De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Feije
Posts: 1032
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Ik heb m’n bakolie er via de versnellingssensor in gegooid, maar bij een Turbo CT zit de vulplug ook wel echt op een rotplek. Daar kom je nooit bij als je de auto gewoon op straat hebt staan en je eigenlijk alleen van plan was de motorolie te verversen :oops:. Als je wel bij de vulplug kunt komen zou ik dat absoluut aanraden ja.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 238
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Ik wilde vanmiddag met de bakolie aan de gang gaan, maar ben gestopt voordat ik goed en wel begonnen was. Eerst kreeg ik de wielbouten bijna niet los. Niet heel vreemd, aangezien het wiel in februari voor het laatst los is geweest toen er nieuwe banden op gingen. Maar volgens mij zaten ze wel wat strakker dan de 90Nm die de Haynes voorschrijft.

Wat zweten en sjorren later had ik de drie normale bouten los. Terwijl ik aan het sjorren was om beweging in de slotbout te krijgen hoorde ik knak zonder dat er beweging in de bout kwam. Gelijk gestopt en gekeken. Een van de nokjes van het verloopje voor de slotbout was afgebroken.

Image

Besloten dat ik het te riskant vond om hiermee de bout fatsoenlijk vast te zetten. Dus alle bouten weer op 90Nm aangedraaid, alles opgeruimd en morgen ga ik de garage bellen om de slotbouten op alle wielen te laten vervangen door normale bouten. Ik had al zo m'n twijfels over het nut en risico van die dingen en dit gaf de doorslag.
User avatar
Feije
Posts: 1032
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Oef, balen zeg! Lijkt er inderdaad op dat iemand die bouten gewoon “lekker vast” heeft gedraaid. Dat ze sinds fubruari vastzitten zou weinig uit moeten maken. Ik haal ook wel eens een half jaar lang m’n wielen niet los en dat levert nooit problemen op.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 238
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Inderdaad. Vergeleken met het loshalen hoefde ik maar heel weinig kracht te zetten om mijn momentsleutel te laten klikken voor de 90Nm. Had al wel eens gehoord dat garages die neiging nogal eens hebben. Ik ben met de wissel van de motorolie ook twintig minuten bezig geweest om het oliefilter los te krijgen.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by henkr »

Oei! ergerlijk dit! Daar is dus een "vakman" bezig geweest het interesseert ze gewoon geen reet! (excusez le mot)
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 238
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Tja, het verbaast me een beetje omdat het een garage is die goed bekend staat als het gaat om oudere Citroëns. Ik snap niet goed wat de redenering erachter is. In ieder geval was ik erbij in de garage toen de laatste velg terugging op de auto. De monteur gebruikte wel een momentsleutel, maar blijkbaar het verkeerde moment. Ik kreeg ze toch echt zo moeilijk los dat ik dacht dat dat het probleem zou worden. Nu maar eens een rondje rijden als compensatie voor de ergernis.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by henkr »

Eigenlijk zijn het ook ondingen die slotbouten, ik heb een heel gemene twin-hammer luchtsleutel waarmee echt iedere wielbout eraf vliegt maar durf hem niet op zo'n iel verloopstukje van een slotbout te zetten.
Die gaan dus gewoon nog met een klassieke kruissleutel.
Image
Zo wissel ik 2 x per jaar de wielen van de Tiguan van mijn buurman, daar valt het me ook op dat ze best vast zitten na een half jaar en begin ik gelijk weer te peinzen over wel of niet invetten.
Uiteindelijk heeft de fabrikant de aantrekkoppels bepaald met nieuw materiaal, met pekel en roest word geen rekening gehouden.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1032
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Daar zeg je wat: mijn bouten zijn wel altijd ingevet. Wellicht rotten de wielbouten na een half jaar inderdaad wél vast als ze niet ingevet zijn. Met vastdraaien gebruik ik ook wel eens een verloopje voor de luchtsleutel, maar die draait ze volgens mij ook op 120Nm vast. In ieder geval meer dan 90. Dat heeft me nooit problemen opgeleverd. Een beetje googlen leert me trouwens dat 120Nm ook redelijk gangbaar lijkt te zijn voor lichtmetalen velgen.
Breeze
Posts: 976
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Breeze »

henkr wrote: Sun Aug 21, 2022 6:16 pmZo wissel ik 2 x per jaar de wielen van de Tiguan van mijn buurman, daar valt het me ook op dat ze (de wielbouten) best vast zitten na een half jaar en begin ik gelijk weer te peinzen over wel of niet invetten.
Uiteindelijk heeft de fabrikant de aantrekkoppels bepaald met nieuw materiaal, met pekel en roest word geen rekening gehouden.
JW en ik zijn ooit begonnen om de keuze, invetten ja of nee, streng wetenschappelijk te analyseren en daarvan uit een advies te geven. Het project was aardig op dreef, maar helaas door teveel aan goede wil gestrand. Het is de bedoeling om het weer op te pakken als mijn 500 bladzijden vertaalproject is voltooid, ergens in 2023.

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
User avatar
JW-C5
Posts: 365
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by JW-C5 »

Alvast een voorschot: invetten van bouten heeft een forse invloed op de wrijvingscoëfficient tussen bout en wiel en tussen schroefdraad van de bout en de schroefdraad in de naaf.
Met als gevolg dat, als je met een bepaald moment vastzet, de kracht die de bout uitoefent op de velg heel anders kan zijn.

Mogelijke gevolgen: vervorming van de velg, en/of zelfs een te grote kracht op de bout die daardoor kan afbreken bij het rijden.

Groet,
JW
Post Reply