Het Café

User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

In het verlengde hiervan: LED lampen.
LED's worden stroom gestuurd, niet spanning. Dat betekent dat er elektronica voor moet zitten om dat te bewerkstelligen.
Veel van wat er op de markt komt, wordt op z'n simpelst gemaakt, met als gevolg dat er een boel storing optreedt.

Bekend (?) voorbeeld zijn LED lampjes die als vervanging gebruikt worden in auto's, voor de remlichten en nog zo een paar.
Op Planète waren er mensen die dit bij hun C5AC gedaan hadden, dat bleek toen ze over slechte radio ontvangst klaagden in hun auto. Pas na doorvragen bleken ze er goedkope Chinese LED-vervangers ingezet te hebben.
Hetzelfde heb ik gezien bij montage van DRL's, waarvoor wat bedrading gelegd moet worden onder de motorkap. Die kan ook giga-storen, bleek bij mensen met problemen in hun CAN netwerk.

Fabrikanten als Philips, Osram en Bosch weten hoe ze hiermee om moeten gaan, en zorgen voor storingsvrij gebruik van hun spullen.
Oftewel, denk goed na of je wel zoiets bij Alibaba moet kopen. Goedkoop kan dan wel eens duurkoop zijn.

Groet,
JW
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

Daar zit het probleem: Chinese spullen die door mensen zelf geïmporteerd worden hebben geen CE keur. En verder schijnt dat ze er ook weleens CE opzetten onder het mom van 'Chinese Export''
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Ook Osram wordt geleverd via Alibaba, nou zijn dit H1tjes dus het probleem is hier niet van toepassing maar het exporttraject bestaat dus wel. :shock:
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

En jij bent er zeker van dat dit echte Osram's zijn?

Er zijn talloze verhalen te vinden waaruit blijkt dat de Chinezen ook meesters zijn in het namaken van die logo's.
Op het C5Forum is daar een topic over geweest, het bleek dat er dure "Philips Xenon's" op de markt waren die namaak waren.
Met alle ellende van dien: kapotte ballasten :(

Groet,
JW
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

bthomas wrote: Mon May 03, 2021 7:34 pm Daar zit het probleem: Chinese spullen die door mensen zelf geïmporteerd worden hebben geen CE keur. En verder schijnt dat ze er ook weleens CE opzetten onder het mom van 'Chinese Export''
Dat "wel eens" is het understatement van het jaar.
Daar wordt veel gebruik van gemaakt, waarbij op een geraffineerde manier het officiële CE logo omzeild wordt :(

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Heel leerzaam dit allemaal. Als eenvoudige fietse(n)maker dacht ik altijd dat alles met een verschillende in- en uitspanning een trafo was.

Wel wist ik van de moderne vermogenselektronica. Want toen ik begon in de techniek kon je bij een elektrische aandrijving op 2 manieren een variabel toerental bereiken. Of met een dure, grote gelijkstroommotor, of met een Ward-Leonard aandrijving. Dat is nu wat gesofisticeerder (moeilijk woord alarm) geworden.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Waterhoennest 1.jpg
Waterhoennest 1.jpg (193.23 KiB) Viewed 2832 times
Waterhoennest 2.jpg
Waterhoennest 2.jpg (255.81 KiB) Viewed 2832 times

Het voorjaar is een kriebelige tijd voor mens en dier en in de sloot die onze tuin begrenst, uit zich dat in een flink aantal nesten van waterhoentjes en zwanen. Deze waterhoen zag kans om, samen met haar partner, de nestomgeving er uit te laten zien als een Vogelaarwijk. Misschien vinden zij het wel net zo gezellig als in de echte Vogelaarwijken.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

bthomas wrote: Mon May 03, 2021 7:34 pm Daar zit het probleem: Chinese spullen die door mensen zelf geïmporteerd worden hebben geen CE keur. En verder schijnt dat ze er ook weleens CE opzetten onder het mom van 'Chinese Export''
Een ander probleem is dat CE "keur" helemaal geen keur is, maar een certificering die de fabrikant zelf mag toetsen. Slager keur je eigen vlees.

Bovendien worden er na goedkeuring van een ontwerp, soms in de fabriek alsnog componentjes "vergeten" zonder welke het apparaat nog wel wérkt, maar niet meer zo schoon... Ontstoorcondensatortjes rond lichtnetaansluitingen zijn in die zin een klassieker: een veel geziene lege plek op wél fatsoenlijk ontworpen printplaten.
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

Daarbij komt dat EMC eisen (Electro Magnetische Compatibiliteit) slechts aan een los apparaat getoetst worden, niét met de normaal daarop aangesloten bedrading inbegrepen.

Zonder dat gegeven bestonden alle soorten apparatuur niet, die met brute kracht hoge datasnelheden door bedrading persen die totaal niet geschikt is voor zo veel data. Maar met voldoende power haalt het de andere kant wel... PLC (netwerk via het stopcontact) en DSL zijn voorbeelden. Sommige van die technieken storen dus ook flink.

Ook storingen veroorzaakt door zonnepaneel installaties liggen soms aan onoordeelkundig gelegde bedrading aan wél gecertificeerde omvormers. Maar ook tussen de apparatuur onderling zitten grote verschillen. Optimizers zijn in sommige landen al verboden om díe reden.

In die zin begrijp ik het wel, dat elk pakket electrische aandrijving als gehéél een typegoedkeuring moet hebben. Dat maakt het helaas wel onhaalbaar voor hobbyisten als ik die wel een leuk projectje zien in electrificeren van een oldtimer. Ja tenzij je er een prijzig doch kant en klaar typegekeurd pakketje van 50kW ofzo in schroeft, maar dáár zie ik de lol niet van ;)
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

Dat maakt het helaas wel onhaalbaar voor hobbyisten als ik die wel een leuk projectje zien in electrificeren van een oldtimer.
Dat valt wel mee hoor. Voor hobbyisten gelden die regels niet. Zolang je niemand tot last bent met je project is er niets aan de hand. Als je wel teveel storing veroorzaakt zou je daar gelazer mee kunnen krijgen maar die kans lijkt me niet zo groot voor een rijdende auto.

Wat je zegt over zelfkeuring is correct maar zou moeten functioneren doordat als een fabrikant iets op de markt brengt dat niet voldoet hij aansprakelijk is voor alle gevolgen. Dat risico is dermate groot dat je maar beter een keuring kunt (laten) doen.
Post Reply