou blijven, maar dat is zo. Voel nu wel gelijk de behoefte om wat aan de rechterspiegel te doen zodat die ook weer soepel in- en uitklapt.

Het asferische glas bevalt me trouwens maar matig. Omdat het perspectief in het asferische gedeelte vertekent kijk ik daar niet echt naar, zodat de dode hoek juist groter wordt. Als iemand nog een blauw gekleurd glas zonder asferisch gedeelte voor een verwarmde linkerspiegel heeft liggen, houd ik me aanbevolen!
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: linkerspiegel aan gort

Post by Stars_Falling_93 »

Ik heb eindelijk ook eens de tijd genomen om al opleukdingen en preventief onderhoud dat ik nog wil doen in een lijstje te zetten. Leek me wel leuk om dat hier ook te delen:
  • Gele lampen voor
  • Nieuwe mattenset (inmiddels binnen, maar voordat die erin gaan wil ik het volgende punt af kunnen vinken)
  • Grote schoonmaakbeurt interieur
  • Poetsen/polijsten van de lak
  • Paar krasjes rond kofferbak wegwerken (moet nog kijken of dat polijsten of lakstift wordt)
  • Versnellingsbakolie vervangen (is volgens mij nog uit 1993)
  • Koelvloeistof vervangen en het systeem spoelen (is al heel lang niet gebeurd)
  • Relais achter het contactslot monteren (ter voorkoming van het doorbranden van de contacten)
  • Rem linksvoor maakt een schrapend/schurend geluid tijdens het remmen
  • Raammechanismes smeren
  • Dashboardkastje mist een sluiting
  • Rechter knipperlicht op het voorscherm heeft een scheur in de lens
  • Spatlappen
  • Uitlijnen (is na de nieuwe banden nog niet gebeurd)
  • Voorruit heeft heel veel fijne, kleine krasjes
  • Deurrubber LV is beschadigd
  • Reservewiel (DOT 482)
  • Nieuwe krik
Genoeg te doen dus. Gelukkig is er niets dat heel accuut is, zodat er tussendoor genoten kan blijven worden.
Last edited by Stars_Falling_93 on Fri Jul 29, 2022 5:38 pm, edited 9 times in total.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: linkerspiegel aan gort

Post by henkr »

Voor wat betreft de bakolie: Ik stond voor hetzelfde probleem met mijn 106, de olie zat er nog vanaf de fabriek in en de auto was inmiddels 28 jaar oud, Hoe wel de bak nog soepel schakelde toch maar besloten te verversen.
Om nog een klein beetje roomser dan de paus te zijn gekozen voor olie van Total me het juiste specificatienummer van PSA:
Image
Toen begon de ellende! er was vooral met koude bak niet meer mee te schakelen, als ik hem achteruit in zijn box parkeerde moest ik er aan denken de eerste versnelling al in te schakelen want na een paar week stilstand lukte dat geheid niet meer. :(
De oorzaak moest dus duidelijk in de gekozen olie liggen.
Na een paar maanden besloten de olie nogmaals te verversen en nu met een klassieke GL5 minerale olie van Eurol.
Image
Resultaat: Hij schakelt weer als boter! koud en warm! :D
Niet gezegd dat dit bij een Xantia ook kan gebeuren maar een gewaarschuwd mens???? :D
Mocht je toch Total willen gebruiken dan kan je van mij gratis zoveel flessen krijgen als je nodig hebt. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: linkerspiegel aan gort

Post by Feije »

Stars_Falling_93 wrote: Fri May 06, 2022 4:13 pmNadat ik het gelijmd had, bleek het toch niet bestand te zijn tegen het vastdraaien van de schroef. Maar besloten om het zo te laten. Mocht het een heel instabiele spiegel opleveren, kan er altijd nog wat gefikst worden.
Je zou het eens met kit kunnen proberen. Dan heb je iets meer oppervlak waar het aan vastplakt aan beide kanten. Wel zorgen dat het verder niks in de weg zit natuurlijk!
Stars_Falling_93 wrote: Fri May 06, 2022 4:13 pmIk had alleen de draden voor het verwarmen van de spiegel niet gelabeld aan de kant van de spiegel. Is polariteit daar nog van belang?
Nee, als er maar stroom doorheen kan lopen. Hou er wel rekening mee dat het nog wel eens stukgaat :roll:. Ergens achterop het glaasje zit dan een onderbreking in het draadje. Kun je wel doormeten met een multimeter.
Stars_Falling_93 wrote: Fri May 06, 2022 4:48 pmRechter knipperlicht op het voorscherm heeft een scheur in de lens
Daar kun je nog nieuwe van krijgen voor een paar euro, maar dan zou ik de linker ook meepakken met eentje van hetzelfde merk. Helemaal hetzelfde als de originele zijn ze namelijk (bij mijn weten) nooit. Je bedoelt de zijknipperlichten denk ik? Die heb ik van TYC (ook verkocht als Diederichs). Ze zijn iets donkerder dan de originele, maar in combinatie met het rookglas van de achterlichten vind ik dat zelf helemaal niet erg. Vóór heb ik ook knipperlichten gehad van Van Wezel, maar daar moest ik een stuk vanaf zagen voordat ze pasten :problem: . Zitten nu ook TYC's in.
Stars_Falling_93 wrote: Fri May 06, 2022 4:48 pmUitlijnen (is na de nieuwe banden nog niet gebeurd)
Waarom zou je dat willen als je nieuwe banden monteert? In principe verander je daarmee niks aan de uitlijning. Wel met bv nieuwe spoorstangen, draagarmrubbers, etc.
Stars_Falling_93 wrote: Fri May 06, 2022 4:48 pmVoorruit heeft heel veel fijne, kleine krasjes
Komt me bekend voor ja, ondanks dat ik een vrij recente voorruit heb uit 2016(?). Of je zoiets er zomaar uit kunt poetsen weet ik niet. Ik ben bang dat je dan misschien een soort vervorming van je beeld krijgt doordat de ruit dan niet meer overal even dik is. Maar ik ben erg benieuwd!
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje

Post by Stars_Falling_93 »

Wat opmerkelijk dat Total niet goed ging in je 106, Henk. Was die olie van Total GL5 of GL4? Terwijl ik wat zat te grasduinen over bakolie kwam ik dit topic op het forum van de XM-club tegen waar wordt gezegd dat de GL4+ van Total en de bakken van PSA een beroerde combinatie zijn.

Ik hoef niet zo rooms als de paus te zijn qua merken, anders had ik geen Hankooks onder Lorraine laten leggen en de oliewissel uitgevoerd met Catrol GTX. Wel ben ik erg merkvast als merken eenmaal bevallen, dus ik moet nog even gaan bedenken welke olie ik wil gebruiken. In ieder geval bedankt voor je aanbod, Henk! Ik neem het mee in de overweging.

Samen met de grote schoonmaak van het interieur worden dit de volgende dingen om af te handelen, denk ik. Bakolie is een mooi overzichtelijk klusje en kan ik mooi samen met de grote schoonmaak doen.
Feije wrote: Sun May 08, 2022 8:54 pmJe zou het eens met kit kunnen proberen. Dan heb je iets meer oppervlak waar het aan vastplakt aan beide kanten. Wel zorgen dat het verder niks in de weg zit natuurlijk!
Da's een goeie! Voor nu gaat het best aardig. Ik heb de schroef in het afgebroken stukje gedraaid en zo gepostioneerd als het onafgebroken ook ongeveer zit. De andere twee schroeven klemmen de boel dan dusdanig samen dat je tijdens het rijden er niks van merkt.
Feije wrote: Sun May 08, 2022 8:54 pmNee, als er maar stroom doorheen kan lopen. Hou er wel rekening mee dat het nog wel eens stukgaat :roll:. Ergens achterop het glaasje zit dan een onderbreking in het draadje. Kun je wel doormeten met een multimeter.
Top! Dan hoef ik me niet druk te maken over de kans op doorgeslagen zekeringen zodra ik de achterruitverwarming aan zou zetten.
Feije wrote: Sun May 08, 2022 8:54 pmDaar kun je nog nieuwe van krijgen voor een paar euro, maar dan zou ik de linker ook meepakken met eentje van hetzelfde merk. Helemaal hetzelfde als de originele zijn ze namelijk (bij mijn weten) nooit. Je bedoelt de zijknipperlichten denk ik? Die heb ik van TYC (ook verkocht als Diederichs). Ze zijn iets donkerder dan de originele, maar in combinatie met het rookglas van de achterlichten vind ik dat zelf helemaal niet erg. Vóór heb ik ook knipperlichten gehad van Van Wezel, maar daar moest ik een stuk vanaf zagen voordat ze pasten :problem: . Zitten nu ook TYC's in.
Die combinatie met de achterlichten klinkt best goed. In eerste instantie wilde ik ze van een demontageauto op de sloop gaan halen, maar als aftermarket spul voldoet, is dat ook een goede optie.
Feije wrote: Sun May 08, 2022 8:54 pmWaarom zou je dat willen als je nieuwe banden monteert? In principe verander je daarmee niks aan de uitlijning. Wel met bv nieuwe spoorstangen, draagarmrubbers, etc.
Ik lees regelmatig dat mensen nieuwe banden en uitlijnen combineren. Dat is eigenlijk de enige onderbouwing die ik heb.

En toen ik 'r kocht had ze heel oude banden (voor 2004 en achter 2007 of zoiets), stond het stuur scheef en trilde ze op hogere snelheden. Ik vermoedde toen al dat de oude banden en het vele stilstaan tot vlakke plekken hadden geleid. Dus afgelopen februari gingen er vier nieuwe banden op. Zo goed als alle trillingen gingen weg en het stuur ging ook weer recht staan. De monteur merkte op dat de trillingen hem niet verbaasden, omdat maar een velg gebalanceerd was. Allerlei dingen die er voor mij op wijzen dat het onderstel weinig aandacht heeft gehad de laatste jaren. En ik heb op snelwegsnelheid nog altijd soms een kleine trilling van achteruit. Ik zie het uitlijnen daarom als het leggen van een nieuwe base line.
Feije wrote: Sun May 08, 2022 8:54 pmKomt me bekend voor ja, ondanks dat ik een vrij recente voorruit heb uit 2016(?). Of je zoiets er zomaar uit kunt poetsen weet ik niet. Ik ben bang dat je dan misschien een soort vervorming van je beeld krijgt doordat de ruit dan niet meer overal even dik is. Maar ik ben erg benieuwd!
Ik heb er al het een en ander over opgezocht, maar qua doe-het-zelven is er niet veel aan te doen. Dat leidt inderdaad veel te snel tot een ruit van ongelijke dikte. Autoruittoko's hebben vaak wel de mogelijkheid tot het polijsten van je ruiten. Naast vervangen zijn dat een beetje de opties. Wel goed om te weten dat recente voorruiten het ook hebben. Ik zat al aan een nieuwe voorruit te denken, maar dat hoeft dus geen oplossing te zijn.

En al denkende komen er nog dingen bovendrijven, dus ik heb nog twee dingen aan mijn lijstje kunnen toevoegen.
  • Deurrubber LV is beschadigd
  • Reservewiel (band is volgens mij nog uit '93)
Het deurrubber is duidelijk beschadigd geraakt, omdat de deur ooit vastgevroren heeft gezeten en toen open is geforceerd. Het reservewiel moet ik nog controleren, maar op een rekening uit 2016 staat als aantekening dat de band van het reservewiel 24 jaar oud is. Dat moet dus nog de originele zijn en ik verwacht niet dat die in de tussentijd vervangen is.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje

Post by henkr »

De Total olie was een GL-4+.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje

Post by Feije »

Stars_Falling_93 wrote: Tue May 10, 2022 8:15 pmDie combinatie met de achterlichten klinkt best goed. In eerste instantie wilde ik ze van een demontageauto op de sloop gaan halen, maar als aftermarket spul voldoet, is dat ook een goede optie.
Van een sloper halen kan natuurlijk ook hoor. Die knipperlichtjes zaten op zowat ieder PSA-product zo tussen '93 en '98. Daarna werden ze wit. Ik heb de lichtjes bij mij vervangen omdat ze lek waren, maar toen ik ze eraf haalde bleek dat er gewoon een O-ringetje in zit dat ik had kunnen vervangen.

Betreffende het uitlijnen: misschien toch niet zo'n gek idee inderdaad ;). Hou er wel rekening mee dat de meeste uitlijners het niet zien zitten om de achterwielen óók uit te lijnen. Daar kun je ook niks aan stellen. Als je al zoiets zou willen doen, moet je denk ik je hele subframe verschuiven. Ik heb het nog nooit gedaan.
Post Reply