De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Nee, absoluut niet! dat siliconenslang is zo ontzettend soepel, niet te vergelijken met dezelfde maat plastic (brandstof)slang.
Toen ik het hele spul er net in had zitten kwam er een bezorger nog een stukje siliconenenslang brengen dat ik in China besteld had.
Image
Volgens de leverancier is deze slang bestand tegen minerale olie maar dat zegt me niet zoveel want het is dezelfde leverancier die een Lexia verloopstekker leverde en mij verzekerde dat ie de juiste pinbezetting voor de 106 had. :lol:
Dat vervangen van de achterste remleidingen is een klusje waar ik lang tegenaan gehikt heb, in de holte van de bovenbalk van het subframe ligt het verdeelstuk met 1 aansluiting 4,5mm en 2 aansluitingen 3,5mm, de logica daarvan ontgaat me want de vloeistofverplaatsing bij schijfremmen is nihil.
Dat verdeelstuk moet tijdens het losdraaien van de dunne leidingwartels dus goed gefixeerd worden teneinde de 4,5/aanvoerleiding niet te beschadigen.
Ik dacht hem wel even vast te houden met een pijpentang (bovenste) maar dat lukte niet vanwege de schuine bekken dus speciaal voor dit doel nog een haakse pijpentang (onder) gekocht, daarmee was het verdeelstuk goed te fixeren:
Image
Een tijdje geleden had ik al met een aantal speciale leidingsleutels geprobeerd of er beweging in de wartels te krijgen was maar zoals gewoonlijk draaiden de sleutels vrolijk over de 8mm zeskant. :(
Dan is er maar 1 optie waarbij je niet meer terug kan, namelijk de leidingen doorknippen en een 6kant dop op de wartels.
Op de achterste (linkerrem) paste net een 8mm Hazet dop met ½" ratel en hij kwam los! :)
Image
Aan de voorkant was wat minder ruimte maar ik kon er net tussen komen met een ⅜" Facom dop en ratel, ook die gaf zich eigenlijk best nog wel makkelijk gewonnen:
Image
Dat was dus een hele zorg minder, het meeste meet-en buigwerk had ik een tijd geleden al gedaan dus de montage ging vrij snel:
Image
Image

Met dank aan mijn docenten orthodontie. :D
Last edited by henkr on Fri Jul 01, 2022 7:13 am, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by H@ns »

:lol:
Netjes hoor! Wel balen dat die geprinte Y-stukken niet op maat waren zoals beloofd.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Tja, ik vraag me ondertussen ook af hoe ze dit bedoeld kunnen hebben, het materiaal schijnt ABS te zijn?
De slangen in de auto zijn ook redelijk hard en hard op hard kan natuurlijk nooit goed afdichten.
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Dit hou je niet voor mogelijk!
Vandaag de achterdemper weer gemonteerd, auto in hoogste stand laten komen, pedaaldrukker aangebracht en remmen ontlucht, zo te zien alles potdicht.
Ik had nog maar net de wielbouten op moment aangetrokken of ik zag een groen plasje, nu aan de rechterkant, eerst nog even gedacht dat er misschien lekolie van links naar rechts over het subframe liep maar al gauw bleek dat de hoeveelheid daarvoor te groot was.
Ik zag al een rampscenario voor me waarin het hele subframe zou moeten zakken na demontage van uitlaat en brandstoftank.
Omdat er geen manier is om ook maar iets te zien door de aanwezigheid van de hydractiefregelaar en bol op het gevoel geconstateerd dat het deze keer een T-stuk was dat net zo gebroken bleek.
Image
Dit is een 3x 5mm T stuk, dus alle kanten gelijk.
Omdat het niet doenlijk is een reparatie boven de balk uit te voeren bedacht ik dat als ik de 3 kunststof leidingen 1 voor 1 kan verlengen met een stuk siliconenslang het T-stuk net zo goed op een plek kan zitten die in het zicht valt.
Image
Zo gezegd zo gedaan en eigenlijk viel het dus dik mee, een half uurtje en de zaak is weer dicht.
Voor wat betreft de slangetjes gaat het dus gelijk een praktijktest worden.
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

En ik heb mijn bedenkingen, de blauwe slang die 1 dag in de LHM gelegen heeft is inmiddels 1 mm dikker geworden. :(
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Alfred »

Dat gaat dan niet goed :(
Misschien moet je op safe spelen en brandstofslang gebruiken.

Ik ben erg verbaasd dat bij jou nu 2 van die Y-stukjes spontaan gesneuveld zijn.
Jouw wagen is een van de jongsten en heeft veel binnen gestaan.

Dit probleem met die Y-stukjes is op dit forum nog maar weinig of niet eerder gepasseerd.
Heb jij een theorie waarom dat bij jou eerder dan gemiddeld stuk is gegaan?

Groet, Alfred.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Het enige wat ik kan bedenken is dat het rubber meer uitgedroogd is door veel binnen staan?
Ik ben al driftig aan 't zoeken maar brandstofslang van 4mm bestaat kennelijk niet, en dat heb je wel nodig om wat klemming op een glad 5mm buisje te krijgen.
Er is een bedrijf dat oliebestendige slang levert maar niet aan particulieren. :(
https://www.mroshop.com/nl/producten/in ... g+c+a+view
1 van de jongsten is ie niet hoor! hij is uit de vorige eeuw. :)
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Alfred »

Temperatuur zal zeker invloed hebben op de levensduur van de Y-stukjes.

Ik denk dat de LHM niet echt heet wordt, maar jij bent wel een van de weinigen die lange ritten met een caravan heeft gereden.
Zou de LHM bij die ritten aanzienlijk warmer kunnen worden dan bij normaal gebruik?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Van dat Y-stuk links kan ik me voorstellen dat ie warmer wordt, hij zit feitelijk pal boven de uitlaatdemper.
Voor de rechterkant valt het wel mee (denk ik).
Omgekeerd is ook wat voor te zeggen: door de forse gewichtstoename zal er meer lekolie uit de veercilinders komen waardoor de leiding zichzelf koelt met olie. :)
Alles draait dus om het vinden van een slang met de juiste specificaties, ik had op de gok LHM slang voor de DS bij Citrotech besteld, deze is 5mm maar gaat toch te makkelijk over de Xantia leidingen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Alfred »

Mijn omhaal was niet relevant, daarom weer verwijderd.

Grt. Alfred.
Last edited by Alfred on Sat Jul 02, 2022 9:08 am, edited 4 times in total.
Post Reply