De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Het is heel lastig te zeggen of dit inderdaad bij je kleppendekselpakking vandaan komt, maar als je kleppendekselpakking lekt zou ik wel verwachten dat het daar ongeveer terecht komt . Om het zeker te weten zou je het luchtfilterhuis er denk ik af moeten pakken.
Overigens zou ik niet verwachten dat een olielekkage zorgt voor een motorstoringslampje, dus je hebt denk ik twee defecten. Even aan de Lexia hangen, dan weet je gauw genoeg wat er loos is volgens de motor.
Overigens zou ik niet verwachten dat een olielekkage zorgt voor een motorstoringslampje, dus je hebt denk ik twee defecten. Even aan de Lexia hangen, dan weet je gauw genoeg wat er loos is volgens de motor.
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Helder, dan houd ik de pakking aan als hoofdverdachte. Vrijdag ga ik de koelvloeistof verversen. Dan is er ook wel tijd tussendoor om het luchtfilterhuis er af te halen voor nader onderzoek.
Ik had ook niet gedacht dat het motorstoringslampje door de lekkage kwam. Voor een laag oliepeil heb je immers een ander lampje. Moet het lampje na het starten niet elke keer blijven branden als de computer een storing constateert? Zondag op de terugweg gedroeg het lampje zich weer zoals het hoort. En dat is het daarna blijven doen. Dus in hoeverre is die storing dan nog actueel?
Ik had ook niet gedacht dat het motorstoringslampje door de lekkage kwam. Voor een laag oliepeil heb je immers een ander lampje. Moet het lampje na het starten niet elke keer blijven branden als de computer een storing constateert? Zondag op de terugweg gedroeg het lampje zich weer zoals het hoort. En dat is het daarna blijven doen. Dus in hoeverre is die storing dan nog actueel?
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Zo, koelvloeistof is ververst en het systeem gespoeld. Het was me de excercitie wel. Ik wilde het in een dag doen, maar omdat elke slang besloot tegen te werken heb ik het in twee dagen gedaan. Dus heeft ze een nachtje met leeg koelsysteem op assteunen doorgebracht.
Vanochtend alle slangen weer aangesloten en het systeem gevuld. Het was een beetje kliederen met de 'header tank' (colafles zonder bodem) die ondanks wat extra afdichting niet goed aan wilde sluiten op het expansievat. Na afloop alles goed afgespoeld met de tuinslang om alle KVS-sporen te verwijderen. Uiteindelijk vond ik het nog best spannend om te doen. Na motorolie is KVS toch zo ongeveer het belangrijkste om een motor goed te laten functioneren.
Maar ik heb goede hoop dat ik het systeem goed ontlucht heb. Zo meteen even controleren of er nog wat KVS bij moet in het expansievat en een proefrondje maken door de bebouwde kom. Iedereen hier heel erg bedankt voor alle adviezen en goede raad! Zonder de input van dit forum zou ik zulke klussen echt niet aandurven.
P.S.
Tussen de bedrijven door het luchtfilterhuis nog even los gehad en voor het luchtfilter is het een beetje vettig en op de diepste punten van de richels staat een beetje olie. Dus dat lijkt verder te wijzen richting de kleppendekselpakking. Ik ga bij de garage wel even vragen of ze het mee willen nemen met de APK, die verloopt eind deze maand.
Vanochtend alle slangen weer aangesloten en het systeem gevuld. Het was een beetje kliederen met de 'header tank' (colafles zonder bodem) die ondanks wat extra afdichting niet goed aan wilde sluiten op het expansievat. Na afloop alles goed afgespoeld met de tuinslang om alle KVS-sporen te verwijderen. Uiteindelijk vond ik het nog best spannend om te doen. Na motorolie is KVS toch zo ongeveer het belangrijkste om een motor goed te laten functioneren.
Maar ik heb goede hoop dat ik het systeem goed ontlucht heb. Zo meteen even controleren of er nog wat KVS bij moet in het expansievat en een proefrondje maken door de bebouwde kom. Iedereen hier heel erg bedankt voor alle adviezen en goede raad! Zonder de input van dit forum zou ik zulke klussen echt niet aandurven.
P.S.
Tussen de bedrijven door het luchtfilterhuis nog even los gehad en voor het luchtfilter is het een beetje vettig en op de diepste punten van de richels staat een beetje olie. Dus dat lijkt verder te wijzen richting de kleppendekselpakking. Ik ga bij de garage wel even vragen of ze het mee willen nemen met de APK, die verloopt eind deze maand.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Houd ook de kachel goed in de gaten. Als die niet of nauwelijks warm wordt, of pas heel laat warm wil worden zit er nog wat lucht in het tweede circuit.
Even op 1200 toeren houden tot de fan aanslaat en dan de kachelslangen ontluchten (rubber handschoenen aan!!)
Even op 1200 toeren houden tot de fan aanslaat en dan de kachelslangen ontluchten (rubber handschoenen aan!!)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Goed aandachtspunt! Het was mij al opgevallen dat ik de schuif verder naar rechts moet zetten voor dezelfde hoeveelheid warmte. De spreiding is nu wat gelijkmatiger, eerder was de lucht met de schuif op eenderde van links al behoorlijk warm. Nu blijft ze langer lauw en wordt het in het laatste stuk pas echt heet. Ik heb voor het grootste gedeelte van het ontluchten de kachel ook op z'n allerwarmst gehad met de ventilator vol aan. Maar mogelijk zit er dan toch nog ergens een luchtbel.
Toen ik deze week de lichten even naliep zag ik vocht in het linker achterlicht. Losgehaald en mee naar binnen genomen. Het lijkt erop dat het vocht niet bij de lampen zit. Daar ziet het rubber er veel te mooi voor uit. Het vocht lijkt tussen de buitenkant en de ruimte van de lampen te zitten in een afgesloten. Ik heb de lamp vandaag boven de verwarming gelegd en het vocht is enkel gecondenseerd. Op deze foto kun je dat een beetje zien.
Aan de zijkant van de lamp zitten twee beschadigingen. Misschien kan het daar naar binnen komen.
Op de gebruikelijke Nederlandse adressen kon ik geen linker AXO achterlicht vinden of enkel voor absurde prijzen. Wel meer dan genoeg Valeo, dus als iemand die nog zoekt. Uiteindelijk bood Ebay Kleinanzeigen uitkomst en komt er morgen een setje buitenste AXO achterlichten mijn kant op. Nu nog eens de koplampen nader bekijken, want daar heb ik af en toe ook condens op staan.
Toen ik deze week de lichten even naliep zag ik vocht in het linker achterlicht. Losgehaald en mee naar binnen genomen. Het lijkt erop dat het vocht niet bij de lampen zit. Daar ziet het rubber er veel te mooi voor uit. Het vocht lijkt tussen de buitenkant en de ruimte van de lampen te zitten in een afgesloten. Ik heb de lamp vandaag boven de verwarming gelegd en het vocht is enkel gecondenseerd. Op deze foto kun je dat een beetje zien.
Aan de zijkant van de lamp zitten twee beschadigingen. Misschien kan het daar naar binnen komen.
Op de gebruikelijke Nederlandse adressen kon ik geen linker AXO achterlicht vinden of enkel voor absurde prijzen. Wel meer dan genoeg Valeo, dus als iemand die nog zoekt. Uiteindelijk bood Ebay Kleinanzeigen uitkomst en komt er morgen een setje buitenste AXO achterlichten mijn kant op. Nu nog eens de koplampen nader bekijken, want daar heb ik af en toe ook condens op staan.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
O, een setje Axo had ik ook nog wel voor je gehad. Ik heb dan weer een poos moeten zoeken voor ik een setje Valeo had. Vocht in de achterlichten aan de zijkant is helaas een kwaal die je vaker ziet, ook bij Valeo en ook bij onbeschadigde achterlichten. Ondanks dat het rubber er vaak nog goed uitziet heb ik toch het vermoeden dat het daar naar binnen komt - al kan mijn vermoeden er natuurlijk best naast zitten .
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Och ja, ik heb er helemaal niet aan gedacht om het hier te vragen. Nou ja, de prijs was erg gunstig en gelijk een compleet achterwissermechanisme meegepakt. Je kunt het maar hebben liggen. Als ik nog een keer achterlichten voor op de klep nodig heb weet ik je te vinden .
In dit geval is het niet langs het rubber naar binnen gekomen. Dit lijkt me normaal ook het zwakste punt. Maar bij mij zou al het vocht dan verdampt moeten zijn met 24 uur op de verwarming liggen. Hier zit het opgesloten in de lenzen, want het condenseert alleen maar. Ook als ik voel via de gaten voor de lampjes is het kurkdroog, terwijl ik druppels kan zien zitten, dus die zitten aan de andere kant in de lens.
Zou waarschijnlijk ook wel op te lossen zijn met een gaatje onderin boren of zoiets. Maar zolang er nog goede lichtunits te vinden zijn doe ik het daar wel mee.
In dit geval is het niet langs het rubber naar binnen gekomen. Dit lijkt me normaal ook het zwakste punt. Maar bij mij zou al het vocht dan verdampt moeten zijn met 24 uur op de verwarming liggen. Hier zit het opgesloten in de lenzen, want het condenseert alleen maar. Ook als ik voel via de gaten voor de lampjes is het kurkdroog, terwijl ik druppels kan zien zitten, dus die zitten aan de andere kant in de lens.
Zou waarschijnlijk ook wel op te lossen zijn met een gaatje onderin boren of zoiets. Maar zolang er nog goede lichtunits te vinden zijn doe ik het daar wel mee.
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Vandaag ter APK geweest bij Oldenhage. Was wel benieuwd of er nog lijken uit de kast zouden komen vallen nu de Xantia voor het eerst in jaren weer duizenden kilometers heeft gereden in plaats van een paar honderd.
Daar was geen sprake van en de Xantia mag weer een jaar de weg op. Het enige was dat de koplampen veel te laag stonden, maar dat was een kwestie van afstellen. De rijhoogte achter bleek 2,5 à 3cm te laag en is gelijk goed op hoogte gezet. Bij de eerste drempel na vertrek kreeg ik een grote grijns op m'n gezicht. Want oh, ze veert zoveel beter.
Daar was geen sprake van en de Xantia mag weer een jaar de weg op. Het enige was dat de koplampen veel te laag stonden, maar dat was een kwestie van afstellen. De rijhoogte achter bleek 2,5 à 3cm te laag en is gelijk goed op hoogte gezet. Bij de eerste drempel na vertrek kreeg ik een grote grijns op m'n gezicht. Want oh, ze veert zoveel beter.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Gefeliciteerd! Dat de koplampen te laag staan als je je auto net aan de achterkant een stuk omhoog hebt gezet is geen wonder natuurlijk
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Ik begreep dat ze voor het omhoog zetten ook al aan de lage kant stonden. Toen het genoemd werd herkende ik het wel. Bij filerijden verscheen de gele gloed pas op de achterklep van m'n voorligers als de bumpers elkaar zowat raakten.