Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Breeze
Posts: 989
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Het is onderwg uit Tsjechië, zeggen ze.

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Breeze
Posts: 989
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Als je af en toe in D komt is er sinds oktober een verscherping van de regels voor het gebruik van winterbanden van kracht geworden. Wij gaan niet meer op wintersport, maar komen nog wel af en toe in D. Dus ik ben in die verscherpte regeling gedoken.
Helaas en tot mijn verbazing, geeft de ANWB geen advies over de periode van verplichte winterbanden in Duitsland. Volgens mij zijn dit de juiste regelingen (bron AutoRAI):
Wat zijn winterse omstandigheden?
Van winterse omstandigheden is volgens de wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming. Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is. Ook buiten de wintermaanden kan er sprake zijn van winterse omstandigheden.

en:
Vanaf oktober 2024 worden strengere regels van kracht. Er moet dan het alpine-symbool (3PMSF een driepuntige berg met een sneeuwvlokje) op de wang van de band staan.
De 'O tot O regel' is daarvoor een ezelsbruggetje om ongeveer te bepalen wanneer je zonder winterbanden Duitsland in kan rijden. Von Oktober bis Osten altijd winterbanden. Maar zeker ben je buiten die periode dus ook niet. Als ik het goed heb is de boete als je betrapt wordt zonder w-banden in zo'n betreffende periode € 80. Als je zonder w-banden een ongeval veroorzaakt loop je het risico dat je geen dekking van de verzekering krijgt en dat risico is veuls te groot.

Vanwege de vele goede verhalen en ervaringen dacht ik er aan om uiteindelijk Michelin Crossclimate banden er onder te leggen, maar met bijna nieuwe Michelin Energies duurt dat nog wel even. En verder vond ik deze uitspraak:
De Michelin Crossclimate band is een variant op de 'all-season' band. Deze banden bevatten een ‘sneeuwvlok-symbool’ waardoor deze banden volstaan in zowel Duitsland als in Oostenrijk bij winterse omstandigheden. Let wel: Michelin Crossclimate is géén winterband..
En toen ging ik toch weer twijfelen, hebben de CC nou 3 alpentopjes met een vlokje of niet? Wie weet het zeker? Anders denk ik er toch weer aan om maar een paar (LM) velgen te scoren en er wintersloffen onder te leggen.

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
User avatar
JW-C5
Posts: 371
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by JW-C5 »

Maak je geen zorgen, de Michelin CC's hebben dat vlokjes symbool.
Ik rij er inmiddels bijna 10 jaar mee.
Onder de C5 V6 Break heb ik twee sets gehad, en onder m'n huidige voiture liggen ze ook weer.

Ze bevallen me uitstekend, onder alle omstandigheden.
Ook in de sneeuw in Oostenrijk deden ze het goed, nauwelijks minder dan de Michelin Alpins die ik eerder had onder de Xant en later ook onder de C5 V6 Break.
In al die jaren heb ik er ook nooit sneeuwkettingen bij hoeven te gebruiken :angel:

Groet,
JW
Menno
Posts: 536
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Menno »

Ook hier zeer tevreden over deze banden :-)
Onder alle omstandigheden, inmiddels onze 3’de auto met deze banden, ik zou niet anders willen en was ook een eis bij aankoop ipv de standaard goodyears die Citroën tegenwoordig monteert onder nieuwe auto’s :shock:

Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
User avatar
JW-C5
Posts: 371
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by JW-C5 »

Het enige waar je bij de CC's op moet letten is de neiging tot zaagtandvorming, of zelfs cuppen bij deze banden.
Dat is niet te voorkómen, maar wel oplosbaar door voor <> achter te wisselen. Dan verdwijnt de zaagtand weer, en cuppen gaat niet optreden.
Die wissel moet met regelmaat gedaan worden, ik doe dat elk jaar bij de beurt. Dan hebben ze inmiddels weer een kleine 15 kkm op die plek gedraaid.

Groet,
JW
Menno
Posts: 536
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Menno »

Is dat niet per auto verschillend?
Heb dat nog niet opgemerkt onder onze auto(s) …

Deze zijn wel allemaal in de categorie lichtgewicht tov een C5 variant.

Onze huidige auto met cc’s is natuurlijk nog niet representatief gezien de maagdelijke kilometerstand…

Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
User avatar
JW-C5
Posts: 371
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by JW-C5 »

Hou het goed in de gaten, voordat het zóver gevorderd is dat je het niet meer kunt oplossen door voor <> achter te wisselen.
Checken doe je door met de hand over het oppervlak van de achterbanden heen te gaan, in de ene richting voel je dan geen, in de andere richting wél zaagtandjes.

Ik heb het niet alleen bij de CC's gehad onder deze en de vorige auto.
Ook bij de Michelin zomerbanden onder de Xant had ik het bij de achterbanden. Die kon ik links <> rechts wisselen, dat kan bij de draairichting gebonden CC's niet.

Het was trouwens BJG die mij hierop attendeerde, en met het advies kwam ze om de 10-15 kkm voor <> achter te wisselen. Sindsdien check ik het, en volg inderdaad zijn advies op.

Groet,
JW
Menno
Posts: 536
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Menno »

Ok, thnx …
Ga daar zeer zeker op letten ;)

Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
User avatar
Feije
Posts: 1036
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Feije »

Ik ben het helemaal met JW eens mbt het cuppen van Crossclimates! Mijn ouders hebben ook al een jaar of tien zulke banden onder hun auto. De achterbanden zijn meer dan eens puur vervangen omdat ze gecupt waren, terwijl er nog meer dan genoeg profiel op zat. Bij hun huidige achterbanden is dat ook alweer aan de hand. Ik vond dat na twee jaar best snel, tot ik me realiseerde dat die banden er dus alweer 60 Mm onder zitten... De garage waar we afgelopen woensdag waren, Carrec in Soesterberg, bevestigde dat Crossclimates iets meer de neiging tot cuppen hebben dan gemiddeld. Ook zij raden aan om de banden om de zoveel tijd voor en achter om te wisselen.
Breeze
Posts: 989
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

CC bandenalarm, die (nog) niet onder deze KIA zitten.

De kwaliteit van het 'Thuiskomertje' uit Tsjechië is boven verwachting.
Thuiskomertje (verkleind).JPG
Thuiskomertje (verkleind).JPG (161.1 KiB) Viewed 887 times

Helemaal kompleet t/m werkhandschoenen en opbergbaar in een nette foudraal. De profieldipete is een indrukwekkende 3,5 mm.
En ziet, hij past ook perfekt:
Thuiskomertje gemonteerd (verkleind).JPG
Thuiskomertje gemonteerd (verkleind).JPG (192.47 KiB) Viewed 887 times

Dus de steekcirkel (aka steekmaat) van de 5 wielbouten met d = 114,3 mm is de goede maat. En toen bleek ook dat ik geen wielboutsierdopdemontagecontraptie nodig heb, want de wielbouten zijn dusdanig opgeleukt dat het net lijkt of er er een sierdop opzit, maar dat is dus één geheel met de wielbout (als er nog iemand is die begrijpt wat ik bedoel).
En dit vind ik (bijna) in navolging van die van JW, een mooie opbergplek voor de Thuiskomer.
Thuiskomertje opslag (verkleind).JPG
Thuiskomertje opslag (verkleind).JPG (237.5 KiB) Viewed 887 times

Adri
Last edited by Breeze on Mon Nov 18, 2024 5:24 pm, edited 3 times in total.
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Post Reply