De Xantia Break HDi van Alfred

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Ai, wat zonde Adri :(
Inderdaad, het lijkt hetzelfde verschijnsel.
Met dit verschil dat jij er nog een foto van durft te maken.
Een spuitbeurt zal goedkoper zijn dan wat de wagen voor ons waard is.

Henk, het is aannemelijk dat de veroudering van een voertuig anders verloopt als ze binnen dan buiten staat. Mijn dame staat altijd buiten en kan goed doorwaaien, de onderkant kan altijd drogen. Misschien dat roest dan langzamer gaat dan bij binnen staan, maar rubbers wel weer sneller verdrogen. Het mag duidelijk zijn wat de zon (UV-licht) met de lak doet.

Groet, Alfred.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by henkr »

Ik geloof niet dat ik wat te klagen heb: :D
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

Het kan altijd erger.jpg
Het kan altijd erger.jpg (241.66 KiB) Viewed 1921 times
Op het dak is bijna geen lak meer over.jpg
Op het dak is bijna geen lak meer over.jpg (246.01 KiB) Viewed 1921 times
Ook de achterklep moet eraan geloven.jpg
Ook de achterklep moet eraan geloven.jpg (245.84 KiB) Viewed 1921 times
Dit is hoe mijn Xantia erbij staat :cry:. Ik vermoed dat dit in 2016 al ongeveer zo was, want tussen 2016 en 2020 heeft hij stilgestaan. Toen stond hij altijd binnen en in de tussentijd heb ik hem gekocht. De vorige eigenaar vertelde me dat hij er vaak mee naar Zuid-Frankrijk was gegaan. Ik vrees dat dit niet echt te redden valt zonder de hele Xantia opnieuw te spuiten. Mijn Xantia is overigens van '97. Hier in de buurt staat nog een Xantia van '97 in Vert Véga. Die lak was een paar jaar geleden nog prima, maar toen ik er laatst langs reed, zag ik dat die inmiddels ook hetzelfde probleem heeft... Mijn Turbo CT heeft dan weer geen last van dit probleem, maar die heeft best wat jaren stilgestaan (2013 - 2017 en nu sinds 2020). Toen daar nog wel mee gereden werd, stond hij meestal in de schaduw.

Alfred wrote: Sat May 14, 2022 11:32 pmAnder punt wat ik nooit heb kunnen oplossen is het klimmen op de achteras naar de hoogste stand als je maximaal accelereert. Best wat eng want je hebt dan even geen vering aan de achterkant. Dit heeft de wagen al 12 jaar, het is er sinds het chippen van de motor. Er is niets mis met de hoogteregelaar of bollen en altijd om de paar jaar door Chyparse onderhouden (ik heb geen hydractief).
Daar heb ik wel een theorie over: jouw Xantia heeft nu 150pk en een fikse sloot koppel, toch? En als je vol gas geeft, dan zorgt de massatraagheid ervoor dat het gewicht van de auto naar achteren verplaatst. Dan zakt de achterkant dus iets naar beneden, dat is normaal.

Er zijn alleen nooit Xantia's geleverd die zó veel vermogen hadden maar géén hydractive. Een Xantia met hydractive zal de vering stugger maken op het moment dat je veel gas geeft. Daardoor zal de achterkant minder inzakken. Ik vermoed dat jouw Xantia nu zó ver inzakt aan de achterkant als je gas geeft, dat de hoogteregelaar het wil gaan corrigeren. Daar zal ergens iets misgaan, want kennelijk komt hij dan veel te hoog uit. Hoe je dit oplost is een volgende kwestie... Wellicht stuggere veerbollen achter? Maar daar rij je dan weer geen Xantia voor :roll:
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Met al die plaatjes voel ik me niet meer alleen ;)
Toch maakt het me alles behalve blij want dit lijkt een lot dat nog meer Xantia's richting het afdanken zal duwen :(

Feije, ik denk dat je gelijk hebt.
Bij versnelling verschuift het zwaartepunt naar achteren en bij afremmen naar voren.
Alle(?) zwaardere motorisaties hebben Activa of Hydractive en die zullen hoogtecorrectie tijdens acceleratie anders afhandelen dan een 'platte- rechtuit' bollencar. Misschien wordt het effect nog wat versterkt omdat dit een break is, en die wegen 60 kg meer. Dat extra gewicht zit boven of achter de achteras.

De wagen is voorzien van een 140pk-chipprogramma en het koppel is genoeg voor wielspin.
Op de rollenbank is de afstelling toen niet helemaal goed gegaan door een lek in een intercooler-slang. Het max. vermogen lag toen op slechts 123 pk bij 3600 toeren. Na herstel is de zaak opnieuw afgestemd en op 140 pk gebracht. Daarna is de turbo nog een keer vernieuwd en de EGR afgesloten.
Ooit was de bedoeling het eens te vergelijken met de V6-break van Adri (niet op top uiteraard maar met tussensprintjes).

Groet, Alfred.
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

Naar zo'n vergelijking zou ik ook wel benieuwd zijn! Als het nou onder reproduceerbare omstandigheden gebeurt, kunnen we resultaten van anderen er misschien ook mee vergelijken. Ik ben bijvoorbeeld best benieuwd of mijn v6 berline nou wezenlijk sneller is dan een break.
Alfred wrote: Sun May 15, 2022 6:39 pmAlle(?) zwaardere motorisaties hebben Activa of Hydractive...
Ik kan geen motor bedenken die sneller zou kunnen zijn en geen hydractive had. De Turbo CT is een VSX, Activa of Exclusive, de v6 is altijd een Activa of Exclusive en de vroege 2.0 16V met 150pk (of 152, of 155) is altijd een VSX of een Activa. De sterkste motor die zonder hydractive is geleverd, zou dan de latere 2.0 16v zijn met 135pk. Die is misschien iets lichter dan je HDI, maar ik kan me niet voorstellen dat die ook werkelijk ongeveer even snel zou optrekken. Je hebt in de HDI bijna twee keer zo veel koppel...
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 236
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Stars_Falling_93 »

Oeh! En dan maak ik me druk over krasjes en swirls die uit de lak gepolijst moeten worden. Het ergste wat mijn Xantia heeft zijn twee plekjes op de achterklep waar de lak weg is. Alsof er twee schilfertjes zijn losgekomen. Heel vreemd. Ook vreemd dat de lak zo hevig verslijt. Is er iets veranderd in het spuitproces of zo? Want bij oudere Citroëns heb ik dit niet gezien.
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

Ik heb het bij XM's ook nog niet gezien, en die kwamen volgens mij uit dezelfde fabriek als mijn Xantia. Overigens komt mijn Xantia dan wel weer uit een andere fabriek dan die van Alfred en Adri. Bij jouw Xantia zit het weer iets anders denk ik, want 1A-achterkleppen hebben volgens mij de neiging om doffe lak te krijgen. Bij een late 1B, zoals die van mij, heb ik dat nog niet gezien. Maar er zijn forummers die meer van de 1A weten dan ik ;).
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 236
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Stars_Falling_93 »

Ik heb een keer gezien dat de blanke lak losliet bij een geadverteerde XM, maar dat kwam niet in de buurt van de foto's. bij BX'en ook nog nooit gezien. BIj een 1B Xantia heb ik een keer een achterklep met craquelé lak gezien in een advertentie. Dat was wel een vroegere 1B, 1995 of zo. Ik dacht trouwens dat alle Xantia's in Rennes gebouwd waren, maar ik begrijp dat de productie meer verspreid was.
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Menno »

Bij de XM heb ik dit helaas ook vaak genoeg gezien , zeker bij de groene en blauwe ….. ( en rood )

Volgens mij omdat rond die periode men is overgestapt naar water basis verf soorten en dit nog in de kinderschoenen stond , en dus simpelweg minder goede kwaliteit.

Verder helpt het mi niet als vorige eigenaren minder netjes omsprongen met de lak ( lees nooit regelmatig vertroetelen/ wassen / poetsen / waxen / ed ) …..vuil lekker laten inbranden.

Je ziet dit vaker bij jaren 90 auto’s , niet specifiek een “ Frans “ probleem.

Mijn eerste XM heb ik destijds zelfs deels laten overspuiten omdat die na 4 jaar al problemen gaf , ondanks dat ik netjes met de lak omsprong ….
Was een rode overigens
Last edited by Menno on Mon May 16, 2022 12:30 pm, edited 1 time in total.

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by henkr »

Het probleem komt vaker voor, ik dacht met mijn blauwe 94'er 106 de dans te ontspringen mede doordat ie 's winters steevast binnen stond.
Dat leek jaren lang goed te gaan totdat rond de 20 toch nog een soort spinnenwebstructuur in de lak zichtbaar werd op dak en motorkap.
Volgens een carrosseriebedrijf hier ter plaatse was er maar 1 oplossing, volledig kaal maken en een nieuw laksysteem aanbrengen, dat is toen gebeurd en voorlopig lijkt het goed te blijven.
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply