Tijdens het lampjes wisselen heb ik daar opgelet en beide achterlichten waren droog van binnen. En het was toen al anderhalve dag aan het regenen. Ik houd het op slijtage door de warmte van de gloeidraden. De oranje coating zag er ook uit alsof die te heet was geweest.Feije wrote: ↑Mon Jun 06, 2022 10:53 pmLoopt er geen water in je buitenste achterlichten dan? Dat is de kwaal bij mijn Xantia's waardoor die coating er altijd af gaat. Ik zit er nog over na te denken om misschien eens een klodder vet over de rubbers heen te smeren in de hoop dat ze dan weer afdichten.
Ik betwijfel of vet een goede oplossing is; het wordt in ieder geval afgeraden ter voorkoming van het vastvriezen van je deurrubbers. Het is mogelijk de moeite waard om de rubbers van versleten/beschadigde achterlichtunits te halen?
Ik zal eens in het schema in de Haynes duiken. Ik had al bedacht om te meten of er 12V aankomt op de lamphouder als de auto in achteruit staat. En dan richting sensor te werken.
Ik heb 195/55 R15 rondom liggen en het op het reservewiel zit 185/65 R15. Het meest opmerkelijke is nog wel dat dit is wat het instructieboekje voorschrijft. Ik heb de wangen even uitgerekend en kom op een verschil van 13mm. Dat valt nog wel mee. Toen ik het reservewiel naast een van de achterwielen hield leek het verschil groter, maar dat kan natuurlijk te maken hebben met belaste band, oud en nieuw rubber of optisch bedrog.Feije wrote: ↑Mon Jun 06, 2022 10:53 pmDat is inderdaad raar, want als je hem dan op één van je voorwielen monteert moet je differentieel ook continu werken omdat je wielen niet even hard ronddraaien. Nou is het differentieel daarvoor gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat dat dan wel warm begint te worden. Wat voor bandenmaat heb je op je reservewiel en wat voor maat zit er voor de rest op je Xantia?
Apart. Bij mijn X1 is het dus zeker een volwaardig reservewiel. Zou dat met uitrustingsniveau's te maken hebben of zo?