Het Café

slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: Het Café

Post by slimenslecht »

Ja, dat het daar iets eerder stond kan. Ik had het eerst in Word getikt en copy paste naar de twee forums... Hier vanuit het ziekenhuis, moet af en toe wat van mij af tikken :cry:

Ik heb gisteren een ICD geimplanteerd gekregen, stond op de spoedlijst. Dotteren en dergelijke gaat niet gebeuren, medicatie zou voldoende moeten zijn zeiden de groep cardiologen van Alkmaar en Amsterdam na overleg.
Vannacht veel pijn en vanochtend gigantische zwelling van en bij het implantaat. Nu drukverband en mag niet met ontslag voor e.e.a. goed is.
Verder gaat het weer OK, de ICD heeft tot resultaat dat ik een rijbewijs met code 100 moet aanvragen, dus een maand of wat niet rijden... das balen.

Hopen dat de zwelling afneemt en de boel goed geneest, dan kan ik eindelijk het ziekenhuis uit. Voorlopig nog de nodige weken aan de kant en revalideren.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

Ogen, naalden... Maar die vernauwing dan? Of stellen ze dat gewoon met medicijnen uit tot "na corona" nu?

Beterschap... Heftig. Rikketik is toch wel een belangrijk stukje vlees.
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: Het Café

Post by slimenslecht »

Die vernauwing wordt inderdaad met medicatie bestreden, de ritmestoornis was levensbedreigend die had prio 1.

Indien klachten ondanks medicatie en ICD verergeren dan kan dotteren en stent of bypass overwogen worden. Uit nadere bestudering van de foto's, echo's en het catheteriseren is gebleken dat het bewuste bloedvat minder ernstige gevolgen naar de toekomst zou hebben, het is erg fragiel en waarschijnlijk over de gehele lengte vernauwd en een hele rits van stents is niet wenselijk danwel onmogelijk.
Voor het team van cardiologen was het voor nu een no-go (risicoafweging). Keuze heeft niets met Covid situatie te maken, gelukkig.

Tijd zal het leren, ik moet me aanpassen en toch ook beperkingen accepteren.


Edit: misschien morgen naar huis als alle waarden goed zijn en de bloedverdunners niet tot nieuwe bloedingen leiden.
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Die 244/min als gevolg van de ritmestoornis waren er heel veel :shock:
Hopelijk blijft dat nu onder controle, dat is essentieel.

Sterkte bij het herstel !!

Groet,
JW
User avatar
rderaad
Posts: 15
Joined: Tue Apr 23, 2019 3:55 pm
Location: Leiden, ZH

Re: Het Café

Post by rderaad »

Ha Ben, ik hoop dat je inmiddels weer thuis bent en dat het goed met je gaat. Nog veel sterkte met het herstel!
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Overgang van gas naar elektrisch

Omdat we allemaal vroeg of laat te maken krijgen met de overgang naar schone(re) energie, dacht ik dat het misschien wel aardig en leerzaam is om onze ervaringen met het omschakelen van het kookgedeelte te beschrijven.

Gaskookplaat
Wij bezaten een mooie 5-pits gaskookplaat. Dat was al reden voor frustratie, gekoppeld aan een minderwaardigheidscomplex, omdat er in het noorden van ons land een Xantiarijdersgezin in het bezit is van een 6-pitter. En tot overmaat van ramp kreeg de sudderpit problemen met de vonkontsteking, waardoor hij onbruikbaar werd en het nog maar een 4-pitter was. Met een 6-pitter voor de deur is dat wel een grote discrepantie. Pogingen tot reparatie van de gaskookplaat faalden allemaal. Fabrikant ATAG deelde ons mede dat het model na 26 jaar zo verouderd was dat er geen onderdelen meer beschikbaar waren, dus koop maar een nieuwe. Lokale reparateurs haakten ook af als ze hoorden dat er geen onderdelen meer voor waren. Een persoonlijke poging tot reparatie liep vast op een gesloten elektronisch deel. En zonder schema wordt het dan moeilijk repareren.
Nu hoor ik al denken bij de meer elektr(on)isch onderlegde Xantia-rijders, waarom trek je niet gewoon de stekker er uit en koop een doosje “säkerhets tändstickor”. Maar helaas, er zat een elektronische beveiliging op, die bij het wegvallen van de spanning de gastoevoer afsloot.

Keuzestress
Koken op gas heeft, terecht of onterecht, de naam dat het de enige goede manier is om een topmaaltijd te berijden. Samen met koperen pannen is het voor amateur- en topkoks de heilige graal. Maar wij kregen steeds meer bevriende signalen, dat koken op inductie minstens net zo goed en bovendien gemakkelijk is. En natuurlijk willen we allemaal ons steentje bijdragen aan een beter milieu plus dat we binnen afzienbare tijd toch vanhetgasaf moeten. Kort en goed, overschakelen naar mileuvriendelijk inductief koken was een win-win situatie.

Het werd dus een inductiekookplaat. Aangezien ATAG ons goed was bevallen viel de keus op een HI9572SV, een vijf-pitter met boostfunktie.
Inductiekookplaat 3.jpg
Inductiekookplaat 3.jpg (64.4 KiB) Viewed 3028 times
De verdeling van de pitten.

Inductiekookplaat.jpg
Inductiekookplaat.jpg (146.45 KiB) Viewed 3028 times
De bediening van de pitten. Op het aanraakscherm heeft elke pit een bedieningsschaal van 1 tot 12, plus een boostfunctie en tevens een timer of kookwekker. Met die boostfunctie moet je oppassen, want als je even niet oplet spuit de melk tegen het plafond.

Driefasenaansluiting
We hebben het gelijk goed gedaan, maar dat betekende wel dat we met onze 11,7 kW nominaal vermogen van de kookplaat, aan de bestaande 35 A hoofdzekering niet meer genoeg hadden. Een driefasenaansluiting was dus nodig. Tot 7 kW voldoen tweefasen nog, maar daarboven moet je echt naar alle drie de fasen. Gelukkig hebben nieuwbouwhuizen van na de zestiger jaren al een driefasenkabel liggen tot aan de hoofdzekering. Onze netbeheerder Stedin was gaarne bereid om voor slechts € 300 in een half uur tijd de enkele hoofdzekering te vervangen voor 3 x 25 A zekeringen. Die prijs is gebaseerd op het eventuele doortrekken van 2 extra aders vanaf de straat, dus inclusief grondwerk, maar de aansluiting heeft een eenheidsprijs en zoals de naam al vermoedt, viel over de prijs niet te onderhandelen.
Een bijkomend voordeel is, dat mocht ik ooit nog tegen een compact AI draaibankje aanlopen, er dan met een lichte verzwaring van de zekeringen al kracht/draaistroom in huis beschikbaar is. En uiteraard kan mettertijd de vurig gewenste Tesla 3, gelijk worden voorzien van een geschikte huisaansluiting ter oplading.

De praktijk van inductiekoken

Na een weekje gewenning is het nu inductiekoken: “himmelhoch jauchzend”. Snel, schoon en voordelig(?). Bij de controle van de pannenverzameling was meer dan de helft niet magnetisch en moest dus vervangen worden. Tegenwoordig is alles wat er te koop is, geschikt voor alle warmtebronnen. De prijzen lopen uiteen van HEMA-kwaliteit tot hemelhoog, dus we hebben maar een middenkwaliteit genomen. Als volledig cafeïnevrije familie mag ik wel elke dag één cappuccino bereiden voor mw Breeze. Daar was gelijk een probleem, want de minimum pandiameter is 120 mm. Het alu espresso-apparaat heeft een doorsnede van 80 en de rvs melkopschuimer van 100 mm. Er zijn z.g. inductie-adapters in de handel, bestaande uit een stalen plaat van b.v. 120 mm diameter, waarop ook niet-magnetische en kleinere pandiameters kunnen worden verwarmd. De adapter wordt verhit door de inductiestroom en geeft dan de warmte af aan de kleinere (alu)pan. Het leek mij dat een paar tientjes voor een plaatje ijzer schromelijk overdreven was, dus ik heb bij de kringloop voor weinig een 120 mm pannetje aangeschaft en daar de bodem uitgeslepen. Werkt perfect.
Inductiekookplaat 2.jpg
Inductiekookplaat 2.jpg (210.91 KiB) Viewed 3028 times
De volgende uitdaging was de melkopschuimer. Voordat ik een tweede adapter maakte, probeerde ik eerst verwarmen zonder aanpassingen. Maar hij was met 100 mm 20 mm kleiner dan de minimum vereiste panmaat. En er was nog een probleem, het materiaal was rvs 18/10, dus niet magnetisch. Toch maar geprobeerd en ziet, dit werkte ook perfect. De automatische pandetectie accepteerde een te kleine pan en ondanks een niet meetbaar magnetisme werd het rvs materiaal toch opgewarmd. Dus niet te snel de gebruiksaanwijzing geloven.

Adri
Last edited by Breeze on Tue Dec 01, 2020 10:39 am, edited 2 times in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Al lang geleden viel ik voor Inductie koken. Dat was in de jaren '80, toen ik bezig was een oude boerderij te verbouwen, maar helaas is dat toen niet af gemaakt.

Dertig jaar geleden kocht ik m'n huidige woning. Die was voorzien van een keuken met een gaskookplaat en een E-oven.
Een kleine 20 jaar geleden is die op de schop gegaan, en uiteraard is er toen een inductie kookplaat in gekomen, een Siemens van 70 cm breed.
Die is aangesloten op twee 16A groepen, in een verder éénfasig systeem met een hoofdzekering van 50 A.

Gewone pannen heb ik destijds bij HEMA gekocht, ze bevallen nog altijd uitstekend. Daarnaast wat koekenpannen, keramisch afgewerkt, van verschillende merken.
En ik had nog een paar Franse gietijzeren braadpannen, van Cousances en Le Creuset. Ook die doen het prima op inductie.

Al met al: ik kan niet anders dan het volmondig eens zijn met Breeze: op inductie koken, braden en bakken is snel, en schoonmaken van de plaat is uitermate eenvoudig.
Onvergelijkbaar met keramische platen, die zijn traag, slecht regelbaar en ze kunnen gemeen aanbakken.

Overigens, ik heb naast die inductieplaat een wokbrander op gas, 5,6 kW vermogen. Ook die wordt veel gebruikt 8-)

Groet.
JW
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Leuke terugkoppeling.
Onze pannenkeuzes komen wonderbaarlijk overeen, zij het dat we bij de pannenset één klasse hoger dan HEMA hebben gekozen. Maar dat kwam ook omdat we per se glazen deksels wilden hebben. En dan komt een nadeel van bestellen via Internet boven water. Bij aankomst van de pannenset bleek dat er geen ontluchtingsgaatjes in de deksels zaten. En dat is jammer want dan zie je nog (bijna) niets.

Die wokbrander is een goeie, want op onze (wijlen) gasvijfpitter zat ook een wokpit en die gebruikten we regelmatig. Heb je daar wat gegevens over en eventueel een foto?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Hier hebben we een 6-pitter, weliswaar niet in V-formatie maar toch? :D
Image
De beide ovens zijn elektrisch (6kW), aangesloten op 2 fasen, ik snap nog steeds niet waarom dit zo moest, er is 3-fasenstroom aanwezig en het apparaat kan zowel op 2 als ook op 3 fasen aangesloten worden, dus met mijn boerenverstand zou ik zeggen dat op 3 de verdeling wat gunstiger zou zijn.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Staat toch wel erg mooi Henk, zo'n 6-pitter. Maak jij hem elke week schoon?

Uiteraard hebben we ons uitgebreid laten bijpraten en voorlichten, voordat wij deze inductieve beslissing hebben genomen. Zo hadden goede vrienden van ons tot volle tevredenheid een Siemens Studioline EH877FVB1E. Aansluitwaarde 7,4 kW, met boostfunctie. Hoewel toch niet helemaal vol tevreden, want de Siemens heeft een centrale regelaar waaraan je elke keer de betreffend kookzone moet koppelen. En als zij dan samen staan te koken (ja dat komt voor, maar is niet verstandig is mijn ervaring) komt het voor dat de vleesbrader denkt te temperen voor een saillante biefstuk, terwijl hij dan per ongeluk de piepers laagzet waar zijn echtvriendin net haar ziel en zaligheid inlegt.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply