henkr wrote: ↑Fri Jan 08, 2021 11:03 pm
Ik bedoel dat als ik het verhaal goed begrepen heb op deze stekkers een PWM signaal komt en dat je daar dus niet zomaar een 12V lampje op kan aansluiten.
Ik zou een klein 12V LED lampje nemen, die belast de schakeling nauwelijks, dus geen risico voor de electronica, en gewoon kijken wat ie doet. Je zet hem parallel aan een stevige electromagneet, daar merkt de ECU echt niets van.
Een gloeilamp zou opgloeien tot het gemiddelde van de PWM pulsen, dus zwak branden. Een LED knippert gewoon mee, maar meestal is dat veel te snel voor het menselijk oog. Je zal hem dus gewoon zien oplichten als het ventiel bekrachtigd wordt en uitgaan als ie dat niet wordt, alleen minder fel dan voluit op een constante 12 volt.
Misschien zal de LED de eerste halve seconde ofzo wél wat feller branden. Ik verwacht dat de PWM in deze toepassing namelijk gebruikt wordt voor "peak hold" aansturing: stevig bekrachtigen om de klep open te gooien, maar eenmaal bekrachtigd is er slechts een deel van de stroom nodig om hem open te
houden. Dat dient niet om stroom te besparen, maar vooral om de magneetklep en aansturing daarvan langer mee te laten gaan (minder onnodige warmteontwikkeling).