De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Breeze
Posts: 953
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Waar ik droevig van word:
Vorig jaar werd bekend dat John Gold stopt met automotive, dus geen verkoop en ondersteuning meer van de bekende JG snelheidsregelaars (Cruise Control in goed Nederlands). Gelukkig werkt mijn JG CC na 14 jaar nog steeds goed.
En vandaag ontdekt dat Webasto is gestopt met het maken van schuif/klapdaken. Ze geven nog wel service door een vestiging van AUTOKLIMAAT in Woerden. Mocht je belangstelling hebben, AUTOKLIMAAT heeft er nog 2 liggen voor inbouw. En gelukkig werkt mijn Webasto 300 Large DeLuxe na 14 jaar en na vanmiddag nog steeds en weer goed.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 354
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Breeze wrote: Fri Jun 07, 2024 7:35 pm Waar ik droevig van word:
........
En ik word toch een beetje droevig van wat anders....... :shock:

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 953
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Aan alles komt een eind.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
_rb_
Posts: 59
Joined: Mon May 20, 2019 11:07 pm
Location: Haaglanden

Re: De V6 Break van Breeze

Post by _rb_ »

Dus einde van het Xantia-tijdperk?

Nieuwsgierig: welke auto (if any) heb je als waardig vervanger? Laatste type hydro-C5 of iets geheel anders?
User avatar
JW-C5
Posts: 354
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Elders heb ik gelezen dat het een Jap zou zijn/worden :o

Dat betekent dan een "Excommunicatie" uit de Citroëngemeenschap ;)

Groet,
JW
_rb_
Posts: 59
Joined: Mon May 20, 2019 11:07 pm
Location: Haaglanden

Re: De V6 Break van Breeze

Post by _rb_ »

Excommunicatie.. :lol:

Nu was de Xant bijna Japans degelijk, maar met leeftijden van > 20 jaar is dat ook geen garantie meer voor een zorgeloze daily-driver.
User avatar
Breeze
Posts: 953
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Hé het X-forum leeft nog!
Vooropgesteld is dat ik 15 jaar lang (persoonlijk record) het genoegen heb gesmaakt van de voor mij ideale auto, qua ruimte, comfort en vermogen.
Het gevaar van excommunicatie had ik zien aankomen, dus ik was uiteraard gaan kijken in het Citroën, PSA, Stellantis winkeltje. Maar mijn eisen waren in eerste instantie dusdanig, dat ik daar niet aan mijn trekken kwam: twee liter break met handbak met genoeg ruimte om er een fiets in te mikken. Dat gemak had ik al gehad vanaf mijn eerste GS Break in '74. De keuze lag voor de hand: een Mazda 6 Break.
Maar toen bedacht ik mij als snel dat het met die 7 kWp op het dak van mijn huis, zonde is om niet op z'n minst een plug-in aan te schaffen. En in die situatie zit ik nu.
En er zijn ook nog wat overwegingen bijgekomen:
- We naderen de 80 en mevr. Breeze is pages van grote auto's (als het moet doet en kan ze het wel), dus het ligt voor de hand om haar Soeksoekietje weg te doen en te vervangen door één gemeenschappelijke kleinere auto.
- Een kleiner model heeft behalve het voorgaande argument ook het voordeel van betaalbare HSB, want met dat plug-in accupakket wordt het al zwaar genoeg. En de fiets(en) moet(en) dan maar op het VUT-rek.
- Een automaat schijnt tegenwoordig behalve steeds populairder ook degelijker, gebruiksvriendelijker en doeltreffender in het kiezen van de juiste versnelling te zijn. Daarmee vergroot je ook het aanbod aanzienlijk, dus ik heb me al neergelegd met de keus van zo'n ding (had nooit gedacht dat ik zo laag zou kunnen zinken).
- Een B of C model past ook beter op mijn oprit bij het stopcontact.
- Ik denk nu aan een klein(er) model break (weinig keus) of een hatchback (meer keus). En recent meldde mevr. Breeze dat ze een hoge(re) instap (SUF!) toch eigenlijk wel makkelijk vindt, zeker met het oog op de toekomst. Daarmee zou ik nog lager moeten zinken.
Het probleem nu is keuzestress. Want samen met DASimport hebben de NL autowebsites een gigantisch aanbod.

Adri

PS, ik verwacht zonder meer deskundige en goedbedoelde adviezen in deze.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 354
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Zijn daar ook C5AC-Hy's te vinden, zoals ik die nu heb?

Met z'n 450 cm lengte is hij korter dan m'n vorige voiture, makkelijk parkeren met een korte draaicirkel.
Mij bevalt hij uitstekend, in alle opzichten.
Prima zit achter het stuur, scherp sturend zonder enige nervositeit, comfortabel.

Als je er een keer mee wilt sturen: roept u maar ;)

Groet,
JW
_rb_
Posts: 59
Joined: Mon May 20, 2019 11:07 pm
Location: Haaglanden

Re: De V6 Break van Breeze

Post by _rb_ »

Dat van die plugin weet je zeker?

Of eigenlijk: wordt het een nieuwe of een gebruikte auto? Gezien de opmerking 'DasImport' vermoed ik dat laatste. Welke leeftijd en max. kilometerstand heb je in gedachten?

Bij een gebruikte PHEV: hou er rekening mee dat die hybride accu van een trouw stekkerende PHEV-bezitter zwaarder is belast doordat deze frequenter een laad/ontlaadcyclus doormaakt dan een 100% elektrische auto. Ik weet niet hoe dat nu is, maar drie jaar geleden was het eigenlijk alleen de merkdealer die iets over de State of Health zou kunnen zeggen.
M.a.w. is mijn advies 1: zoek vooraf uit waar je terecht kan voor de SoH-controle van de gebruikte PHEV naar jouw smaak. Koop je een nieuwe, dan is zo'n check natuurlijk niet nodig.

Voor wat betreft de onderstaande gebruikte auto suggesties: het zijn allemaal niet heel bijzondere auto's, karakterbakken zo je wil. Ze voldoen aan alle eisen voor 'excommunicatie' :lol:

- bij een hogere instap + PHEV en Japans denk ik aan een Outlander. Heb daarover tot nu toe weinig echt rare dingen over gehoord i.v.m. de techniek.
- bij een hogere instap + PHEV en iets anders dan Japans maar wel Aziatisch: een Kia Niro, maar die is wel wat krapper in de kofferbak dan een Outlander.
- bij een hogere instap + PHEV en Europees met Chinese achtergrond of volledig Chinees: een Volvo XC40 of Lynk&Co 01. Eerlijk gezegd geen idee hoe die technisch zijn. Voordeel van die laatste: daar was zo'n abonnement / huur op korte termijn mogelijk. Kun je het ding een maandje of wat uittesten of het iets voor je is.
- bij een hogere instap + PHEV en Europees: een Jeep Compass of Renegade?

Ik heb de PHEV-PSA-wagens overgeslagen, die hebben de fameuze 1.6 onder de kap. Het is niet onderbouwd, alleen onderbuikgevoel, maar ik zou daar mijn geld niet aan uitgeven als ie uit de fabrieksgarantie is. Dat ligt meer aan de 1.6 dan aan de PHEV. Aan de andere kant: JW heeft er één vanaf nieuw, dus hoewel N=1 kan hij met meer onderbouwing hier iets over zeggen :)

Op de Niro na zijn het wel auto's met een gewicht vanaf 1750 kilo en wanneer die PHEV-korting binnenkort verdwijnt, is dat MRB-technisch iets om rekening mee te houden. En dan kom ik weer terug op mijn opening: dat van die plugin weet je zeker?
User avatar
JW-C5
Posts: 354
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

_rb_ wrote: Fri Oct 11, 2024 6:41 pm ........
Ik heb de PHEV-PSA-wagens overgeslagen, die hebben de fameuze 1.6 onder de kap. Het is niet onderbouwd, alleen onderbuikgevoel, maar ik zou daar mijn geld niet aan uitgeven als ie uit de fabrieksgarantie is. Dat ligt meer aan de 1.6 dan aan de PHEV. Aan de andere kant: JW heeft er één vanaf nieuw, dus hoewel N=1 kan hij met meer onderbouwing hier iets over zeggen :)
.......
Ook ik had die twijfels over de 1.6 THP. Dat was (mede) de reden dat ik 'm als Private Lease genomen heb.
Inmiddels heb ik er bijna 50 kkm mee gereden in de ruim 3½ jaar dat ik 'm nu heb. Daarvan zijn zo'n 2/3 in de E-modus gereden, de rest op Euro 98 benzine.
En als hierboven geschreven: dat is me heel goed bevallen :D

Als m'n contract afloopt in maart 2026, denk ik de auto over te nemen.
Voorafgaand daaraan laat ik wel een SoH test doen op de tractieaccu.
En ik laat checken hoe het er met de aanslag in het inlaat-circuit voorstaat. Want dáár zit het probleem, een gevolg van EGR door klepoverlap.

Groet,
JW
Post Reply