Vorig jaar vond ik dat de lekkage op de stuuras toch wel dusdanige vormen aannam dat ik daarmee niet naar de APK wilde en de keerring vervangen vanuit het interieur leek me niet succesvol voor de lange termijn.
De stuurhoes links had ik al eens vervangen en logischerwijs zou daarna de rechter aan de beurt zijn en dat zag ik helemaal niet zitten, je wilt ook niet zoals men bij veel garagebedrijven (ook dealers) doet de zuigerstang van de bekrachtigingscilinder verbuigen
Omdat ik niet 1 betrouwbaar bedrijf kon vinden die de stuurinrichting kan reviseren besloten om een revisie stuurhuis te kopen. Dat heeft nogal wat voeten in aarde gehad want ik kreeg eerst 3 keer de verkeerde.
De cilinder hoort niet bij het stuurhuis dus de stalen leidingen moeten los en dat is een serieus probleem.
Er was maar 1 bedrijf die deze leidingen kon leveren, ene Regar in Asten N.Br. h.o.d.n. Garage80 ( Wat een Boef) dus gelijk besteld en betaald en na 3 weken maar eens geïnformeerd waar ze bleven, nou, het lag dus allemaal aan de voorjaarsvakantie waardoor alle bestellingen opgeschoven waren, zoals te verwachten kreeg een paar maanden later de zomervakantie de schuld.
Gelukkig had ik nog geen leidingen gezaagd maar wel gezocht naar beter gereedschap en dat vond ik in de vorm van een Gedore 12 mm tang/sleutel waarmee je echt alle speling rond de zeskant kan opheffen.
Dit in combinatie met een inductielus rond de bevestiging gaf eindelijk succes.
Het nieuwe stuurhuis klaarmaken voor inbouw was verder gewoon standaardwerk.
Het onderste deel van de retourslang heb ik vernieuwd tot onder de octopus zodat een onverhoopt lek onderweg vanaf de bovenzijde te benaderen is.
Uiteraard heb ik gelijk de stuurkogels vernieuwd, voordat ik begon zo goed mogelijk alle maten genoteerd en toen de zaak voor de zekerheid bij een carrosseriebdrijf uitgelijnd is zei de monteur: "Je zat er verrekt dicht bij"
Al met al heeft de Xantia voor deze klus drie maanden op de brug gestaan, het werd me toen pas duidelijk dat je met een Xantia zonder stuurinrichting geen kant op kan, de brug kan niet helemaal naar beneden omdat de auto niet omhoog kan en de motor kan niet lopen omdat de SB leiding aan de pomp los ligt
Bovendien is zonder spoorstangen de auto niet te verplaatsen.
Toen mijn bestelling bij meneer Regar na 14 maanden nog niet geleverd was kwam de volgende smoes: hij zou het aankoopbedrag al lang overgemaakt hebben.
Een aangetekende brief kwam ongeopend retour dus kennelijk had ie al vaker met dat bijltje gehakt, zodat ik hem uiteindelijk voorgesteld heb om met een paar stevig gebouwde kameraden bij hem een "feestje" te houden, volstrekt tegen mijn principes maar pas toen kwam het bedrag direct retour