Door PSA is het motorkoppel beperkt tot iets minder dan 450 Nm, zowel bij de 2,7 als bij de 3.0 HDi's.
Dezelfde motoren leveren bij andere toepassingen een (aanzienlijk) hoger koppel, kijk maar eens bij Jaguar. Daar gaat de 3.0 HDi tot 600 Nm, er bestaat zelfs een 700 Nm uitvoering van.
De enige reden is inderdaad deze AM6 bak, meer specifiek de koppelomvormer die daarin gebruikt wordt. Daarvan gaat de stator nogal eens kapot, die kan dat "omkeren" van de vloeistofstroom dan niet meer aan en dan is het einde oefening van het vrijlooplager dat daarin zit.
Bij chiptuning wordt dat verergerd
Ik ben een paar jaar geleden aanwezig geweest bij het openen en analyseren van zo'n koppelomvormer, die is vervolgens gerepareerd en weer ingebouwd in een C6 met die 2.7 HDi. Van die kapotte koppelomvormer staan ergens plaatjes op het C5Forum....
Groet,
JW