De 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
Je haalt de hele inlaat toch niet los? Dan zou ik die pakking ook gewoon lekker laten zitten tenzij je merkt dat die nu lek is. Maar dan moet je wel alsnog je inlaat losschroeven .
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
Ik heb de Haynes even niet bij de hand. Zal thuis eens kijken wat die nu precies zegt. Maar de inlaat hoeft in ieder geval niet los om het gasklephuis te kunnen verwijderen.
Ik denk dat dit een gevalletje is van onnauwkeurigheid in de Haynes.
Ik denk dat dit een gevalletje is van onnauwkeurigheid in de Haynes.
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
De Haynes zegt het volgende in de sectie Throttle Housing: Refitting is a reversal of the removal procedure, noting the following points: a) Fit a new O-ring to the manifold, the refit the throttle housing and securely tighten its retaining nuts or screws (as applicable).
Deze zin deed bij mij het idee rijzen dat er een pakking/O-ring tussen gasklephuis en inlaat zit. Aangezien er aan het eind 'as applicable' staat, is dit blijkbaar een algemene aanwijzing. Zo van: kan wel nodig zijn, kan niet nodig zijn. Het plaatje van JW vind ik in dit geval leidender.
Aankomende week ben ik vrij en ga ik het interieur een grote schoonmaak geven. Het gasklephuis schoonmaken is een mooi klusje voor erbij dan.
Deze zin deed bij mij het idee rijzen dat er een pakking/O-ring tussen gasklephuis en inlaat zit. Aangezien er aan het eind 'as applicable' staat, is dit blijkbaar een algemene aanwijzing. Zo van: kan wel nodig zijn, kan niet nodig zijn. Het plaatje van JW vind ik in dit geval leidender.
Aankomende week ben ik vrij en ga ik het interieur een grote schoonmaak geven. Het gasklephuis schoonmaken is een mooi klusje voor erbij dan.
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
Ik heb een weekje vakantie nuttig besteed door de oprit van mijn ouders te blokkeren en het interieur grondig schoon te maken. Voordat ik dat ging doen heb ik eerst wat andere dingen geïnspecteerd. Op een oude rekening stond als aanwijzing dat de band van het reservewiel erg oud was. Dat er maar eens vanonder getrokken en de DOT-code is 482. Week 48 van 1992 dus, als ik het goed heb. Daar mag dus wel een nieuwe om, want met deze band kan ik net zo goed zonder reservewiel rondrijden. Daarnaast is er ooit water in het schuim waar de krik in zit opgeborgen blijven staan met het volgende gevolg.
Dus ook maar eens een nieuwe krik fiksen, want als ik nu een lekke band krijg heb ik hier niks aan.
Als we dan toch bezig zijn ook maar eens onder de voorkant gaan liggen om te kijken waar dat kleine plasje olie na een paar dagen stilstand vandaan komt. Achter het motorblok was alles nogal vettig, dus eerst moest ik even zoeken. Na wat beter kijken zag ik de meest verse oliesporen aan de achterkant van het carter. Alles schoongeveegd en binnenkort eens kijken of het inderdaad daar vandaan komt.
Daarna maar eens aan de schoonmaak. Om dat grondig te doen de stoelen en achterbank er maar uitgehaald
Onder de passagiersstoel vond ik een stekker waarvan ik niet weet waarvoor die is.
Is dat voorbereiding voor elektrisch verstelbare of verwarmde stoelen? In de kofferbak vond ik nog een onbekende stekker.
Bij deze heb ik echt geen idee waar het voor kan zijn, behalve iets met audio misschien.
Na dat alles maar eens aan de grote schoonmaak. Conclusie: het was niet echt vies, maar alles kon wel een opfrisbeurt gebruiken. Na een partij werk zag het er met nieuwe matten zo uit.
Ik was nog bang dat de nieuwe matten niet zo goed zouden passen, maar ze passen echt voortreffelijk. Een klein beetje tegenslag kwam ik nog wel tegen bij het smeren van de raammechanismes aan de rechterkant. Na het openmaken van de deurbekleding rechtsachter vond ik het gebruikelijke blokje schuim op de bodem van de deur. Maar er lag nog iets naast. Toen dat tevoorschijn kwam, zonk de moed richting de schoenen. Het was de helft van de raamgeleider. Even snel gecontroleerd of het mechanisme nog werkte. Dat deed het. Mij snel richting het wereldwijde web gespoed om te zoeken naar nagemaakte vervangers. Resultaat was dat de plastic geleiders voor type 1 maar heel weinig worden nagemaakt en de enige resultaten hadden een veelvoud van de prijs aan verzendkosten. Dan maar eens zoeken naar hele mechanismes. Zowaar weer een elektrische voor rechtsachter gevonden op hetzelfde adres als waar ik het mechanisme voor linksachter vond. Vrijdags op en neer gegaan met enkel de bestuurdersstoel en armsteun in de auto en het mechanisme goed ingevet en gemonteerd. Daarna al het andere terug gemonteerd, maar daar heb ik nog geen foto's van gemaakt.
Dus ook maar eens een nieuwe krik fiksen, want als ik nu een lekke band krijg heb ik hier niks aan.
Als we dan toch bezig zijn ook maar eens onder de voorkant gaan liggen om te kijken waar dat kleine plasje olie na een paar dagen stilstand vandaan komt. Achter het motorblok was alles nogal vettig, dus eerst moest ik even zoeken. Na wat beter kijken zag ik de meest verse oliesporen aan de achterkant van het carter. Alles schoongeveegd en binnenkort eens kijken of het inderdaad daar vandaan komt.
Daarna maar eens aan de schoonmaak. Om dat grondig te doen de stoelen en achterbank er maar uitgehaald
Onder de passagiersstoel vond ik een stekker waarvan ik niet weet waarvoor die is.
Is dat voorbereiding voor elektrisch verstelbare of verwarmde stoelen? In de kofferbak vond ik nog een onbekende stekker.
Bij deze heb ik echt geen idee waar het voor kan zijn, behalve iets met audio misschien.
Na dat alles maar eens aan de grote schoonmaak. Conclusie: het was niet echt vies, maar alles kon wel een opfrisbeurt gebruiken. Na een partij werk zag het er met nieuwe matten zo uit.
Ik was nog bang dat de nieuwe matten niet zo goed zouden passen, maar ze passen echt voortreffelijk. Een klein beetje tegenslag kwam ik nog wel tegen bij het smeren van de raammechanismes aan de rechterkant. Na het openmaken van de deurbekleding rechtsachter vond ik het gebruikelijke blokje schuim op de bodem van de deur. Maar er lag nog iets naast. Toen dat tevoorschijn kwam, zonk de moed richting de schoenen. Het was de helft van de raamgeleider. Even snel gecontroleerd of het mechanisme nog werkte. Dat deed het. Mij snel richting het wereldwijde web gespoed om te zoeken naar nagemaakte vervangers. Resultaat was dat de plastic geleiders voor type 1 maar heel weinig worden nagemaakt en de enige resultaten hadden een veelvoud van de prijs aan verzendkosten. Dan maar eens zoeken naar hele mechanismes. Zowaar weer een elektrische voor rechtsachter gevonden op hetzelfde adres als waar ik het mechanisme voor linksachter vond. Vrijdags op en neer gegaan met enkel de bestuurdersstoel en armsteun in de auto en het mechanisme goed ingevet en gemonteerd. Daarna al het andere terug gemonteerd, maar daar heb ik nog geen foto's van gemaakt.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
Ik zal wel voor gek verklaard worden, maar eerlijk gezegd zou ik dat voor nood nog wel aandurven. Ik heb twee jaar geleden nog op mijn reserveband van '96 gereden en eerlijk gezegd merkte ik helemaal geen verschil met de andere banden. Het scheelt een heel stuk dat het natuurlijk nooit in de zon komt. Dat gezegd hebbende is vers rubber natuurlijk ook zeker geen slecht idee .Stars_Falling_93 wrote: ↑Tue May 31, 2022 11:51 pmWeek 48 van 1992 dus, als ik het goed heb. Daar mag dus wel een nieuwe om, want met deze band kan ik net zo goed zonder reservewiel rondrijden.
Die ligt er bij mij ook. Ik vermoed stoelverwarming of cruise control? Elektrische stoelbediening heeft andere stekkers. Volgens mij werden cruise control-modules daar wel in de buurt verstopt. Het zou ook nog voorbereiding op een cd-wisselaar kunnen zijn. Die stekker in de kofferbak lijkt me eigenlijk niet origineel . Misschien voor een subwoofer?Stars_Falling_93 wrote: ↑Tue May 31, 2022 11:51 pmOnder de passagiersstoel vond ik een stekker waarvan ik niet weet waarvoor die is.
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
Die stekker herken ik uit mijn vroegere T1. Volgens mij is dat de voorbereiding voor elektrisch bedienbare stoelen of verwarmde stoelen.
Dat reservewiel herken ik ook ja! Ligt daar
Lekker in weer en wind onder je wagen en dat al jaaaaren lang
Die of beter: DAT draadje vanuit het handschoenen kastje herken ik niet. Misschien een aansluiting richting voet verlichting? Hoewel je dan misschien twee draden zou verwachten en zeker niet zo’n O ring aan de draad…..
Dat reservewiel herken ik ook ja! Ligt daar
Lekker in weer en wind onder je wagen en dat al jaaaaren lang
Die of beter: DAT draadje vanuit het handschoenen kastje herken ik niet. Misschien een aansluiting richting voet verlichting? Hoewel je dan misschien twee draden zou verwachten en zeker niet zo’n O ring aan de draad…..
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
Dank jullie! Ik dacht al wel dat de stekker onder de stoel zoiets zou zijn.
Op de terugweg naar huis vorige week merkte ik bij een stop dat het buitenste rechterachterlicht het niet meer deed. Gelukkig deed het remlicht het nog wel en zijn de achterlichten dubbel uitgevoerd, dus met een gerust hart verder gereden. Vandaag het achterlicht eens losgetrokken. Verdachte nummer 1, het lampje. Even op en neer naar de Gamma en het probleem was opgelost. Gelijk alles voor de rem- en achterlichten meegenomen. Als het eerste lampje gaat kan de rest niet ver weg zijn en zo blijft de verlichting mooi gelijk. Op de lampjes voor de richtingaanwijzers zat bijna geen oranje coating meer, dus daar ook nieuwe in.
Het lichtenspektakel is echter nog niet afgelopen, want ik heb geen achteruitrijlichten meer. Tijdens het wisselen van de lampjes ontdekte ik dat. Even getest met een van de nieuwe lampjes, maar maakte geen verschil. Volgende verdachte: de zekering. Volgens het instructieboekje zit de ventilator op dezelfde zekering en die doet het prima. Dus de zekering kan ik ook uitsluiten. Wil die nog wel wat beter bekijken, maar in de regen wilde ik me niet in moeilijke houdingen wurmen om goed in de zekeringenkast te kunnen kijken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken als ik de zekering definitief heb uitgesloten? Gelijk naar de achteruitrijschakelaar kijken, of zit er daarvoor nog iets wat eerst moet worden uitgesloten?
Hij zit in de kofferbak. Ik heb het nog niet uitgebreid bestudeerd, maar het is tulp contrastekker. Dat wordt over het algemeen voor audio gebruikt, maar dan altijd met twee tegelijk, een voor elk kanaal.
Subwoofer lijkt me niet. Al het andere qua audio is zoals het uit de fabriek is gekomen. Oudere Duitsers lijken me overigens ook niet de types voor losse subwoofers in de achterbak. Als het voor audio is geweest, lijkt een CD-wisselaar me het waarschijnlijkst. Voor wat het anders dan dat gebruikt kan zijn is mij een raadsel. Hoewel, ik bedenk me nu dat het me bij het verwisselen van de lampen (zie hieronder) opviel dat er op het linker achterlicht twee draden bij zijn gesoldeerd terwijl de stekker er onaangeroerd uitziet en na inspectie evenveel draden bleek te tellen als rechts. Misschien is dat wel het andere uiteinde van die draad. Verdere inspectie volgt!
Op de terugweg naar huis vorige week merkte ik bij een stop dat het buitenste rechterachterlicht het niet meer deed. Gelukkig deed het remlicht het nog wel en zijn de achterlichten dubbel uitgevoerd, dus met een gerust hart verder gereden. Vandaag het achterlicht eens losgetrokken. Verdachte nummer 1, het lampje. Even op en neer naar de Gamma en het probleem was opgelost. Gelijk alles voor de rem- en achterlichten meegenomen. Als het eerste lampje gaat kan de rest niet ver weg zijn en zo blijft de verlichting mooi gelijk. Op de lampjes voor de richtingaanwijzers zat bijna geen oranje coating meer, dus daar ook nieuwe in.
Het lichtenspektakel is echter nog niet afgelopen, want ik heb geen achteruitrijlichten meer. Tijdens het wisselen van de lampjes ontdekte ik dat. Even getest met een van de nieuwe lampjes, maar maakte geen verschil. Volgende verdachte: de zekering. Volgens het instructieboekje zit de ventilator op dezelfde zekering en die doet het prima. Dus de zekering kan ik ook uitsluiten. Wil die nog wel wat beter bekijken, maar in de regen wilde ik me niet in moeilijke houdingen wurmen om goed in de zekeringenkast te kunnen kijken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken als ik de zekering definitief heb uitgesloten? Gelijk naar de achteruitrijschakelaar kijken, of zit er daarvoor nog iets wat eerst moet worden uitgesloten?
Last edited by Stars_Falling_93 on Mon Jun 06, 2022 10:53 pm, edited 1 time in total.
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
In geval van nood zou ik het ook nog wel durven. Moet ik wel eerst een nieuwe krik fiksen, want op dat bonk roest dat er nu achterin ligt durf ik de auto niet omhoog te zetten. Nog afgezien van het feit dat er geen beweging in het mechanisme van de krik te krijgen was .Feije wrote: ↑Wed Jun 01, 2022 1:03 amIk zal wel voor gek verklaard worden, maar eerlijk gezegd zou ik dat voor nood nog wel aandurven. Ik heb twee jaar geleden nog op mijn reserveband van '96 gereden en eerlijk gezegd merkte ik helemaal geen verschil met de andere banden. Het scheelt een heel stuk dat het natuurlijk nooit in de zon komt. Dat gezegd hebbende is vers rubber natuurlijk ook zeker geen slecht idee .
Ik vond het trouwens vreemd dat het reservewiel groter is in diameter dan velg plus band op de auto. Wat is de toegevoegde waarde daarvan? Bij een volwaardig reservewiel is even groot toch voldoende?
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: doelijstje
Loopt er geen water in je buitenste achterlichten dan? Dat is de kwaal bij mijn Xantia's waardoor die coating er altijd af gaat. Ik zit er nog over na te denken om misschien eens een klodder vet over de rubbers heen te smeren in de hoop dat ze dan weer afdichten.Stars_Falling_93 wrote: ↑Mon Jun 06, 2022 10:02 pmOp de lampjes voor de richtingaanwijzers zat bijna geen oranje coating meer, dus daar ook nieuwe in.
Volgens mij zitten je achteruitrijlichten rechtstreeks op de sensor geschakeld. Een draadbreuk of verrotte stekker kan natuurlijk ook altijd, maar ik zou de sensor verdenken. Die kun je vast wel doormeten als je de auto op contact en in z'n achteruit zet.Stars_Falling_93 wrote: ↑Mon Jun 06, 2022 10:02 pmHoe kan ik dit het beste aanpakken als ik de zekering definitief heb uitgesloten? Gelijk naar de achteruitrijschakelaar kijken, of is er tussendoor nog iets te controleren?
Dat is inderdaad raar, want als je hem dan op één van je voorwielen monteert moet je differentieel ook continu werken omdat je wielen niet even hard ronddraaien. Nou is het differentieel daarvoor gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat dat dan wel warm begint te worden. Wat voor bandenmaat heb je op je reservewiel en wat voor maat zit er voor de rest op je Xantia?Stars_Falling_93 wrote: ↑Mon Jun 06, 2022 10:08 pmIk vond het trouwens vreemd dat het reservewiel groter is in diameter dan velg plus band op de auto. Wat is de toegevoegde waarde daarvan? Bij een volwaardig reservewiel is even groot toch voldoende?
Over die krik: die gaat niet meer werken inderdaad
Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: geen achteruitrijlichten
Bij mijn X1 zat wat men noemt een thuiskomer, die was kleiner dan de overige wielen, de X2 break heeft gewoon een normaal wiel als reserve, zelfde bandenmaat dus als de overige 4.
"La meilleure voiture française jamais construite"