Na het verwijderen van een paar kg Noord-Franse modder, bedacht ik mij dat het alweer enige tijd geleden was dat de deurscharnieren gesmeerd waren.
En toen stuitte ik op deze situatie rechtsachter.
En zo ziet het scharnier linksachter er uit:
Mijn eerste gedachte was om een hamer te pakken en op de rechter scharnierpen een flinke lel naar boven te geven, maar het is natuurlijk een bout met schroefdraad, een Torx 40 en hij draaide soepel op z'n plek.
Het kan niet anders of ik ben zelf de schuldige. Zeven jaar geleden heb ik de rechterdorpel moeten vervangen, omdat ik de Amersfoortse kei een zoentje had gegeven. Voor een deskundige reparatie was demontage van beide rechterdeuren noodzakelijk en dus ... Een klein excuus is dat tijdens de reparatie de temperatuur onder nul was (zwakke smoes Breeze).
Adri.
De V6 Break van Breeze
Re: De V6 Break van Breeze
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: De V6 Break van Breeze
Poe! net op tijd dus!
Nu Loctite op de schroefdraad?
Groet Henk
Nu Loctite op de schroefdraad?
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De V6 Break van Breeze
In theorie hoeft dat niet, want schroefdraad is zelfremmend. Maar ja die theorie hè. Geloof echt dat hij al 7 jaar lang zo gezeten heeft, maar houd het voorlopig uiteraard wel in de gaten.
Adri
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: De V6 Break van Breeze
Die schroefdraad moge zelf remmend zijn, maar als de wrijving op de bout bij het openen van het portier groter is dan bij het sluiten, draai je die bout los zodra hij met de kop niet meer vastzit op z'n aanlegvlak.
Groet,
JW
Groet,
JW
Re: De V6 Break van Breeze
Of gaatje boren in de top van de bout en splitpennetje er in.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De V6 Break van Breeze
Waarom zou dat? Het kan net zo goed andersom werken. Feit is dat de wijzen van het bureau d'études (of gewoon de tekenkamer) op geen enkele manier de scharnierpen met M8 schroefdraad hebben geborgd, dus ze vertrouwen op de wrijving van een aangedraaide boutkop. Ik denk nog steeds dat hij al de tijd na de deurdemontage in 2014, zo opengestaan heeft.
Toegegeven, het was een onprettig gezicht toen ik het ontdekte en mijn aanname van veiligheid door de zelfremmendheid van de schroefdraad was te simpel gedacht.
Adri
P.s. hoe vaak zou zo'n deur opengaan? Ik schat zo'n 20 à 25 keer per jaar, dus in 7 jaar 140 à 175 keer. Genoeg om los te draaien bij zwaar lopen om de pen, als het tegen zit, pfff
Last edited by Breeze on Sun Oct 17, 2021 10:44 am, edited 2 times in total.
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: De V6 Break van Breeze
Grappig! Dat verhaal van die Amersfoortse kei kan ik me nog goed herinneren van het oude forum. Zaten ook levendige foto’s bij in mijn herinnering
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: De V6 Break van Breeze
Klopt Hans.
Hier sta ik met 2 ventilatorkachels te buffelen. Het zou zo maar kunnen dat ik net de scharnierpen (half) aan het aandraaien ben.
Adri
Hier sta ik met 2 ventilatorkachels te buffelen. Het zou zo maar kunnen dat ik net de scharnierpen (half) aan het aandraaien ben.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: De V6 Break van Breeze
Bij het verbeteren van het schroefdraadformaat van de scharnierpen (M8 i.p.v. M40) stuitte ik op een hoogst merkwaardige normalisering:
Wiki: In de volksmond is het verschil tussen een schroef en een bout het verschil tussen een verlopende schroefdraad en een gelijkblijvende schroefdraad-diameter over de lengte van de bout. De 'juiste' definitie is echter dat bij een bout de steel voorzien is van een kop die meestal zeskantig is en waarmee de bout aan de buitenkant aangedraaid kan worden (volgens NEN 5501). Wordt de mogelijkheid tot aandraaien verkregen door een uitsparing in de kop, dan spreekt men van een schroef. De uitsparing daarbij kan bijvoorbeeld zijn: een rechte sleuf, een kruissleuf, een binnenvierkant of -zeskant, een zespuntige ster of een twaalfpuntige ster.
Daar had ik nog nooit van gehoord, maar gelukkig is er dit gebeurd:
Wiki: De norm (NEN 5501) is echter in 2011 vervallen verklaard. Er is geen alternatief voor gekomen. Dit houdt in dat er geen geldende regelgeving meer is over wat nu een bout of schroef is, per definitie.
En een zespuntige ster noemen we tegenwoordig Torx.
Als een norm teveel afwijkt van het gangbare (spraak)gebruik, dan is hij ten dode opgeschreven. Iets dergelijks gebeurde met de benaming voor (rol/glij)lagers. In mijn schooltijd (zestiger jaren) moest dat ineens leger worden. Nooit meer iets van gehoord.
Adri
Wiki: In de volksmond is het verschil tussen een schroef en een bout het verschil tussen een verlopende schroefdraad en een gelijkblijvende schroefdraad-diameter over de lengte van de bout. De 'juiste' definitie is echter dat bij een bout de steel voorzien is van een kop die meestal zeskantig is en waarmee de bout aan de buitenkant aangedraaid kan worden (volgens NEN 5501). Wordt de mogelijkheid tot aandraaien verkregen door een uitsparing in de kop, dan spreekt men van een schroef. De uitsparing daarbij kan bijvoorbeeld zijn: een rechte sleuf, een kruissleuf, een binnenvierkant of -zeskant, een zespuntige ster of een twaalfpuntige ster.
Daar had ik nog nooit van gehoord, maar gelukkig is er dit gebeurd:
Wiki: De norm (NEN 5501) is echter in 2011 vervallen verklaard. Er is geen alternatief voor gekomen. Dit houdt in dat er geen geldende regelgeving meer is over wat nu een bout of schroef is, per definitie.
En een zespuntige ster noemen we tegenwoordig Torx.
Als een norm teveel afwijkt van het gangbare (spraak)gebruik, dan is hij ten dode opgeschreven. Iets dergelijks gebeurde met de benaming voor (rol/glij)lagers. In mijn schooltijd (zestiger jaren) moest dat ineens leger worden. Nooit meer iets van gehoord.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: De V6 Break van Breeze
Ergo: inbusbouten bestaan niet?
En voor wat betreft gereedschap dienen we onderscheid te maken tussen schroevendraaiers en boutendraaiers?
En voor wat betreft gereedschap dienen we onderscheid te maken tussen schroevendraaiers en boutendraaiers?
"La meilleure voiture française jamais construite"