De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Feije »

Breeze wrote: Sun Apr 17, 2022 10:53 pm Nietes.

Adri
:lol: Duidelijk! Overigens lijkt het er volgens mijn instructieboekje van een 1A op dat vroege modellen allemaal het ruitensproeiertankje van 6 liter hadden. Vandaar mijn vermoeden dat die niveausensor er dan ook vaker in zat.
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Breeze »

Ja... en...? Vallende Ster 93 (geboortejaar?) is dus niet de enige op dit forum met een sensor voor het ruite(n)sproeiervloeistofniveausignaleringslampje ;) .

Edit:
Dit antwoord sloeg op JW's posting (voor alle duidelijkheid)

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Feije »

Feije wrote: Mon Apr 18, 2022 4:08 amOverigens lijkt het er volgens mijn instructieboekje van een 1A op dat vroege modellen allemaal het ruitensproeiertankje van 6 liter hadden.
Nee, dit is quatsch. Elders in het instructieboekje staat wel dat dat alléén om modellen met koplampsproeiers gaat.
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by slimenslecht »

Meer quatsch, ik heb twee breaks (type 1B, 1997) gehad zonder koplampsproeiers, bij beiden ging er meer dan 5 liter in het ruitensproeierreservoir.

Als dit volledig leeg was voor de winter ging er 1 vaatje van 5 liter -/-26 in en 1 literfles geconcentreerd -/-70. Ik had altijd een hekel aan bevroren leidinkjes.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Feije »

Voor mijn berlines uit eind '96 en begin '97 geldt hetzelfde hoor. Als die tankjes helemaal leeg zijn heb ik aan een vijfliterfles niet genoeg. Ik vraag me af of Citroën nou echt zo strikt omging met die tankjes van 6 liter. Of zou er zó veel in de vulhals gaan zitten? Ik vind het ook lastig te zeggen welk tankje ik heb, omdat ik nog nooit een tankje heb gezien van een model met koplampsproeiers. Ik weet dus niet waar ze het extra volume vandaan halen. Overigens maakt een vlugge blik in Servicebox het hele verhaal nog vager:
Reservoir.png
Reservoir.png (9.9 KiB) Viewed 1019 times
Dan zou ik dus een tankje van 3 liter moeten hebben. Dat geloof ik niet helemaal... ORGA 7186 komt overeen met 12 juli 1996.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Stars_Falling_93 »

Leuk dat er een mooie discussie volgde op mijn vraag. In tegenstelling tot wat jullie nu volgens mij denken doet dat lampje het bij mij niet, maar zit het lensje er voor er wel. (Dat zegt niet veel, want het lensje voor voorgloeien van een dieselmotor en het controlelampje voor de hydractief zitten er ook. Het ene heb ik niet en het andere is tot lensjes en instructieboekjes gekomen, maar blijkbaar nooit in de praktijk toegepast.) Ik vroeg het vooral, omdat het boekje nogal vaag is over welke uitvoering welke lampjes heeft en het me logisch leek dat alle aanwezige en werkende controlelampjes gaan branden als de auto op contact staat zodat je kan zien dat ze werken. Remblokken en ruitensproeiervloeistof doen dat dus niet. Gisteren viel het me op dat het lampje voor te hoge olietemperatuur ook niet brandt (die voor KVS wel), dus ik heb mogelijk een paar kapotte lampjes.
Feije wrote: Sun Apr 17, 2022 4:13 pmControlelampje voor de remblokken blijft bij mij volgens mij ook uit. Gaan de lampjes wel uit na een paar seconden, net als de andere lampjes?
Na starten gaan alle lampjes uit. Op contact voor starten branden ze allemaal en gaan die voor ABS en oliepeil na twee, drie seconden uit.

Volgens het 1A-boekje dat ik online raadpleeg, moet ik een reservoir hebben van 4 liter. Zal het Duitse boekje dat bij mijn auto hoort eens checken. Daar is soms het een en ander in gewijzigd met potlood. Ik denk uit eigen ervaring. Het reservoir zit ergens vrij ver in het voorscherm/bumper verstopt, toch? Dat maakt het wat moeilijker om te checken of mijne een sensor heeft.
Breeze wrote: Mon Apr 18, 2022 10:34 amJa... en...? Vallende Ster 93 (geboortejaar?) is dus niet de enige op dit forum met een sensor voor het ruite(n)sproeiervloeistofniveausignaleringslampje ;) .
Ja, geboortejaar. Ik ben drie weken en drie dagen ouder dan mijn Xantia.

Nog een ander dingetje wat ik mij afvraag elke keer als ik op de snelweg zit. Hoeveel toeren hoort een tweeliter achtklepper met handbak te maken op, zeg 80 of 100 km/h (in de vijfde versnelling uiteraard)? Mijne draait ongeveer 2.500 toeren bij 80 op de snelheidsmeter en 3.000 bij 100 km/h. Ruim een week geleden leken deze getallen met iets van 200, 250 toeren te zijn gedaald, maar tijdens mijn laatste snelwegrit was het weer zoals eerst. Reden dat ik dit vraag, is dat ik het nogal veel toeren vind. Of ben ik gewoon nog teveel gewend aan modernere auto's die op hoge snelheden vrij weinig toeren maken?
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Feije »

Stars_Falling_93 wrote: Wed Apr 20, 2022 10:36 pmGisteren viel het me op dat het lampje voor te hoge olietemperatuur ook niet brandt (die voor KVS wel)
Dat is normaal. Het lampje van de koelvloeistof gaat bij sommige modellen ook branden als je te weinig koelvloeistof hebt (bij mijn v6 wel, maar bij mijn Turbo CT niet), dus wellicht wou Citroën daarom bij iedere start controleren of het lampje werkt. Niet al je controlelampjes lichten op, ook dat is normaal.

Dat het venstertje voor de niveausensor er zit klopt wel, want Citroën gebruikte hetzelfde tellerblok ook voor modellen die de sensor wél hebben. Mijn tellerblok heeft zelfs een venster voor een traction control-lampje. Traction control is nooit op Xantia's geleverd... Overigens kon je de knop waarmee je het uit zou kunnen zetten wel bestellen voor een type 1. Die knop heeft gewoon een onderdeelnummer en ik heb er zelfs een keer eentje te koop zien staan.

Als er tellerbloklampjes stuk zijn, dan zie je dat meestal ook wel als je in het donker rijdt. De verlichting van je tellers is dan ook nogal plaatselijk ;). Komt heel vaak voor. Om ze te vervangen moet je stuur eraf, maar dat is zonder airbag niet zo veel werk. Mocht je de lampjes ooit vervangen, dan zul je erachter komen dat verreweg de meeste lampjes voor opties die je niet hebt, ook helemaal niet gemonteerd zitten. Monteer je daar wél een lampje, dan schijn je meldingen te kunnen krijgen over water in je dieselfilter en zo ;).

Overigens, een controlelampje voor hydractive? Daarvan is het dan wellicht wél weer interessant om er een lampje in te monteren om te kijken wat het doet. XM's hebben wel zo'n lampje. Het lampje geeft aan dat je in de sportstand staat of dat er een storing in het systeem is. Bij een Xantia mag je dus zelf raden of het goed werkt of niet :P.
Stars_Falling_93 wrote: Wed Apr 20, 2022 10:36 pmHet reservoir zit ergens vrij ver in het voorscherm/bumper verstopt, toch? Dat maakt het wat moeilijker om te checken of mijne een sensor heeft.
Klopt, vlak voor je rechter voorwiel. Als je de wielkuip eruit haalt, kun je volgens mij de ruitensproeierpompjes (bij jou nog twee denk ik) wel zien zitten. Wellicht zie je die sensor dan ook.
Stars_Falling_93 wrote: Wed Apr 20, 2022 10:36 pmMijne draait ongeveer 2.500 toeren bij 80 op de snelheidsmeter en 3.000 bij 100 km/h.
Ik denk dat dat vrij normaal is, maar ik weet niet of er nog meer forummers zijn met een 2.0 8v met handbak (de stelling dat je waarschijnlijk de enige bent, durf ik nu niet meer aan :P). Het klinkt alsof je Xantia iets meer toeren draait dan mijn Turbo CT en dat zou ik ook ongeveer verwachten. Die zat rond de 2200rpm bij 80km/h. Maar als het toerental iedere keer anders is, dan kun je misschien aan je koppeling gaan twijfelen. Ik denk alleen dat die twijfels over je koppeling dan wel door meer zaken komen dan alleen dit ;).
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Stars_Falling_93 »

Hmm, jammer. Het leek mij best handig als op contact gelijk dient als controle voor alle controlelampjes. Kan je gelijk zien of er eentje stuk is.
Feije wrote: Wed Apr 20, 2022 11:02 pmDat het venstertje voor de niveausensor er zit klopt wel, want Citroën gebruikte hetzelfde tellerblok ook voor modellen die de sensor wél hebben. Mijn tellerblok heeft zelfs een venster voor een traction control-lampje. Traction control is nooit op Xantia's geleverd... Overigens kon je de knop waarmee je het uit zou kunnen zetten wel bestellen voor een type 1. Die knop heeft gewoon een onderdeelnummer en ik heb er zelfs een keer eentje te koop zien staan.
Dat is dus een beetje het omgekeerde van Hydractive. Dat is geleverd, maar het lampje zit er uiteindelijk niet op. Wel grappig dat ze dat bij Citroën blijkbaar hadden voorbereid, maar het er tijdens productie nooit geleverd is.
Feije wrote: Wed Apr 20, 2022 11:02 pmOverigens, een controlelampje voor hydractive? Daarvan is het dan wellicht wél weer interessant om er een lampje in te monteren om te kijken wat het doet. XM's hebben wel zo'n lampje. Het lampje geeft aan dat je in de sportstand staat of dat er een storing in het systeem is. Bij een Xantia mag je dus zelf raden of het goed werkt of niet :P.
Volgens het instructieboekje werkt het net zo als het lampje bij de XM. In mijn topic op het Citroën-forum hebben we het er ook over gehad. Ik denk dat ze op het laatste moment het roer hebben omgegooid, want het venstertje zit in het tellerblok. Het lampje wordt genoemd in het instructieboekje, maar zit er uiteindelijk niet in. Ik heb al even foto's van de achterkant van een tellerblok gegoogled en zo te zien kun je gewoon een lampvoetje zetten achter de niet gebruikte venstertjes. Dus nu wil ik dat heel graag gaan doen om te zien of het Hydractive-lampje dan ook werkt.
Feije wrote: Wed Apr 20, 2022 11:02 pm
Stars_Falling_93 wrote: Wed Apr 20, 2022 10:36 pmMijne draait ongeveer 2.500 toeren bij 80 op de snelheidsmeter en 3.000 bij 100 km/h.
Ik denk dat dat vrij normaal is, maar ik weet niet of er nog meer forummers zijn met een 2.0 8v met handbak (de stelling dat je waarschijnlijk de enige bent, durf ik nu niet meer aan :P). Het klinkt alsof je Xantia iets meer toeren draait dan mijn Turbo CT en dat zou ik ook ongeveer verwachten. Die zat rond de 2200rpm bij 80km/h. Maar als het toerental iedere keer anders is, dan kun je misschien aan je koppeling gaan twijfelen. Ik denk alleen dat die twijfels over je koppeling dan wel door meer zaken komen dan alleen dit ;).
Gister zat ik een stukje op een 80-weg en toen draaide ze precies 2.250 bij 80 km/h. Ik ga dit een beetje in de gaten houden. De toerentallen op hoge snelheid zijn recent pas gezakt ik heb de auto nu bijna vier maanden. Het zakken van de toerentallen is trouwens gebeurd nadat ik injectiereiniger bij de laatste volle tank heb gegooid. Dat leek me wel goed om eens te doen na ruim 28 jaar. Vooral omdat ze de laatste jaren bij de vorige eigenaar heel weinig heeft gereden. De koppeling kan het niet zijn, lijkt me. Dat moet nog niet mogen bij 111.500 km en daar koppelt ze ook nog veel te goed voor. Dit weekend heb ik weer een paar snelwegritjes op het programma staan. Eens kijken wat ze doet.
_rb_
Posts: 56
Joined: Mon May 20, 2019 11:07 pm
Location: Haaglanden

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by _rb_ »

De 2.0 8v met handbak doet 32,5km/u per 1000 toeren in 5e. Dan kun je uitrekenen hoeveel toeren dat oplevert bij om het even welke snelheid.
Bij 80 is dat ongeveer 2500 toeren. Dat kun je controleren aan de hand van de GPS-snelheid, die wijkt minder af dan de snelheidsmeter.

En ja, het is een 'korte' bak met ook voor 1993 al relatief veel toeren op de snelweg voor een 2.0. Ik meen dat op de Franse markt ook een zgn. 'boite longue' beschikbaar was i.v.m. fiscale wetgeving, dan ben je met lagere toerentallen onderweg.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Feije »

Stars_Falling_93 wrote: Fri Apr 22, 2022 8:32 pm Het zakken van de toerentallen is trouwens gebeurd nadat ik injectiereiniger bij de laatste volle tank heb gegooid.
Dat kon vast geen kwaad, maar je motortoerental bij een bepaalde snelheid zou niks te maken moeten hebben met je motor zelf. Dat is een vaste verhouding die bepaald wordt door je versnellingsbak en het formaat van je wielen. Bandenspanning kan in theorie ook invloed hebben als je de snelheid op een GPS pakt. In de praktijk zou ik verwachten dat je wel met heel zachte banden moet rijden voor je verschil merkt (<1 bar).

Een versleten koppeling bij zo’n tellerstand zou ik bij heel veel stadskilometers nog wel geloven, maar dat voel je dan inderdaad ook wel. Je kunt natuurlijk ook niet helemaal uitsluiten dat de vorige eigenaar met de voet op de koppeling heeft rondgereden.
Post Reply