De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Na het verwijderen van een paar kg Noord-Franse modder, bedacht ik mij dat het alweer enige tijd geleden was dat de deurscharnieren gesmeerd waren.
En toen stuitte ik op deze situatie rechtsachter.

Deurscharnier re achter.jpg
Deurscharnier re achter.jpg (42.67 KiB) Viewed 2530 times

En zo ziet het scharnier linksachter er uit:

Deurscharnier li achter.png
Deurscharnier li achter.png (251.43 KiB) Viewed 2530 times
Mijn eerste gedachte was om een hamer te pakken en op de rechter scharnierpen een flinke lel naar boven te geven, maar het is natuurlijk een bout met schroefdraad, een Torx 40 en hij draaide soepel op z'n plek.
Het kan niet anders of ik ben zelf de schuldige. Zeven jaar geleden heb ik de rechterdorpel moeten vervangen, omdat ik de Amersfoortse kei een zoentje had gegeven. Voor een deskundige reparatie was demontage van beide rechterdeuren noodzakelijk en dus ... Een klein excuus is dat tijdens de reparatie de temperatuur onder nul was (zwakke smoes Breeze).

Adri.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Poe! net op tijd dus!
Nu Loctite op de schroefdraad?

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

In theorie hoeft dat niet, want schroefdraad is zelfremmend. Maar ja die theorie hè. Geloof echt dat hij al 7 jaar lang zo gezeten heeft, maar houd het voorlopig uiteraard wel in de gaten.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Die schroefdraad moge zelf remmend zijn, maar als de wrijving op de bout bij het openen van het portier groter is dan bij het sluiten, draai je die bout los zodra hij met de kop niet meer vastzit op z'n aanlegvlak.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Of gaatje boren in de top van de bout en splitpennetje er in.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

JW-C5 wrote: Sat Oct 16, 2021 9:12 pmals de wrijving op de bout bij het openen van het portier groter is dan bij het sluiten, draai je die bout los.
Waarom zou dat? Het kan net zo goed andersom werken. Feit is dat de wijzen van het bureau d'études (of gewoon de tekenkamer) op geen enkele manier de scharnierpen met M8 schroefdraad hebben geborgd, dus ze vertrouwen op de wrijving van een aangedraaide boutkop. Ik denk nog steeds dat hij al de tijd na de deurdemontage in 2014, zo opengestaan heeft.
Toegegeven, het was een onprettig gezicht toen ik het ontdekte en mijn aanname van veiligheid door de zelfremmendheid van de schroefdraad was te simpel gedacht.

Adri

P.s. hoe vaak zou zo'n deur opengaan? Ik schat zo'n 20 à 25 keer per jaar, dus in 7 jaar 140 à 175 keer. Genoeg om los te draaien bij zwaar lopen om de pen, als het tegen zit, pfff
Last edited by Breeze on Sun Oct 17, 2021 10:44 am, edited 2 times in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De V6 Break van Breeze

Post by H@ns »

Grappig! Dat verhaal van die Amersfoortse kei kan ik me nog goed herinneren van het oude forum. Zaten ook levendige foto’s bij in mijn herinnering
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Klopt Hans.

Dorpelschade 9.jpg
Dorpelschade 9.jpg (69.96 KiB) Viewed 2513 times
Hier sta ik met 2 ventilatorkachels te buffelen. Het zou zo maar kunnen dat ik net de scharnierpen (half) aan het aandraaien ben.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Bij het verbeteren van het schroefdraadformaat van de scharnierpen (M8 i.p.v. M40) stuitte ik op een hoogst merkwaardige normalisering:
Wiki: In de volksmond is het verschil tussen een schroef en een bout het verschil tussen een verlopende schroefdraad en een gelijkblijvende schroefdraad-diameter over de lengte van de bout. De 'juiste' definitie is echter dat bij een bout de steel voorzien is van een kop die meestal zeskantig is en waarmee de bout aan de buitenkant aangedraaid kan worden (volgens NEN 5501). Wordt de mogelijkheid tot aandraaien verkregen door een uitsparing in de kop, dan spreekt men van een schroef. De uitsparing daarbij kan bijvoorbeeld zijn: een rechte sleuf, een kruissleuf, een binnenvierkant of -zeskant, een zespuntige ster of een twaalfpuntige ster.

Daar had ik nog nooit van gehoord, maar gelukkig is er dit gebeurd:
Wiki: De norm (NEN 5501) is echter in 2011 vervallen verklaard. Er is geen alternatief voor gekomen. Dit houdt in dat er geen geldende regelgeving meer is over wat nu een bout of schroef is, per definitie.
En een zespuntige ster noemen we tegenwoordig Torx.

Als een norm teveel afwijkt van het gangbare (spraak)gebruik, dan is hij ten dode opgeschreven. Iets dergelijks gebeurde met de benaming voor (rol/glij)lagers. In mijn schooltijd (zestiger jaren) moest dat ineens leger worden. Nooit meer iets van gehoord.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Ergo: inbusbouten bestaan niet?
En voor wat betreft gereedschap dienen we onderscheid te maken tussen schroevendraaiers en boutendraaiers? :o
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply