Het Café

henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Elektrisch rijden
Wat (eveneens imho) categorisch onder het tapijt geveegd wordt zijn de mogelijkheden bij het gebruik van aanhangers/caravans. :(
Veel automerken hebben de laatste jaren het toegestaan trekgewicht drastisch omlaag gebracht, sommige staan zelfs op 0kg.
Uit de weinige testen die er zijn mag je opmaken dat een actieradius van zo'n 250km de limiet wel ongeveer bereikt is.
Mocht je denken "dan laad ik hem op de (doorgangs)camping 's nachts wel even op dan gaat het verblijf wel iets langer duren dan je gewend was als de max. stroomafname 4 of 6A is.
Aangezien juist Nederland bekend staat als een caravanland bij uitstek ben ik heel benieuwd hoe dit zich de komende jaren gaat ontwikkelen, zoals het nu lijkt moet je naast een elektrische auto er voor dat doel er een benzine/diesel naast hebben.
De hele materie zal ook gevolgen hebben voor aannemers/loonwerkers e.d. mensen die dagelijks voor hun beroep rijden met aanhangers tot 3,5ton, er is straks niet een meer die dat nog aan de haak mag hebben. :(

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

Duurt nog wel even voordat de zwaarste aannemersbusjes ook allemaal electrisch zijn denk ik

Maar voor particulieren wordt het wel lastiger ja, aanhangers. Er mag nog twee ton achter de GS maar dat is onderhand wel een beetje een laatste der mohikanen verhaal. De hybrides mogen zowat niks meer trekken.

Misschien trekt(...) dat nog wel bij als fabrikanten meer vertrouwen in de eigen techniek krijgen...
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

web wrote: Sat Apr 24, 2021 9:16 pm Er mag nog twee ton achter de GS
Waarmee je naar ik aanneem niet de Citroën GS bedoelt. :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Achter mijn Hybride, die zelf zo'n 1750 kg weegt, mag 750 kg ongeremd, en 1300 kg geremd hangen.

Da's toch iets meer dan wat je dacht:
web wrote: Sat Apr 24, 2021 9:16 pm ....... De hybrides mogen zowat niks meer trekken.
Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Dat zou voor mijn caravan (1400kg) niet genoeg zijn, daarentegen maakt het hoge eigen gewicht van de auto de zaak natuurlijk wel stabiel. :idea:
Image
En dit zou helemaal niet meer kunnen, trailer en 106 resp. 590 en 890kg.
Image
Ik zou het dus ook helemaal niet erg vinden als de volgende auto een max. aanhangergewicht van 2700kg (=max. totaalgewicht van de autoambulance) zou hebben, dan is een auto van 2 ton vervoeren geen probleem.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Hoe zit dat ook weer met het maximaal toelaatbare treingewicht GTW? Daar wordt naar verwezen in het instructieboekje van deze auto.

Speelt daar het getal 3500 kg geen rol?

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Daar wordt i.i.g. wel voor gewaarschuwd, bij de Xantia is het zo dat de auto weliswaar 1500kg mag trekken maar daar wordt bij vermeld: "Met inachtneming van het toegestaan treingewicht.
Concreet:
Massa ledig voertuig 1363 kg
Max. massa voertuig 1910kg
Dit geeft dus een potentieel laadvermogen van 547kg
Max. massa samenstel 3210kg
Dit betekent dus dat indien er een aanhanger voortbewogen wordt met een massa van 1500kg de auto niet zwaarder mag zijn dan 1710 kg waarmee het laadvermogen van de auto dus 200kg lager wordt.
Verder is er nog een slangenkuil aan regels m.b.t. het rijbewijs maar dat zal voor de meeste Xantiarijders geen probleem zijn omdat we vrijwel allemaal de E al dan niet in combinatie met B,C of D (sorry Feije) cadeau gekregen hebben. :lol:
@JW: die 3500 komt wel om de hoek kijken bij de rijbewijscategorie, met alleen een B mag je daar niet boven komen.
Heel extreem: met een auto die een leeggewicht heeft van 3500kg waar je een aanhanger achter koppelt van 1kg zou je dus in overtreding zijn
:lol:
Dan zit er nog een gat in de wet m.b.t. de zogenaamde BE trekker/opleggers:
Een trekker heeft een laadvermogen van 0kg, er wordt alleen max. opleggergewicht vermeld, hetgeen dus tot combinaties als deze geleid heeft
Image
Hier heb ik voor de restauratie ongeveer 4 jaar dag en nacht aan besteed maar uiteindelijk na 26 jaar toch weggedaan.
Heel ingenieus zijn er nu ook voertuigen waarvan je zou zweren dat het een vrachtwagen is maar door een minimale draaimogelijkheid tussen trekker en oplegger valt het nog steeds onder BE. :D

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Daar zit dus het probleem bij de C5AC-Hy.
Die heeft een "massa ledig voertuig (kenteken)" van 1745 kg. Met een "nuttige belasting" van 555 kg komt dat op een totaalgewicht van 2300 kg.
Met een aanhanger van 1300 kg kom je dan boven het toelaatbaar treingewicht uit, dan moet de "nuttige belasting" omlaag naar 455 kg.

Overigens, hoe zit dat dan bij echte SUF's, met een massa die makkelijk over de 2 ton gaan? Daar zouden dan alleen maar lichte aanhangers achter kunnen?

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Nee hoor, met een BE mag je daar boven zitten.
https://caravantrekker.nl/info/rijbewijs_B_of_BE.php
Er zijn ook nog beperkingen voor mensen die hun rijbewijs na jan 2013 gehaald hebben
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Kijkend op m'n kentekenbewijs zie ik bij F2 staan: 2300 kg, en bij F3 (toegestane max. massa comb.): nvt.
Daar zit dus de beperking niet, het totaal treingewicht voor mijn C5AC-Hy komt dan uit op 3600 kg.
Voor mij geen probleem, voor sommige anderen wel met hún rijbewijs ;)

Groet,
JW
Post Reply