Dit geeft mij wel stof tot nadenken. Dank heren.
Adri
De V6 Break van Breeze
Re: De V6 Break van Breeze
Dankzij de THP begrijp ik dat maar al te goed, maar net als JW denk ik dat het onterecht is. Een paar maanden geleden ben ik voor mijn ouders eens in die 1.6 Puretech gedoken. Tot mijn verbazing kon ik er geen enkel defect over vinden dat vaak voorkomt, behalve matig olieverbruik (in de orde van grootte van 1 dm^3 op 10 Mm, of misschien nét iets hoger). Een enkeling moest zijn kleppendeksel vervangen wegens lekkage. Ik heb bij garage Lijzenga ook eens gevraagd wat zij van die blokken vinden. Zij konden bevestigen dat ze, sinds ze PureTech heten, écht een stuk beter zijn dan de THP was. Ook een stuk beter dan de 1.2 PureTech trouwens.
Bij het hybridesysteem zie je net iets meer klachten voorkomen, maar in mijn herinnering zijn dat vooral softwarematige klachten die inmiddels wel opgelost zijn. Kortom: een PSA plug-inhybride is denk ik een prima idee.
Re: De V6 Break van Breeze
Ligt mi ook enorm aan onderhoud en hoe je met de auto omspringt, …. Ook nieuwerwets autorijden liever achterwege laten.
Het zgn puurpech 1.2 blok rijden we al vanaf 2017 in verschillende uitvoeringen/auto’s.
Uitstekend ding , zuinig, vlot , ook geen olieverbuik, dat zal voor een puurpech 1.6 niet anders zijn.
Veel staat en valt met de bestuurder/eigenaar.
Zo hufterproof als de oude blokken zijn al deze nieuwe varianten helaas niet.
Houtje touwtje onderhoud brengt deze nieuwe blokken vlot naar de sloop.
Ben je er al over uit of het eoa nietszeggend oosters hok wordt ??
Het zgn puurpech 1.2 blok rijden we al vanaf 2017 in verschillende uitvoeringen/auto’s.
Uitstekend ding , zuinig, vlot , ook geen olieverbuik, dat zal voor een puurpech 1.6 niet anders zijn.
Veel staat en valt met de bestuurder/eigenaar.
Zo hufterproof als de oude blokken zijn al deze nieuwe varianten helaas niet.
Houtje touwtje onderhoud brengt deze nieuwe blokken vlot naar de sloop.
Ben je er al over uit of het eoa nietszeggend oosters hok wordt ??
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Re: De V6 Break van Breeze
Zojuist is hij afgevoerd naar de sloper en uit de RDW krochten gehaald. Dat was weer een heel avontuur. Je hebt een overschrijvingsbewijs (soort deel 2) nodig met een meldkode, om hem te kunnen afmelden met als resultaat een vrijwaringsbewijs. En dat overschrijvingsbewijs vond ik uiteindelijk in het kistje op de slaapkamer achter de onderbroeken.
€ 300 op CiFo vragen, leverde geen enkele reactie op. Dus toen maar op MP met een verhoogde prijs gezet. En ziet: ruim 700 bezoeken en 26 personen met interesse. Wel veel domme vragen zoals, is het lucht systeem lek? Ze stonden in de rij en er werd zelf overboden. Maar een sloper weet van wanten en dan heb je geen gezeik achteraf.
Zoals ik al schreef had Cit geen passende voiture naar mijn smaak, dus het werd... 'een nietszeggend oosters hok': KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV DynamicPlusLine
Hij voldoet (bijna) aan al al mijn eisen. De handbak had ik al opgegeven, ik mis 40 kW (gekombineerd) vermogen en zelfs bij een proefrit op een vlakke weg voel je de bumps.
Adri
Re: De V6 Break van Breeze
Evengoed veel plezierige km’s toegewenst …
Jammer van het roemloze einde van de Xantia.
Jammer van het roemloze einde van de Xantia.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Re: De V6 Break van Breeze
Eerste foto.
Dat was nog wel even lachen. Mijn (vak)garagist zette de lepels midden onder de bodem, maar toen kukelde de X bijna in de Lek. Zo’n E9J tikt toch wel aardig aan, massagewijs.
SoH
Heb besloten om met een vierjarig oosters hok de status van de akku eerst maar even af te wachten. Kan altijd nog als de E-aktie-radius tegenvalt. Er wordt 50-60 km geclaimd. ‘t Zal mij benieuwen. De WielrijdersBond doet het voor € 100, maar ik zag elders prijzen tot wel € 800.
Adri
Dat was nog wel even lachen. Mijn (vak)garagist zette de lepels midden onder de bodem, maar toen kukelde de X bijna in de Lek. Zo’n E9J tikt toch wel aardig aan, massagewijs.
SoH
Heb besloten om met een vierjarig oosters hok de status van de akku eerst maar even af te wachten. Kan altijd nog als de E-aktie-radius tegenvalt. Er wordt 50-60 km geclaimd. ‘t Zal mij benieuwen. De WielrijdersBond doet het voor € 100, maar ik zag elders prijzen tot wel € 800.
Adri
Re: De V6 Break van Breeze
Dus toch maar geen hogere instap voor Mme Breeze?
Voor wat betreft de accustatus: bij deze heb je als het goed is nog fabrieksgarantie totdat ie 7 jaar is. Die zal ook gelden op de hybride accu?
En zonde van de Xant, maar het is niet anders.
Durf het bijna niet te vragen, maar i.v.m. met een buurvrouw die wat strak langs mijn Xant-voorbumper weg wilde rijden: naar welke sloop is ie gegaan?
Voor wat betreft de accustatus: bij deze heb je als het goed is nog fabrieksgarantie totdat ie 7 jaar is. Die zal ook gelden op de hybride accu?
En zonde van de Xant, maar het is niet anders.
Durf het bijna niet te vragen, maar i.v.m. met een buurvrouw die wat strak langs mijn Xant-voorbumper weg wilde rijden: naar welke sloop is ie gegaan?
Re: De V6 Break van Breeze
Autosloperij Zaanstad.
Adri
Adri
Re: De V6 Break van Breeze
Niet mijn ding een Kia, krijg ze meestal mee als huurauto in DK, ook het model wat je heb gekocht, kan er niets verkeerds over zeggen, is wat bediening betreft heel snel onder de knie en rijd prima. Hoop je snel te zien op een meeting met je Kia, het gaat niet om de auto's maar om de mensen op de meeting
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Re: De V6 Break van Breeze
Een ander avontuur was de (inhoud van) de benzinetank. Toen hij vorige maand in N. Brabant met 17 MPa druk HGB begon te spugen, was het voor mij, na de zoveelste lekkage, helemaal voorbij, werd de Xant op een ambulance naar Dorpstraat Ons Dorp teruggebracht en reden de inzittenden terug naar datzelfde oord in een gloednieuwe leen Clio, voorzien van toeters & bellen, waar je na weken studie nog niet mee vertrouwd bent. Uiteraard had ik toevallig voor vertrek de tank nokkie-nokie vol gemaakt met 71,56 dm3 (ooit geijkt) Esso E5 RON98. Aangezien dat, met de huidige benzineprijzen, een niet onaardige waarde vertegenwoordigt, heb ik gepoogd om deze vloeistof in andere kruiken en zakken te gieten.
De eerste methode ligt voor de hand, de zuigslang van een pompje zo diep mogelijk in de vulopening duwen en zowaar, er stroomde benzine in een gereed staande container. Maar helaas na 10 dm3 werd het debiet nul. Pogingen om de slang dieper te drukken mislukte, waarschijnlijk door een chicane in de vulpijp.
Plan B was om de toevoerleiding bij het benzinefilter los te koppelen en dan de benzinepomp te laten draaien, waardoor er weer opbrengst ontstaat. Maar er ontstond ook een soort Catch 22 situatie, want de benzinepomp pompt alleen maar met draaiende motor en de motor draait alleen maar als de benzineleiding bij het benzinefilter is aangesloten.
Dus plan C geaktiveerd. Openen van het deksel in de tanktop waaronder benzinefilter en pomp zich bevinden. Dat viel nog niet mee. Zeker niet als je op de verkeerde plek naar dat deksel zoekt. Gelukkig kreeg ik hulp van 'Zwevend Tapijt' (voor de oudere Xantianen onder ons een bekende van het oude forum). Het deksel zit loeivast geborgd met een kunststof ring, voorzien van nokjes. Ooit zal elke Citroenverdeler een hulpstuk hebben gehad om die ring los te draaien, maar nu restte ons slechts een grote schroeve(n)draaier en een vuistje. Hij kwam los maar het zag er plots een andere borgring uit. Daarna was het alleen maar wachten tot er ongeveer 60 dm3 hoogwaardige plofvloeistof was gerecupereerd.
Het spreekt haast vanzelf dat wij dit succes tot in de kleine uurtjes hebben gevierd met enig vuurwater. Dat de afgebroken kurk in de fles moest worden gedrukt heeft niets met een 'kennelijke staat' te maken, want dat gebeurde aan het begin van het feest.
Adri
De eerste methode ligt voor de hand, de zuigslang van een pompje zo diep mogelijk in de vulopening duwen en zowaar, er stroomde benzine in een gereed staande container. Maar helaas na 10 dm3 werd het debiet nul. Pogingen om de slang dieper te drukken mislukte, waarschijnlijk door een chicane in de vulpijp.
Plan B was om de toevoerleiding bij het benzinefilter los te koppelen en dan de benzinepomp te laten draaien, waardoor er weer opbrengst ontstaat. Maar er ontstond ook een soort Catch 22 situatie, want de benzinepomp pompt alleen maar met draaiende motor en de motor draait alleen maar als de benzineleiding bij het benzinefilter is aangesloten.
Dus plan C geaktiveerd. Openen van het deksel in de tanktop waaronder benzinefilter en pomp zich bevinden. Dat viel nog niet mee. Zeker niet als je op de verkeerde plek naar dat deksel zoekt. Gelukkig kreeg ik hulp van 'Zwevend Tapijt' (voor de oudere Xantianen onder ons een bekende van het oude forum). Het deksel zit loeivast geborgd met een kunststof ring, voorzien van nokjes. Ooit zal elke Citroenverdeler een hulpstuk hebben gehad om die ring los te draaien, maar nu restte ons slechts een grote schroeve(n)draaier en een vuistje. Hij kwam los maar het zag er plots een andere borgring uit. Daarna was het alleen maar wachten tot er ongeveer 60 dm3 hoogwaardige plofvloeistof was gerecupereerd.
Het spreekt haast vanzelf dat wij dit succes tot in de kleine uurtjes hebben gevierd met enig vuurwater. Dat de afgebroken kurk in de fles moest worden gedrukt heeft niets met een 'kennelijke staat' te maken, want dat gebeurde aan het begin van het feest.
Adri