De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Feije
Posts: 1032
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Stars_Falling_93 wrote: Sun Jul 31, 2022 8:53 pmGeinig detail dat ik zag op mijn oude knipperlichten. Naast de chevrons van Citroën en de leeuw van Peugeot is ook het logo van Talbot in het plastic geperst. Dat bestond in 1993 nog net als onderdeel van PSA.
Heb je wel eens goed naar de bovenkant van je koplampen gekeken met de motorkap open? ;) Daar staat het zelfs bij mijn Xantia uit '97 nog op. En die lampen zijn in de tussentijd zelfs iets veranderd (het kapje op de achterkant zit anders bevestigd).
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 238
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Daar was het me nog niet opgevallen. En dat terwijl ik ze voor de hele kapjes uit de auto heb gehad. Zal eens kijken. Ik had het al op meerdere plekken gezien, maar niet verwacht dat het Talbot-logo er jaren later nog op zou staan.
User avatar
Feije
Posts: 1032
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

BF71C21B-4566-4ECA-AF96-1C8F107FD9DE.jpeg
BF71C21B-4566-4ECA-AF96-1C8F107FD9DE.jpeg (96.51 KiB) Viewed 2022 times
Deze ruitensproeierdop heb ik dit jaar nieuw gekocht ;). Kan ik iedere Xantiarijder met een gescheurde dop aanraden trouwens, want het is nu nog leverbaar en hij kostte misschien een euro of zo.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 238
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Grappig, daar viel het mij als eerste op. Mijn dop is nog goed, maar misschien maar een op voorraad leggen. Zo stevig voelt 'ie nu ook weer niet aan.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 238
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Dit weekend wil ik de versnellingsbakolie van mijn Xantia gaan verversen. Ik heb al het nodige zoekwerk gedaan en met behulp van deze handleiding van het oude Xantia-forum (dank onvolprezen Waybackmachine!) en de Haynes moet ik er wel uit gaan komen. Ik merk dat ik dit toch iets spannender vind dan een reguliere oliewissel. Hebben jullie nog tips of dingen waar ik op moet letten?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by henkr »

Ja! Zeker!
1. Bega niet de blunder die ik ooit als 16-jarige beging bij de auto van mijn vader en check vóór het aftappen eerst of de vulplug los wil, je hebt een serieus probleem als je er te laat achter komt dat dit niet het geval is. :(
2. staat de auto wel goed i/re horizontaal? dus niet met 1 wiel in de goot zoals bij "Facom"?
3.Ik neem aan dat de 75W80 gelijk is aan wat voorgeschreven is bij alle PSA bakken maar gebruik NIET die van Total ook al staat daar het voorgeschreven nummer B71 2330 op
Het volgende verhaal heb ik daar ooit over op het 106 forum gezet:

Zoals eerder gemeld had ik een tijdje geleden de bakolie van mijn 1.0 (de enige met handbak hier thuis) ververst/vervangen door een 75W80 van Total een G4+ die voldoet aan de vereiste PSA classificatie B71 2330
Image

Het is niet altijd mogelijk oorzaak en gevolg uit elkaar te halen maar vanaf dat moment schakelde de bak ronduit K..! vooral na een tijd stilstaan.
De eerste versnelling ging er voor de helft in, als je de koppeling laat opkomen schoot ie eruit
Vandaag die olie er dus maar weer uitgegooid en vervangen door een 75W80/GL5van Eurol.
Image
Image

De bak schakelt weer als boter. nu nog even afwachten wat ie doet na een tijd stilstaan.

Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat dit zoveel verschil zou maken, beide voldoen aan de PSA norm, de Eurol is GL5, waar expliciet genoemd wordt dat ie mineraal is, de Total is een GL4+, mogelijk deels synthetisch.

edit: (nu weer 19-8-'22)

Toevallig vandaag weer in de 1.0 gereden omdat ie deze maand nog naar de APK moet, de bak schakelt soepeler dan ooit tevoren, de genoemde tussenliggende fase lijkt nu als een soort boze droom, het was werkelijk verschrikkelijk, ik zette hem achteruit in zijn box en liet de pook dan in de 1 staan anders werd het naar buiten drukken of moeizaam de 2 proberen, de 3 leek dan ook verdwenen, pas bij warme bak begon het minder merkbaar te worden maar goed, zoals gezegd nu weer perfect.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 238
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Bedankt Henk! Dat van de vulplug is een goeie. Zou ik uit mezelf nooit aan gedacht hebben. Nu heb ik gelezen dat sommigen de bakolie doen via de achteruitrijschakelaar, omdat die beter te bereiken is. Moet nog even kijken langs welke weg ik ga vullen, want ik vind die schakelaar bij mij niet super bereikbaar. Er loopt precies een goot met slangen (volgens mij van het retourcircuit) bovenlangs.

Ik kan me herinneren dat we het in dit topic eerder over de beroerde effecten van de Total-olie hebben gehad. Ben in een Google-sessie ook een keer een topic bij de XM-club tegengekomen waar het over de beroerde prestaties op dit gebied van Total ging, dus die had ik alvast gemeden als de pest. Ik heb twee flessen van Liqui Moly klaarstaan. Tot nu toe goede ervaringen met dat merk en na wat zoeken bleek die redelijk geprijsd te kunnen zijn. Het is GL5, wel deels synthetisch.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by henkr »

Ja, ik zie nu dat ik ongeveer hetzelfde verhaal al een keer gepost had, had nog wel gezocht maar kon het zo gauw niet vinden. :oops:
Het vullen via de schakelaar schijnt vaker te gebeuren, je moet dan wel precies de hoeveelheid toevoegen die in het instructieboekje of in de gegevens van de olieleverancier staat.
Voor mij is het ondenkbaar, ik wil precies zien dat het olieniveau exact goed is, niet te veel en niet te weinig. :)
Wat Liqui Moly betreft: timmeren al lang aan de weg en blijven vasthouden aan de goede smerende eigenschappen van Molybdeendisulfide MoS2??
Denk dus dat ze in de loop der jaren wel wat bewezen hebben.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 238
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Beter twee keer genoemd dan niet. Wat betreft vullen. Haynes noemt 1,9L als totaal, dus als je er via de schakelaar 2L in gooit lijkt me dat nog oké (zo heb ik in ieder geval gelezen dat sommigen het doen). Ik ben meer van: precies als het moet, wat makkelijker als het kan. Aangezien het linker voorwiel er toch af gaat om bij de aftapplug te kunnen, ga ik het vullen ook via de wielkast doen. De handleiding op het oude forum noemt dat de auto in de laagste stand moet voor het vullen, maar dat lijkt me toch niet per se nodig. Belangrijkste is dat 'ie vlak staat. Nu bereik je dat wat makkelijker in de laagste stand, maar noodzakelijk lijkt het me niet.

Toen ik de motorolie ging wisselen zag ik dat Liqui Moly ook olie heeft met MoS2, maar ook na stevig zoeken bleek deze niet te krijgen te zijn voor minder dan een tientje per liter. Het prijsverschil met andere A-merken motorolie was me daarmee toch iets te groot.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by henkr »

Aangezien de vul/niveauplug aan de zijkant zit heeft li/re horizontaal meer invloed dan de stand in lengterichting.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply