De Xantia Break HDi van Alfred

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by JW-C5 »

Volgens mij is er (nog) niks mis met je geheugen, maar klopt die januari 1964 wel?
Volgens het overzicht in eerder genoemde link is alleen vanaf de herfst 1964 dat "balanswieltje" gemonteerd:
ID19F-FR
bouwperiode: 9/1964-8/1965
boring: 78 mm
slag: 100 mm
inhoud: 1911 cc
kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, bolle zuigers, balanswieltje achterop, inwendig inlaatspruitstuk, typeplaatje aan de carburateurzijde
toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
door Citroen opgegeven vermogen: 66 pk (sae) 48 kW
gemonteerd in; ID19P
De eerdere versie van deze motor had 'm niet, is daar te lezen.

Of is er soms een andere motor in gezet, en heb jij niet meer de oorspronkelijk geleverde?

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by henkr »

het lijkt me zeer onwaarschijnlijk, ik heb destijds (1981) de eerste eigenaar enige keren ontmoet, een gepensioneerde architect die zijn werkzame leven in Parijs doorgebracht had en zich nadien in de Côte d'Or gevestigd had.
De auto had toen nog maar 80.000 gelopen en hij had er nooit bijzondere dingen mee beleefd dus een motorwissel lijkt heel onwaarschijnlijk.
Wat natuurlijk wel zou kunnen is dat onze RDW standaard januari1964 ingevuld heeft.
Helaas heb ik toen geen kopie van de Carte Grise gemaakt.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by JW-C5 »

Dat laatste zou het geval geweest kunnen zijn.
En dan heb je een iets jongere auto dan je dacht :lol:

Groet,
JW
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Wibo »

Het toepassen van deze trillingsdemper is inderdaad alleen bij een lange slag motor gebruikt. De code die het blok kreeg was DW. De DS-DW (introductie handschakeling) verscheen in november 1963. Ik ben zelf in het bezit van een DS 19 1964, deze is uitgerust met deze trillingsdemper Ik heb zelf de indruk dat met een trilllinsdemper de motor rustiger loopt.
Ik heb niet kunnen achterhalen tot welk bouwjaar de trillingsdemper is toegepast. Op z'n laatst in ieder geval 1965. (introductie korte slag motor met 5x gelagerde krukas).
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Hier gaat het om deze trillingsdemper.
Poelie.JPG
Poelie.JPG (188.64 KiB) Viewed 4076 times
Op een DW10 ATED motor ;)

Mvg. Alfred.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by henkr »

Ja! Die trillingsdemper is wezenlijk anders, de massa kan over een veel groter bereik draaien, zodanig dat het eigenlijk veel overeenkomst vertoont met een dubbelmassa vliegwiel.
Zelfs de levensduur klopt dan wel, bij VAG motoren zijn ze ook allemaal met 150K kaduuk.
De beweging van de massa van de demper op een benzinemotor is heel gering, ik denk zelfs amper meetbaar.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

In mijn eerdere post vroeg ik me af 'wie' in de aandrijflijn de bron is van de trillingen en 'wie' er tegen beschermd moet worden.
Vanuit de gedachten dat demping alleen diende voor de levensduur van de draaiende delen.

Na het vervangen (nu dus de vierde), denk ik het antwoord gevonden te hebben.
De demper lijkt vooral voor het rijcomfort aangebracht te zijn. Nu de trillingen weer opgevangen worden loopt de motor merkbaar stiller.
Vooraf was bij laag toerental soms een lichte dreun in de cabine, die is weer geheel verdwenen.

Mvg. Alfred.
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Breeze »

Dat is mooi. Zo worden we wijzer met elkaars hulp.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Met dank aan Ivo van Chyparse zijn vandaag alle bollen weer op de juiste druk gebracht.
Om de kosten hoef je een bezoek aan hun niet te laten, en op de terugreis weet je weer precies waarom je de Xantia koestert :D

Mvg. Alfred.
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

De airco werkt niet meer.

Symptomen:
Bij indrukken airco-knop gaat groene ledje branden, maar de airco werkt niet.
De fans gaan niet draaien, ook niet in de ontwasem-stand.
De aanjager werkt wel normaal.
De zekeringen in dit circuit F5 en F16 zijn oke.
Zit er nog een zekering onder de motorkap?

Toen de airco net was 'overleden' stond het groen ledje in de aircoknop zwak te flikkeren met de knop uitgeschakeld.
Na enkele dagen verdween dit effect.
Ik kon geen relatie met trillingen, motortoerental of andere zaken vinden.

Herkent iemand dit, of heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?


Mvg. Alfred.
Post Reply