Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Breeze
Posts: 974
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

KIA Ceed PHEV (verkleind).jpg
KIA Ceed PHEV (verkleind).jpg (176.61 KiB) Viewed 408 times
Er zat geen fles wijn bij, of is dat alleen bij een nieuwe?

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alfred
Posts: 297
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Alfred »

Er zit ook geen HP bij. Zelfs niet bij een nieuwe.
Ik begrijp je keuze en sta voor hetzelfde dilemma.

Vertel eens over je ervaring met de Kia Ceed in vergelijk met de roemloos ten onder gegane Xantia V6 Break.
Wellicht helpt het anderen, die nog een post-Xantia keuze zullen moeten maken :?
Breeze
Posts: 974
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Hé Alfred, het is natuurlijk wel jammer dat wij nooit meer die acceleratie/vermogenstest tussen ons beider gebakjes kunnen uitvoeren.
De Cee’d ervaringen zal ik zeker hier delen. De eerste is als volgt: bizar veel (elektronische) mogelijkheden met een vuistdikke gebruikershandleiding.
Op het C5-forum heeft JW zijn C5 AirCross PHEV, uitgebreid besproken. Maar die was voor mij te groot, te hoog en te duur. Na de initiële keuze voor een Mazda 6, kwam het besef dat de 8 kWp op mijn dak, nodig extra gebruikers nodig hadden. Als je een C segment PHEV zoekt die iets mag trekken, is de keuze beperkt en zo kom je als vanzelf in Oost Azië terecht.

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Breeze
Posts: 974
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Heb ontdekt waar de naam Ceed vandaan komt. De Z. Koreanen hadden in 2006 in de EU (Slowakije) een grote fabriek gebouwd en om dat te vieren hadden ze de naam van hun nieuwste model CEEED willen geven, wat stond voor Communauté Économique Européenne, European Design. Dat vonden ze teveel E's dus werd er eentje vervangen door een apostrof. Bij de 3e generatie Cee'd werd de apostrof weggelaten. Een bekend medewerker van Top Gear sprak consequent die naam voluit uit, inclusief apostrophe, maar het was dan ook voor een Reasonably Priced Car.
De Z. Koreaanse content in de Ceed is dus niet zo groot en dat is voor mij (enige) schrale troost.
Toen wij in 2008 een sneeuwschoenvakantie in de Mala Fatra hadden, kwamen we tijdens de busrit van Bratislava naar de eindbestemming, langs een gigantische, gloednieuwe autofabriek. De buschauffeur vertelde dat er een conflict was met de regering, want die hadden een snelweg als toegang naar de fabriek beloofd, maar die kwam er maar niet. Gezien het succes van KIA denk ik dat dat allemaal goed is gekomen.

KIA Slowakije.jpg
KIA Slowakije.jpg (243.2 KiB) Viewed 304 times

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
_rb_
Posts: 62
Joined: Mon May 20, 2019 11:07 pm
Location: Haaglanden

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by _rb_ »

En hoe bevalt de 'dagelijks gebruik' kant van de Ceed? Met name die elektrische actieradius?
Breeze
Posts: 974
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Valt helemaal niet tegen Robert. Volgens opgave 50 à 60 km en nu (bij deze temperatuur en mijn 'normale' rijstijl): 55 km. Mijn zoon woont op 44 km, dus ik heb hem al verteld dat ik voor de terugreis een paar kW bij hem pik. Bij een ruwe berekening zijn de kosten bij elektrisch rijden de helft van rijden met de ICE. Maar dat moet ik nog wel wat verfijnen. Uiteraard bedoel ik hier de kosten voor energie uit het net, want met deze lage zon en herfstbewolking is de opbrengst van de dakpanelen minimaal. Kan haast niet wachten op het voorjaar.
'k Zal een dezer dagen wel een wat uitgebreider verslag maken.

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
User avatar
JW-C5
Posts: 363
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by JW-C5 »

Breeze wrote: Tue Nov 05, 2024 2:49 pm Valt helemaal niet tegen Robert. Volgens opgave 50 à 60 km en nu (bij deze temperatuur en mijn 'normale' rijstijl): 55 km. Mijn zoon woont op 44 km, dus ik heb hem al verteld dat ik voor de terugreis een paar kW bij hem pik. Bij een ruwe berekening zijn de kosten bij elektrisch rijden de helft van rijden met de ICE. Maar dat moet ik nog wel wat verfijnen. Uiteraard bedoel ik hier de kosten voor energie uit het net, want met deze lage zon en herfstbewolking is de opbrengst van de dakpanelen minimaal. Kan haast niet wachten op het voorjaar.
'k Zal een dezer dagen wel een wat uitgebreider verslag maken.

Adri
Hoe doe je dat, kilowatts pikken?

En hoe laad je je kWh's thuis nu bij, via een normaal stopcontact?

Groet,
JW
Breeze
Posts: 974
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

In beide gevallen met de bijzondere laadkabel in een normale wcd.

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
User avatar
JW-C5
Posts: 363
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by JW-C5 »

Dat je daarmee kWh's laadt/pikt, dat doe ik ook als ik niet thuis oplaad.

Maar je praat daar over kilowatts, niet over kWh.
Vandaar mijn vraag, aan de purist ;)

Groet,
JW
Breeze
Posts: 974
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Ah ja, ik vattum (maar heb dan ook geen E-techniek gestudeerd). Voortaan zal ik energiediefstal netjes in joule uitdrukken Image

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Post Reply