Oh bedoelde je dat.
Het mooiste is een scoop. Daar hadden we het al eens eerder over gehad.
Een goede kwaliteit multimeter kan pwm duty cycle weergeven:
https://www.fluke.com/en/learn/blog/dig ... duty-cycle
Er zijn ook voor erg weinig geld displaytjes te koop via vage Chinese sites.
Een lampje zou wat pwm betreft ook best kunnen want je kunt lampjes dimmen via pwm. Alleen zou ik het risico niet aandurven om zo'n relatief zware belasting erop aan te sluiten. En natuurlijk is de lichtintensiteit een weinig bruikbare en eerlijke indicatie.
Edit: ik zie nu dat ik je bericht niet goed gelezen had. Sorry
Hydractief controlelampje.
Re: Hydractief controlelampje.
Dat geldt in mijn geval zeker! Ik zou zonder de benodigde kennis van de onderliggende elektronica bang zijn dat ik daarmee dingen ga slopen waarvan ik de gevolgen in de verste verte niet kan overzien.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Hydractief controlelampje.
Ik ben door erg veel schade en misschien iets minder schande extreem voorzichtig geworden met dit soort dingen. Ik denk dat ik daardoor soms te voorzichtig ben en daardoor nodeloos lang doe over iets waarmee iemand anders veel sneller klaar zou zijn. Toch denk ik dat je een bepaalde minimale hoeveelheid kennis moet hebben om je het gevaar van zoiets te realiseren. Er zullen vermoedelijk zat mensen zijn die zich niet realiseren dat iets een risico kan zijn. Vaak gaat dat goed en zijn ze veel sneller klaar dan ik.
Re: Hydractief controlelampje.
Ik zou een klein 12V LED lampje nemen, die belast de schakeling nauwelijks, dus geen risico voor de electronica, en gewoon kijken wat ie doet. Je zet hem parallel aan een stevige electromagneet, daar merkt de ECU echt niets van.
Een gloeilamp zou opgloeien tot het gemiddelde van de PWM pulsen, dus zwak branden. Een LED knippert gewoon mee, maar meestal is dat veel te snel voor het menselijk oog. Je zal hem dus gewoon zien oplichten als het ventiel bekrachtigd wordt en uitgaan als ie dat niet wordt, alleen minder fel dan voluit op een constante 12 volt.
Misschien zal de LED de eerste halve seconde ofzo wél wat feller branden. Ik verwacht dat de PWM in deze toepassing namelijk gebruikt wordt voor "peak hold" aansturing: stevig bekrachtigen om de klep open te gooien, maar eenmaal bekrachtigd is er slechts een deel van de stroom nodig om hem open te houden. Dat dient niet om stroom te besparen, maar vooral om de magneetklep en aansturing daarvan langer mee te laten gaan (minder onnodige warmteontwikkeling).
Re: Hydractief controlelampje.
Ben benieuwd Henk of het je lukt met al deze nuttige aanwijzingen. Indien positief dan ga ik het ook installeren, waarom? nou gewoon omdat het leuk is om te zien, het geeft een indicatie over je rijstijl en tenslotte ben ik de TS.
- Weinig oplichten: je rijstijl is goed, je komt in aanmerking voor korting bij de ANWB verzekering
- Vaak oplichten: je rijdt te wild voor je leeftijd.
Adri
- Weinig oplichten: je rijstijl is goed, je komt in aanmerking voor korting bij de ANWB verzekering
- Vaak oplichten: je rijdt te wild voor je leeftijd.
Adri
Re: Hydractief controlelampje.
Wat er dus op neer zou komen dat je een HA systeem hebt en alle mogelijke moeite doet om zodanig te rijden dat je niet meer gebruikt dan een gewoon HP systeem?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Hydractief controlelampje.
Noot: zo'n tussenkabeltje met LED gebruik ik al jaren als diagnose gereedschap voor andere magneetventielen: Namelijk brandstof injectoren!
Ik had ooit in een slecht aangelegde LPG installatie (dat is bijna dubbelop, denk ik soms...) een rare storing. Bleek uiteindelijk dat twee injectordraden sluiting tegen elkaar maakten, waardoor díe twee cylinders, zowel hun eigen pulsen als die van de ander kregen, en dus de dubbele brandstof.
Dat was op die LEDjes perfect te zien. Zonder die tussenkabeltjes was ik nooit op het idee gekomen om een zo goed als nieuwe gaskabelboom uit elkaar te vlooien... Om daar een paar slecht afgewerkte soldeerverbindingen te vinden, die inderdaad sluiting met elkaar maakten
Ik had ooit in een slecht aangelegde LPG installatie (dat is bijna dubbelop, denk ik soms...) een rare storing. Bleek uiteindelijk dat twee injectordraden sluiting tegen elkaar maakten, waardoor díe twee cylinders, zowel hun eigen pulsen als die van de ander kregen, en dus de dubbele brandstof.
Dat was op die LEDjes perfect te zien. Zonder die tussenkabeltjes was ik nooit op het idee gekomen om een zo goed als nieuwe gaskabelboom uit elkaar te vlooien... Om daar een paar slecht afgewerkte soldeerverbindingen te vinden, die inderdaad sluiting met elkaar maakten
Re: Hydractief controlelampje.
Nou weet ik alleen even niet meer of aan nou open is of dicht. Open is comfort, dicht is sport. Maar dat hoort bij het experiment nietwaar, dat zie je vanzelf.
Juist in de sportstand gebruik je trouwens niet meer dan standaard HP met stugge bollen. In comfortstand komt de extra bol erbij.
Rijden voor de korting is de extra bollen maximaal benutten.
Re: Hydractief controlelampje.
Wat je schrijft
Bij de Xantia is dat niet meer zo, daar wordt in de sportstand de derde bol niet meer altijd uitgeschakeld, maar iets eerder dan in de gewone stand als je rijdt.
Groet,
JW
was bij de eerste XM het geval.Juist in de sportstand gebruik je trouwens niet meer dan standaard HP met stugge bollen. In comfortstand komt de extra bol erbij.
Bij de Xantia is dat niet meer zo, daar wordt in de sportstand de derde bol niet meer altijd uitgeschakeld, maar iets eerder dan in de gewone stand als je rijdt.
Groet,
JW
Re: Hydractief controlelampje.
Is er ook nog een verschil in inschakelmoment tussen voor- en achterkleppen?
"La meilleure voiture française jamais construite"