Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

User avatar
JW-C5
Posts: 365
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by JW-C5 »

Met je naschrift 2 wordt het al wat duidelijker ;)

Even meerekenend, met globale getallen, rekening houdend met de nodige onnauwkeurigheden. Zoals van een benzinemeter, die niet precies 3/4 aanwijst. En met het feit dat een benzinemotor geen 40% rendement haalt als je 'm kortstondig laat lopen.
Daarmee rekening houdend, zou je dan zo'n 10 liter (dm³ ;) ) benzine gebruikt kunnen hebben, bij een verbruik van 6 l/100 km zou je daarmee dan zo'n 150 km gereden hebben op benzine.
De andere 150 km waren dan in de E-modus, daarmee kom je dan op zo'n 20 kWh/100 km. Dat is nog altijd heel netjes, ik kom gemiddeld uit op 25 kWh/100 km in de E-modus.

Dat jouw Kia niet altijd in de E-modus gaat, hoorde ik ook van een buurman.
Ik had het er met hem over dat ik de auto "voorverwarm" als het wat kouder wordt, dat doe ik via de app, met aangesloten laadstekker. Dan wordt een 5 kW E-verwarming ingeschakeld waarmee kvs opgewarmd wordt dat vervolgens met een elektrische pomp rondgepompt wordt.
In zijn Kia PHEV zit dat niet, verwarming is altijd met de ICE, vertelde hij mij.
Hoe zit dat bij jou?

Groet,
JW
Breeze
Posts: 976
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Aha ik zie het, ik had wat totaalafstanden met energiehoeveelheden door elkaar gegooid. 't Is wel even wennen aan die verschillende energiesoorten en gekombineerde energieverbruiken.
Het was inderdaad een tegenvaller toen ik voor de aankoop in een Autoweektest las dat je niet (elektrisch) kunt voorverwarmen en dat klopt inderdaad. Maar met de huidige 'superstrenge' winters zit ik daar niet echt mee.
Die EV modus heeft voor mij nog niet alle geheimen onthuld. Behalve dus de 'EV' modus heb je nog een 'HEV' modus en een 'Auto' modus. HEV modus kiest zelf tussen EV, ICE en EV+ICE modus. En Auto kiest zelf tussen HEV en ICE modus. Lekker duidelijk en logisch.

Ben er ondertussen ook achter dat KIA niet aan thuiskomertjes doet, dus ik zit vast aan het schuim (officiële KIA-naam: dichtmiddel), want een 'volle afmeting' reserve band vind ik weer een beetje té, zeker met alle onderdekse ruimtes gevuld met akku's en elektronika. Het schuim scheelt dus wel bagageruimte. Wat ik vreesde is gelukkig niet waar. Een opgeschuimde band heeft een grote kans om verder door het leven te kunnen gaan. Na een lek en het nauwkeurig volgens voorschrift de lekke band volschuimen en weer inrijden, ga je zo snel mogelijk naar je (vak)garage, die de binnenzijde band inspecteert, schoonmaakt en natuurlijk ook liefst het lek repareert.

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
User avatar
JW-C5
Posts: 365
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by JW-C5 »

Dat Kia geen thuiskomertje in z'n assortiment heeft, wil niet zeggen dat daar niet aan te komen zou zijn. Als je de gegevens van je gewone wiel en band hebt, valt daar vast wel iets voor te vinden zijn.
Ik heb wél een thuiskomertje, extra aangeschaft naast de reparatie set die er met de auto meegeleverd is.
Daarvoor heb ik ook een passend foedraal gevonden, en het staat bij mij achter de rechter voorstoel.
Mocht ik een keer een passagier daar willen huisvesten, dan leg ik het even achterin de bagageruimte.
Daar ligt het ook als we met vakantie gaan, en de achterbank omgeklapt is.
Zonder zo'n wiel wilde ik niet op vakantie gaan. Als je de verhalen leest waar de ANWB nu in toenemende mate mee te maken heeft van gestrande vakantiegangers, mij niet gezien :shock:

Je kunt de Kia dus niet voorverwarmen, helaas.
Ik maak daar in dit jaargetijde met enige regelmaat gebruik van. Daarmee verdwijnt condens in de auto, en ik hoef ook niet meer te krabben als de ruiten bevroren zijn :D
En de gewone verwarming gaat bij jou nu ook met de ICE, toch? Die moet dan vaak starten, ook bij korte ritten.
Bij mijn voiture hoeft 'ie dat niet, ook in het koude seizoen kan ik helemaal in de E-modus rijden. De ICE komt er dan alleen bij op de wat langere ritten.

Groet,
JW
Breeze
Posts: 976
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

JW-C5 wrote: Tue Nov 12, 2024 6:44 pmDat Kia geen thuiskomertje in z'n assortiment heeft, wil niet zeggen dat daar niet aan te komen zou zijn. Als je de gegevens van je gewone wiel en band hebt, valt daar vast wel iets voor te vinden zijn.
Dank voor de tip. Dit is nieuw gebied voor mij. ´k Heb de vraag uitstaan bij een onderdelenclub. De steekmaat van de velg is dan essentieel, maar die staat nergens in het instructieboek dus heb ik hem maar zelf opgemeten, hopelijk korrekt. En misschien kunnen ze het afleiden uit de meegeleverde voertuiggegevens,
En dan moet er ook een krik komen, want van de X is die is hoogstwaarschijnlijk samen in de Siemes-Martin oven verdwenen. Hoe doe jij dat en hoe draai je de (ongesmeerde) wielbouten los?

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
User avatar
JW-C5
Posts: 365
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by JW-C5 »

De steekmaat van de velg is essentieel, uiteraard. Wat heb je gemeten, is dat een bekende 5x108 of iets anders? Maar ook de ET-waarde en de afmeting van het centrale centreergat moeten kloppen.

Toen ik die thuiskomer aanschafte, heb ik er ook een originele krik en wielmoersleutel bij aangeschaft. Die wordt geleverd bij C5AC's met een gewoon reservewiel.

Nog even terugkomend op dat ANWB verhaal....
Mijn zwager is vorige maand op doortocht naar Spanje in Frankrijk gestrand met een in een gat in de weg kapot gereden bandflank van z'n net een maand oude Volvo XC60. Die had ook geen reservewiel of thuiskomer. Dat heeft 'm een paar dagen gekost.

Groet,
JW

Edit: HIER is te lezen dat de steekmaat 5x114,3 mm, en het naafgat 67,1 mm groot is. De ET is ca 50 mm

Edit 2: En onder andere HIER vind je daarvoor een thuiskomertje. Ze hebben daar ook een complete set, met krik en toebehoren. Die is er ook in 15".
Wat is de diameter van je huidige band? Die is bepalend voor de keuze.......
Breeze
Posts: 976
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Zeer bedankt. Ik had 5x116 gemeten, met een schuifmaat in het donker over de boutsierdoppen heen, dus foute boel. Wordt vervolgd.

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
User avatar
JW-C5
Posts: 365
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by JW-C5 »

Terugkomend op dat verhaal over "schuimen" van een lekke band.....
Ik had het al vaker gelezen, maar HIER lees ik het opnieuw: na gebruik van dat dichtmiddel zou je niet ontkomen aan vervangen van een band.
Een reden temeer voor een thuiskomertje dus.

Mbt die thuiskomertjes: de 15" versie hierboven genoemd heeft een 9% kleinere afrolomvang dan de standaard 205/55-16 van de CEE'D.
De 16"versie is 4% kleiner, dat is nog te behappen.

Groet,
JW
Breeze
Posts: 976
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by Breeze »

Bestelling voor een 'Thuiskomertje' inklusief krik, sleutel (met voldoende maten) en opberghoes voor mijn 16 duims wielen, is gepleegd.
Dat geeft toch een beter gevoel dan zo'n schuimige en schimmige reparatiemethode.
Nu moet ik nog wel iets verzinnen of kopen om de sierdoppen van de wielbouten te demonteren. De KIA-verdeler zal toch wel daarvoor een wielboutsierdopdemontagecontraptie (woordwaarde: 66) hebben?

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
User avatar
JW-C5
Posts: 365
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine

Post by JW-C5 »

Verstandig besluit ;)

Voor die doppen van mijn voiture had de dealer gewoon een simpel tooltje.
Ik veronderstel dat de Kia dealer dat ook kan leveren.

Groet,
JW
Post Reply