De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Breeze »

henkr wrote: Wed Apr 06, 2022 12:03 pmWelkom jan Joost!
Altijd blij met nieuwe aanwas! :thumbup:
Henk en ik zijn het meestal eens. Zo ook nu.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by H@ns »

Even terugkomen op de vraag of een vuilniszak of bouwplastic ook zou werken:

Mijn gezond verstand zegt nee. Die originele schuimlaag is namelijk dampdoorlatend. Als je die vervangt voor een dampremmende laag dan krijg je hoe dan ook condensvorming; in de winter met kachel aan dus aannde binnenzijde van de deurbekleding, in de zomer met de airco aan -als die er op zit- aan de buitenzijde van die folielaag. Dan zal je raammechanisme weer lekker gaan roesten. Niet doen dus!
Bovendien heb je kans dat een strakke folielaag gaat meeresoneren met de speakers in de deur. Lijkt me niet bevorderlijk voor het geluid.

Ik heb je links naar de advertentie en naar het Cifoforum nog even bekeken. Mooie kar man!! Echt een speld in de hooiberg. En gezien je verhaal gaat deze Xantia een mooi derde leven tegemoet :thumbup:

Ik zag ook dat JW al iets over de stoelen had gezegd. JW is ook op dit forum actief trouwens. En ik las ook de opmerking over de stuurbekrachtiging die in bochten nog wel eens wat nukkig kan doen vanwege het type HD pomp wat in deze T1 zit.
Dat herkende ik meteen van mijn vroege Xantia. Wel iets om bedacht op te zijn ja.

Ik hoop nog veel moois over deze wagen te lezen op het forum.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by JW-C5 »

De bedoeling van de folie in de deur is juist te voorkómen dat er enig vocht vanuit de deur naar de bekleding komt. Dat vocht zou dan vervolgens verder naar binnen kunnen komen.
In de deur zit altijd vocht, dat komt erin langs de raamrubbers. En het loopt er dan aan de onderkant weer uit, daarvoor zijn die openingen onderin de deur.
Het raammechanisme moet hier tegen kunnen.

De folie die op de deur zit is zodanig gevormd dat hij de speakers in de deur wel beschermt, maar enige ruimte laat om de luchtverplaatsing mogelijk te maken. Daartoe is een gedeelte van de folie weg-geknipt/gesneden.

Groet,
JW
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Stars_Falling_93 »

Lbarré wrote: Sat Apr 09, 2022 3:55 pm Die Xantia zier er voor zijn leeftijd gewoon nog echt prachtig uit :D Alles lijkt ook nog in perfecte staat te zijn.
Geen krassen, prachtige staat interieur, exterieur, ... :o
Proficiat en succes!!
H@ns wrote: Mon Apr 11, 2022 7:04 pmIk heb je links naar de advertentie en naar het Cifoforum nog even bekeken. Mooie kar man!! Echt een speld in de hooiberg. En gezien je verhaal gaat deze Xantia een mooi derde leven tegemoet :thumbup:

Ik zag ook dat JW al iets over de stoelen had gezegd. JW is ook op dit forum actief trouwens. En ik las ook de opmerking over de stuurbekrachtiging die in bochten nog wel eens wat nukkig kan doen vanwege het type HD pomp wat in deze T1 zit.
Dat herkende ik meteen van mijn vroege Xantia. Wel iets om bedacht op te zijn ja.

Ik hoop nog veel moois over deze wagen te lezen op het forum.
Dank jullie wel! Er zijn wel wat krasjes, vooral rond de achterklep. Ik wijt dat aan de hoge leeftijd van de vorige eigenaar, maar geen heel heftige dingen. Ik hoop ook jullie nog van veel verhalen te laten meegenieten. De lijst met dingen die ik nog wil doen, is in ieder geval lekker aan het groeien.
JW-C5 wrote: Wed Apr 13, 2022 1:13 pm De bedoeling van de folie in de deur is juist te voorkómen dat er enig vocht vanuit de deur naar de bekleding komt. Dat vocht zou dan vervolgens verder naar binnen kunnen komen.
In de deur zit altijd vocht, dat komt erin langs de raamrubbers. En het loopt er dan aan de onderkant weer uit, daarvoor zijn die openingen onderin de deur.
Het raammechanisme moet hier tegen kunnen.

De folie die op de deur zit is zodanig gevormd dat hij de speakers in de deur wel beschermt, maar enige ruimte laat om de luchtverplaatsing mogelijk te maken. Daartoe is een gedeelte van de folie weg-geknipt/gesneden.

Groet,
JW
Verder ben ik het met JW's redenering eens. Ik heb op verschillende fora meerdere keren plastic voorbij zien komen als suggestie voor vervanging en pas geleden zag ik in deze YT-video dat sommige auto's plastic als binnenbekleding vanuit de fabriek hadden. Zie ook onderstaand screenshot.

Image

Het is nog niet gelukt om wat uitgebreidere foto's van het interieur te maken. Na werk, eten en andere verplichtingen is het licht vaak te slecht. Wel heb ik vanavond de binnenbekleding teruggezet op de deur. Daar kon ik nog net een fatsoenlijke foto van krijgen. Het is slecht te zien, maar de uitsparing voor de speaker is aan de onderkant open zodat er ruimte is voor de luchtverplaatsing die JW al noemde. En van boven is de speaker dan beschermd tegen vocht.

Image

Zoals een wijs man mij ooit vertelde: if ducttape doesn't fix it, apply more. Dus ben ik eerder deze week aan de eettafel aan het puzzelen geweest om alle stukken weer aan elkaar te zetten. En met behulp van nog meer ducttape zit de boel nu weer keurig op de deur. Het was even pielen om de deurhendel weer netjes terug te krijgen, maar dat is ook gelukt. En nu ligt het deurpaneel op de eettafel te wachten op een sopje, maar dat is voor morgen.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Feije »

Dat is wel ongeveer hoe het er bij mij ook vaak uit komt te zien ja. Overigens heeft die uitsparing voor de speaker wel een nadeel, want de speaker is daardoor wel slechter beschermd tegen vocht. Ik heb vaak genoeg verrotte/verroeste speakers gezien en ook de bedrading is lang niet altijd meer fris. Bij mijn Turbo CT heb ik het gedeelte dat in de deur linksvoor zit zelfs helemaal vervangen, omdat het koper allemaal compleet zwart was... Dus mocht je ooit problemen met de speakers krijgen, dan zou je daar wel eens naar kunnen kijken ;). Meestal is het genoeg om de draden een stukje in te korten en er nieuwe AMP-stekkertjes op te knijpen.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Stars_Falling_93 »

Een ander nadeel van die opening is dat de hele deur gaat fungeren als klankkast voor de speaker. Qua luchtinhoud is dat een beetje veel voor een speaker. Ten minste, dat is wat ik weet vanuit mijn HiFi-hobby. Kan ook dat dat voor autospeakers anders is. De ene speaker die ik nu heb gezien, ziet er nog prima uit. Tijdens wat spelen met de fader en balans van de radio heb ik wel gehoord dat de speakers achter bagger klinken, dus dat is misschien iets voor in de toekomst. Ik heb inmiddels een behoorlijk lijstje met dingen om te doen in mijn hoofd. Zal dat binnenkort eens op papier zetten en hier delen.

In other news, ik heb weer vier beklede deuren!

Image

Vanmiddag was ik vrij en heb ik de deur helemaal afgerond, op wat plakresten van de ducttape op het glas na. Af en toe een beetje worstelen en uitzoeken, want de Haynes zegt altijd: refitting is the reversal of removal. Maar in de praktijk ligt dat toch net even anders. Voordat het paneel de deur weer opging het eerst even goed schoongemaakt, dus nu heb ik één heel schoon paneel en de rest van het interieur is oké, dus dat is ook nog iets. Gelijk ook nog even de deurvanger in het vet gezet en de scharnieren een drupje kruipolie gegeven. Toen de deur kaal was heb ik de binnenkant behandeld met Fluid Film tegen de roest. Ik weet dat Xantia's vrij goed beschermd zijn, maar liever voorkomen dan genezen.

Doordat ik 's middags aan het werk was, had ik genoeg licht om wat extra foto's van het interieur te maken. Die volgen in de volgende post.
Last edited by Stars_Falling_93 on Sat Apr 16, 2022 1:04 am, edited 1 time in total.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Stars_Falling_93 »

En dan nu eindelijk wat extra foto's van het interieur. Omdat jullie in de advertentie de grote lijnen van het interieur al hebben kunnen zien, heb ik geconcentreerd op dingen die eigen zijn aan de VSX-uitvoering. Eerst nog even een overzichtfoto. Mijn camera heeft het blauw van de bekleding iets te goed opgepikt, dus die ziet er hier een beetje vreemd uit.

Image

Wat het eerst in het oog springt, naast de bekleding, zijn het stuur met radiobediening (al zie ik dat nog best vaak in advertenties), houten pookknop en de fabrieksradio.

Image

Dit model is het middelste van de toenmalige range. Wat mij betreft veel mooier dan het klepje met daarachter de standaard DIN-uitsparing.

Image

Daaronder natuurlijk het paneeltje voor de startcode wat op alle luxere Xantia's zat en heerlijk 90's is. Op mijn exemplaar is volgens mij nooit een code geprogrammeerd. Op het kaartje met de nummers en codes voor contactslot, afstandbediening en radio staat niks ingevuld voor de startcode. Nog een keer de houten pookknop die niet standaard was op de VSX, maar een los accessoire moet zijn geweest. Ook zie je hier de nogal matige ribmatten (die alleen voorin liggen). De bestuurdersmat begint behoorlijk te slijten, dus een nieuwe mattenset staat op de planning.

Image

Daar weer achter zitten de knoppen voor de bediening van de achterramen en het schuifdak. In combinatie met de optionele armsteun die bovenin de foto gedag zegt, zijn ze dramatisch te bereiken. Maar zonder armsteun rijdt volgens mij een stuk minder comfortabel en de extra opbergruimte is erg fijn. De vering staat hier trouwens nog in de hoogste stand vanwege het werken aan de deur. Voor het volgende VSX-specifieke ding maken we een bochtje richting het stuur.

Image

Een instelbare ruitenwisserinterval was standaard voor de VSX en zit, logischerwijs, op de rechterstengel. De achterruitenwisser, die daar normaal zit, verhuist daarom naar de linkerkant van het stuur in de vorm van twee knoppen.

Image

Op de achtergrond zie je de meter voor de olietemperatuur wat vooral een leuke gimmick is. De sensor ervoor zit aan de voorkant van de carterpan, vol in de rijwind, dus ik heb het idee dat de aangegeven temperatuur lager is dan in werkelijkheid. Net achter de stengel is nog net de knop voor de vergrendeling van de achterramen te zien. Net buiten beeld zit onderin de toerenteller het display voor de buitentemperatuur, in dezelfde stijl als de klok. Tot zover mijn rondje door het interieur. Als je nog vragen hebt, laat maar horen!

Wat ik mij nog afvroeg is of de controlelampjes voor de remblokken en ruitensproeiervloeistof horen te branden met de rest als je de auto op contact zet?

Fijn paasweekend allemaal!
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Feije »

Stars_Falling_93 wrote: Sat Apr 16, 2022 12:50 amDaaronder natuurlijk het paneeltje voor de startcode wat op alle luxere Xantia's zat en heerlijk 90's is. Op mijn exemplaar is volgens mij nooit een code geprogrammeerd.
Dat kan ik me nauwelijks voorstellen, want bij mijn weten kreeg ieder PSA-product met zo'n codepaneel af-fabriek de code 0001 of 1111. Branden er überhaupt lampjes op het paneeltje? Ik denk dat de kans groot is dat iemand de stekker van het paneeltje een keer heeft losgetrokken met draaiende motor. Als de motor dan blijft lopen, hoef je vervolgens de startcode nooit meer in te voeren tot je het paneeltje weer aansluit.

Mocht het paneeltje nou inderdaad losgetrokken zijn, dan is het wel zaak om te zorgen dat een overijverige monteur hem ook niet zomaar weer aan kan sluiten of zo. Dan zal je motormanagement namelijk naar een startcode gaan vragen die je niet hebt... Overigens zou ik je denk ik wel aan een motormanagement zonder startcode (uit een SX) kunnen helpen als dat gebeurt, maar dan moet ik heel diep gaan graven ;). Het zou ook kunnen dat er al zo'n computer in zit of dat de startcode uit het motormanagement is geschreven.
Stars_Falling_93 wrote: Sat Apr 16, 2022 12:50 amWat ik mij nog afvroeg is of de controlelampjes voor de remblokken en ruitensproeiervloeistof horen te branden met de rest als je de auto op contact zet?
Dat lampje werkt bij jou? :shock: Ik heb altijd gedacht dat het lampje voor ruitensproeierniveau alleen werkte bij het winterpakket met o.a. koplampsproeiers, maar zou me best voor kunnen stellen dat zo'n vroege VSX het gewoon altijd heeft. Bij mij gaat het lampje niet branden als ik de auto op contact zet, maar ik heb ook helemaal geen niveausensor voor de ruitensproeiervloeistof. Je zou wel eens de enige Xantia op het forum kunnen hebben die dat wél heeft.

Controlelampje voor de remblokken blijft bij mij volgens mij ook uit. Gaan de lampjes wel uit na een paar seconden, net als de andere lampjes?
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Breeze »

Feije wrote: Sun Apr 17, 2022 4:13 pmJe zou wel eens de enige Xantia op het forum kunnen hebben die dat wél heeft.
Nietes.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by JW-C5 »

Je speelt vals :shock:
Jij hebt ook koplampreiniging op je voiture.
En die uitvoeringen hebben een vergroot reservoir, met een signalering erop.

Groet,
JW
Post Reply