Bert's break

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Bert's break

Post by Menno »

De enige C6 die zwaar onderbemeten is is de benzine V6 .....
Die trekt nog geen deuk in een pakje boter.

De 2.2 is prima ;-)

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Bert's break

Post by Alfred »

Prachtig, dat het gelukt is een Xantia break V6.
Gefeliciteerd :clap:

De C6 HDi2.7 V6 en de wat lichtere HDi2.2 verschillen vrijwel niet in prestaties.
De 2.7 is echter wel veel dorstiger, verbruikt zelfs meer dan de 3.0HDi.

Bovendien is de 2.7 HDi motor ook kwetsbaarder dan de 2.2. Zoals krukassen die soms doorbreken, brekende thermostaathuis waardoor plotseling alle koelvloeistof wegloopt, problemen met oliepomp en alle gevolgen, doorroesten van de 'waterpijp' (=verbindingstuk in koelcircuit) en heeft een relatief zwakke automaatbak.

Mvg.Alfred.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Bert's break

Post by H@ns »

Dat laatste waag ik te betwijfelen. Wellicht wordt hij iets zwaarder belast bij de 2.7 maar zwak is wat anders
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Bert's break

Post by Alfred »

Misschien heb je wel gelijk, ik heb er zelf ook geen ervaring mee.
Mijn opmerking was gebaseerd op sommige chiptuners, die stellen dat de 2.7 automaatbak niet voldoende reserves zou hebben.

Mvg. Alfred.
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Bert's break

Post by Menno »

Met chiptunen vraag je idd om problemen wat betreft de bak ...
Verder is die aisin 6 prima betrouwbaar.

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Bert's break

Post by Feije »

De 3.0 HDI had ook nauwelijks meer koppel dan de 2.7 bij Citroën, maar bij Jaguar had de 3.0 met 240pk 500Nm in plaats van de 450 die hij in de c6 had. Er waren gewoon geen automaatbakken te vinden voor een dwarsgeplaatste voorwielaandrijver die zoveel koppel konden hebben. Daarom was de versie met 275pk ook niet leverbaar in de c6, want dan heb je bij een diesel meer dan 450Nm nodig (275pk bij 4000tpm komt overeen met 490Nm koppel bij dat toerental).
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Bert's break

Post by JW-C5 »

Door PSA is het motorkoppel beperkt tot iets minder dan 450 Nm, zowel bij de 2,7 als bij de 3.0 HDi's.
Dezelfde motoren leveren bij andere toepassingen een (aanzienlijk) hoger koppel, kijk maar eens bij Jaguar. Daar gaat de 3.0 HDi tot 600 Nm, er bestaat zelfs een 700 Nm uitvoering van.

De enige reden is inderdaad deze AM6 bak, meer specifiek de koppelomvormer die daarin gebruikt wordt. Daarvan gaat de stator nogal eens kapot, die kan dat "omkeren" van de vloeistofstroom dan niet meer aan en dan is het einde oefening van het vrijlooplager dat daarin zit.
Bij chiptuning wordt dat verergerd :shock:

Ik ben een paar jaar geleden aanwezig geweest bij het openen en analyseren van zo'n koppelomvormer, die is vervolgens gerepareerd en weer ingebouwd in een C6 met die 2.7 HDi. Van die kapotte koppelomvormer staan ergens plaatjes op het C5Forum....

Groet,
JW
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Bert's break

Post by JW-C5 »

Ter aanvulling een LINK naar dat draadje op het C5Forum waar die reparatie van de koppelomvormer beschreven en gedocumenteerd is.

Hopelijk ook toegankelijk voor niet-leden van het C5Forum, dat kan ik zo niet zien....

Groet,
JW
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Even terugkomend op de reparatie van de V6 Berline bij de "garage van toen". Bart (de eigenaar) belde mij vandaag met het droevige verhaal dat de auto geen aandrijving meer heeft. De motor loopt goed, maar de wielen draaien niet, ongeacht de stand van de handel.

Dit is hetzelfde symptoom als ruim een jaar geleden bij dezelfde auto. Toen heb ik voor 6200 euro de bak laten reviseren inclusief uitbouwen en inbouwen, maar dat was wel bij een andere garage. Ik zou denken dat een gereviseerde bak niet binnen een jaar weer kapot mag gaan, dus ik vind het onder garantie vallen. Dat vindt die betreffende garage niet. Volgens hem is de garantie op de bak op 9 januari vervallen, een jaar nadat 'ie gereviseerd bij die garage was afgeleverd. En op de arbeid zit sowieso geen garantie volgens hem. Zijn factuur, die ik dus betaald heb, is van 24 maart vorig jaar, minder dan een jaar geleden.

Durft iemand hier iets over te zeggen?
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Bert's break

Post by JW-C5 »

Zit er voldoende olie in de bak?

Ik heb iets vergelijkbaars gehad met de MB3 bak in de Saxo van m'n betere helft.
Die was een hoop olie kwijt geraakt door een kapotte hoes van een aandrijfas, bij die bak is dat een geheel met de bak en draait dat gedeelte in de bakolie. Daardoor was er ook geen aandrijving meer, de bak wilde gewoon niet meer in een versnelling schakelen.

Na vullen met wat olie, werkte hij weer. Uiteraard is die hoes toen wel vervangen ;)

Groet,
JW
Post Reply