De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Hier ga ik me maar niet over uitlaten... :lol: Maar is dat niet meer een probleem met de helderheid van de tv?

8 uur op een dvd'tje... Ook nog een 4,7GB waarschijnlijk. Dan kom je op een bitrate uit van ~1300kbit/s. Ehm, jij liever dan ik ;). Vijf scarts is wel extreem veel zeg! Ik kan me niet herinneren dat we hier tv's hadden met meer dan drie.
Tato
Posts: 91
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Tato »

henkr wrote: Thu Apr 28, 2022 9:24 am En daar ben ik juist afgestapt, (canal digitaal) had hem voor in de caravan maar de veranderingen gingen zo snel dat ik in ruim 20 jaar 3x een nieuwe TV, 4 ontvangers, 3 schotels en een RTL decoder heb moeten aanschaffen.
De laatste schotel was domweg niet meer af te stellen 1mm verdraaien en de satelliet was weer weg. :(
Deze dus, paar honderd euro weggegooid:
... foto ...
Ik heb geen ervaring met mobile schotels, maar met de 80cm schotel aan m'n huis kon ik prima, Astra 1,2 en 3, en Hotbird ontvangen. Af en toe ging er eens een LNB kapot en wilde ik een betere (scherpere) kwaliteit en ging van PAL breedbeeld 720 x 576 TV naar een FULL HD1080 flatscreen naar een 4K flatscreen. Het hoefde allemaal niet, alleen de overstap naar S2 signaal zou mij een nieuwe ontvanger verplichtten, maar die had mijn laatste Mut@nt ontvanger toch al. Verleden jaar alles aan een goed doel geschonken, ik vind het prima zo. ;)
Grtz,

Maurice
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by H@ns »

henkr wrote: Thu Apr 28, 2022 6:50 pm Is er niemand die vindt dat beeldkwaliteit ook te scherp kan?

Ja ikke. Ik vind die moderne tv’s echt veel te scherp en onnatuurlijk.
Maar ik moet zeggen dat als ik wat oudere opnames naar onze redelijk nieuwe tv stream dat de beeldkwaliteit wel net iets beter wordt weergegeven dan het origineel.
In dat opzicht vind ik zo’n nieuwe tv wel prettig! Het vereist wel een hoop tuning om de dagelijkse uitzendingen van acceptabele kwaliteit te voorzien. Dan moet je echt diep in de instellingen duiken
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

H@ns wrote: Thu Apr 28, 2022 9:25 pmJa ikke. Ik vind die moderne tv’s echt veel te scherp en onnatuurlijk.
Daar ben ik het dan wel weer mee eens. Kleuren worden ook enorm opgeblazen en beeldverscherping wordt stevig aangezet, want dat verkoopt zo lekker in de winkel. Ziet er niet uit inderdaad. Er zijn gewoon normen voor zoiets en duurdere televisies hebben ook een "filmmaker mode" die die normen aan zou moeten houden, maar in de praktijk zie je helaas niet vaak dat die modus gebruikt wordt.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 236
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Stars_Falling_93 »

H@ns wrote: Thu Apr 28, 2022 9:25 pm
henkr wrote: Thu Apr 28, 2022 6:50 pm Is er niemand die vindt dat beeldkwaliteit ook te scherp kan?

Ja ikke. Ik vind die moderne tv’s echt veel te scherp en onnatuurlijk.
Eens.

Mijn andere hobby is vintage HIFi en een forum waar ik veel actief was, concentreerde zich op Philips-apparatuur. Daar waren ook wat mensen die zich bezig hielden met videospul van Philips. We hebben het toen wel eens gehad over de instellingen van TV's. Daar werd gezegd wat Feije al aanstipt. De standaardinstellingen voor kleur en contrast staan tegenwoordig helemaal niet op wat natuurlijk is, maar op zo lekker mogelijk verkopen. Dus hoog. Nu schijnt dat er ook nog voor te zorgen dat de boel wat sneller slijt, dus dat is weer kassa voor de fabrikant.

Zelf red ik me vooralsnog prima met mijn laptopje met 1080p-scherm. Een mooie, niet al te grote TV zou ik nog wel een keer willen, maar dan vooral om films op een groter scherm te kunnen kijken. Op TV is er wat mij betreft weinig te zien dat zo'n apparaat de moeite waard maakt.
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Stars_Falling_93 wrote: Fri Apr 29, 2022 12:16 amNu schijnt dat er ook nog voor te zorgen dat de boel wat sneller slijt, dus dat is weer kassa voor de fabrikant.
Bij oled-schermen wel ja. Nou heb ik daar inmiddels zelf zo'n sterke voorkeur voor dat ik dat wel voor lief neem. Liever niet van Philips helaas. Ik ben de Philips oleds van mijn ouders nu al anderhalf jaar aan het bètatesten en beeld en geluid loopt nog steeds niet synchroon :roll:. Is Philips dan toch niet meer wat het geweest is sinds de merknaam aan TP Vision verkocht is? Hun videospul van vroeger was heel erg mooi! Ik moet mijn V2000-recorder nog altijd een keer repareren ;). De vorige keer hielp het forum van MFBfreaks me daar heel goed bij. Ik heb zo het vermoeden dat dat forum je dan ook niet geheel onbekend zal zijn :P.

Bij een lcd zou ik niet echt verwachten dat kleur en contrast tot snellere slijtage leiden. Voor zover ik weet kunnen eigenlijk alleen de ledjes die het paneel verlichten daar nog stuk aan gaan. Die zullen trouwens geheid wel sneller stukgaan bij hogere helderheid :think:.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 236
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Stars_Falling_93 »

Modern Philips kan ook niet in de schaduw staan van het spul van vroeger. Het forum van MFBfreaks ben ik tot een paar jaar terug vrij actief geweest. Wat een leuke kruisbestuiving zouden ze daar zeggen.

Ik heb me alleen nooit met het videospul bezig gehouden, maar met de audio. Ik heb twee MFB-systemen uit de jaren '70 staan hier. Ik zal daar hier maar niet verder over uitweiden om Henk z'n topic niet verder te vervuilen.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by H@ns »

Ik wil ook het topic niet te veel vervuilen (je hebt zomaar de opmerking “open een eigen topic” te pakken ;) )
Maar: ik heb een paar jaar geleden een Philips tv gekocht, met o.a. nog een scart aansluiting dus in die zin wel relevant, maar wat een ellende zeg! Het ding start midden in de nacht vanzelf op, hij stopt middenin het kijken van wat dan ook om volledig opnieuw op te starten. Wil niet connnecteren met Bluetooth, weigert om via het netwerk iets te accepteren en vereist een diploma in hogere tuningcapaciteiten om beeld en geluid een beetje acceptabel te krijgen (laat staan synchroon te laten lopen!)

Nee voor mij nooit meer een Philips android ding.
We hebben nu een Samsung en die werkt perfect! Zelfs oudere opnames via de Humax maakt die tv net iets beter van kwaliteit.

Dus Henk als je de buizen tv wilt vervangen… ;)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Ja, eigenlijk kan alles vanaf pagina 25 misschien beter afgesplitst worden naar z'n eigen topic :think:. Het gaat mij ook niet zo makkelijk lukken om m'n mond hierover te houden ;).
H@ns wrote: Sat Apr 30, 2022 7:29 pmWe hebben nu een Samsung en die werkt perfect! Zelfs oudere opnames via de Humax maakt die tv net iets beter van kwaliteit.
Tizen OS is veel fijner dan de software die Philips op z'n tv's installeert inderdaad, maar mijn opmerking over doorfikkende leds kwam helaas ook niet uit de lucht vallen :cry:. Ik weet niet hoe de nieuwere tv's van Samsung daarin zijn, maar ze hebben er jarenlang problemen mee gehad. Dan is de ene kant van je beeld een stuk helderder dan de andere kant en dat kijkt op den duur gewoon niet prettig meer. De Samsungs die we hier hebben draaien sinds begin vorig jaar hebben gelukkig nog niks verkeerd gedaan op dat vlak.

Overigens is Samsung dan wel weer bij uitstek één van de merken die de kleuren "lekker fel" maken omdat dat zo leuk staat in de winkel. Samengevat: hun nieuwe, langverwachte oled-tv's detecteren het als een reviewer metingen aan het verrichten is om te kijken hoe nauwkeurig de tv af-fabriek afgesteld is. Als je ook maar een iets ander beeld doorstuurt naar de tv, blaast hij de kleuren ineens veel meer op dan wanneer je een standaard meting doet. Aangezien niemand het leuk vindt om de hele dag naar testpatronen te kijken, zijn de kleuren van zo'n tv dus altijd te fel, terwijl reviewers juist de conclusie trekken dat de tv heel nauwkeurig beeld geeft.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Wat mij betreft is en blijft deze discussie meer dan welkom op het xantiarode Xantia topic. :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply