Het Café

henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Hmm! hoor net van mijn leidinggevende dat het massief RVS is.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Breeze wrote: Sat Dec 05, 2020 7:36 pm
JW-C5 wrote: Mon Nov 23, 2020 4:23 pmOverigens, ik heb naast die inductieplaat een wokbrander op gas, 5,6 kW vermogen. Ook die wordt veel gebruikt 8-)
JW-C5 wrote: Mon Nov 23, 2020 4:23 pmEn ik had nog een paar Franse gietijzeren braadpannen, van Cousances en Le Creuset. Ook die doen het prima op inductie.
Even een update. Zojuist onze GIJ wok op de inductiekookplaat gezet en hij verwarmt probleemloos. Het contactoppervlak is enkel een ringvormige fundatie aan de onderzijde van de wok. Daarmee wordt mijn theorie bevestigd dat de luchtspleet en daarmee de vlakheid van de bodem, niet erg belangrijk is. Belangrijk is geschikt materiaal van de wok/pan.

Die GIJ Le Creuset pannen kan ik iedereen aanbevelen. Loeiduur en loeizwaar, maar ze bakken en braden geweldig.
Die wokpan wordt dan van onder af opgewarmd, dan werkt hij als een groot soort koekenpan waarin je min of meer frituurt.
Maar een echte wokpan is van dun plaatijzer en wordt bijna rondom verhit, ook de zijkanten worden heet door de gasvlammen die er omheen gaan. Door dan voortdurende te schudden en te roeren wok je de groenten, dat is een ander proces dan "frituren".

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

‘k Zal het doorgeven aan mijn leidinggevende.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Henk, als het RVS 18/10 is, dan is alle hoop nog niet verloren. Zie het voorgaande.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Even teruglezend:
Breeze wrote: Mon Nov 23, 2020 6:41 pm Staat toch wel erg mooi Henk, zo'n 6-pitter. Maak jij hem elke week schoon?
De realiteit is heel wat simpeler, heb gewoon die foto gemaakt toen ie nog nieuw was! :lol:
Op die genoemde bakplaat (top-frie heet het geloof ik) staat uiteraard geen enkele vermelding omtrent de samenstelling van het RVS. :oops:
De dikte van het effectieve gedeelte is trouwens slechts 12mm maar naar het schijnt is het s.g. van RVS hoger dan van gewoon ijzer/staal, vandaar mijn nogal ruwe schatting van 2cm.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Met een magneetje weet je meer :idea:

En helemaal eens met wat Breeze schreef over die "eis van vlakheid".
Ik heb nog een heeeeel oud klein geëmailleerd braadpannetje van m'n moeder, hartstikke onvlak op de bodem. Dat doet het prima op de Inductie, het ideale pannetje om een rollade of een stuk beenham in te braden 8-)

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Toevallig gevlamd oranje van buiten en grijs van binnen?
Net even gecheckt: De affiniteit tussen voornoemde bakplaat en een magneet is heel behoorlijk, ze hebben duidelijk een "klik" :)
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Maar een bakplaat met een wanddikte van 20 - 12 mm is toch buiten alle proporties! Daar kom je met een Kalasjnikov nog niet doorheen.
Net even onze veelgeprezen GIJ Le Creuset pannen opgemeten en de 240 mm pan heeft een (zij)wanddikte van 4 mm. Nu heb je bij gietijzer wat meer wanddikte nodig om dezelfde robuustheid te bereiken als (roestvrij)staal. De treksterkte en taaiheid van gietijzer is nu eenmaal minder. Dus die bakplaatdikte is een raadsel voor mij. Daar moet wel een andere (duistere) reden voor zijn.
Oh en:
RVS heeft een hogere dichtheid en is zwaarder dan staal. Staal is 7850 kg/m3 en RVS 7930 kg/m3. Staal is dus iets lichter dan roestvast staal
N.B. ik wantrouw deze waarden van de eerste de beste website: https://www.tosec.nl/wiki/verschil-tussen-staal-en-rvs/ Mijn Polytechnisch Zakboekje zegt: Koolstofstaal (is meest voorkomend) 7 800 kg/m3; RVS 7 800 - 7 900 kg/m3

Adri
Last edited by Breeze on Sun Dec 06, 2020 9:26 pm, edited 3 times in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Aha dat zal het zijn, meerdere lagen RVS tegen kromtrekken :idea: .

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply