De Xantia Break HDi van Alfred

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Feije
Posts: 1019
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

Het gaat om de krukaspoelie toch? Die was bij mijn TCT ook zo rond de 160.000km stuk. Ik merkte het meteen zodra ik rond die tellerstand airco inbouwde, omdat die poelie zwaarder wordt belast bij ingeschakelde airco.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by henkr »

Alfred wrote: Wed Aug 14, 2019 12:12 am Met chippen wordt het motorkoppel vergroot en daardoor het vermogen, maar er verandert niets aan het toerentalbereik.
Ik benaderde het vanuit een andere hoek: de drijfstangen en krukas krijgen dus grotere "opdonders" de poelie zal dus meer zijn best moeten doen om die te dempen en zal daardoor eerder de brui er aan geven.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Ah, ik begrijp wat je bedoelt.
Ik kan niet echt voorstellen dat het verschil maakt.

Wat dempt de krukaspoelie eigenlijk,
onregelmatigheden van de motor naar de periferie,
of onregelmatigheden die uit de periferie komen, want de LHM-pomp en de aircopomp werken allebei met plunjers, dus pompen pulserend.

Of gaat het om een 'inschakelschok' op te kunnen vangen van die beide pompen?

Mvg. Alfred.
User avatar
Feije
Posts: 1019
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

Als dat verschil zou maken zou de poelie van een v6 toch langer mee moeten gaan dan die van andere Xantia’s? Misschien interessant om dat eens uit te zoeken.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by henkr »

De DS had al een trillingsdemper op de krukas, aan de achterzijde tegen het schutbord en daar zat dus geen aandrijving voor secundaire zaken, ergo: het primaire doel is trillingen opheffen voor de aandrijflijn.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Feije wrote: Wed Aug 14, 2019 8:34 pm Als dat verschil zou maken zou de poelie van een v6 toch langer mee moeten gaan dan die van andere Xantia’s? Misschien interessant om dat eens uit te zoeken.
Interessante opmerking.
Wellicht zal de pool nu wel te klein zijn om er statistisch nog iets zinnigs over te zeggen.
En is dat wel dezelfde krukaspoelie, die van een HDi is sowieso al anders.

Mvg. Alfred.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by bthomas »

henkr wrote: Wed Aug 14, 2019 9:25 pm De DS had al een trillingsdemper op de krukas, aan de achterzijde tegen het schutbord en daar zat dus geen aandrijving voor secundaire zaken, ergo: het primaire doel is trillingen opheffen voor de aandrijflijn.
Hoe werkt dat dan? Hoe hef je trillingen op? Met een massa/vliegwiel?
En trillingen in deze context zijn afwijkingen van het eenparig lopen van de (kruk)as?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by henkr »

Denk op dezelfde wijze als de benzine-Xantia, 2 concentrische ringen met gevulcaniseerd rubber ertussen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by JW-C5 »

henkr wrote: Wed Aug 14, 2019 9:25 pm De DS had al een trillingsdemper op de krukas, aan de achterzijde tegen het schutbord en daar zat dus geen aandrijving voor secundaire zaken, ergo: het primaire doel is trillingen opheffen voor de aandrijflijn.
Op het oude forum is dit ook een keer aan de orde geweest, ik was toen heel verrast dat jij een ID/DS gehad hebt met een trillingsdemper/balanswieltje op de krukas.
Dat betrof de oude lange slag 1911 cc motor, met drievoudig gelagerde krukas.
Van die motor is, in verschillende versies, het overgrote deel uitgevoerd zonder die demper, zie het motoren overzicht. Bij de ID slechts in de laatste twee jaar dat deze oude motor gebruikt werd.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by henkr »

Dat had je goed onthouden JW! :)
Het is een ID19P -Januari 1964:
Image
Nadeel: Zo te zien lekt ie een beetje olie via de achterste krukaskeerring, daar zou bij de eerdere uitvoering gewoon een gesloten deksel gezeten hebben. :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply