De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Het enige wat ik bij "instaprandplaat" zou kunnen bedenken is het sierstuk met Xantialogo maar die zit gewoon geschroefd. :o
"La meilleure voiture française jamais construite"
Lbarré
Posts: 172
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Lbarré »

Is dan wel een dorpel links en rechts ... :oops:
https://www.auto-onderdelenshop.be/citr ... d%5B%5D=36
maar zoals gezegd, is veel werk aan zoals laten lassen door vakman, maar dan ook nog eerst verwijderen beide deuren...
Nog even wachten denk ik. :|
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Deze vakman eiste dus de verwijdering van deuren en voorscherm, want dat is voor hem makkelijk werken. Maar ik vermoed dat als je een beetje knoeit en alles goed afdekt, je dan ook wel zonder die verwijdering kan werken.
Succes.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Zou dat niet (mede) zijn om te voorkómen dat het gewicht van de deuren de A- en B-stijlen uit hun juiste positie zouden trekken?

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Da's een goeie. 'k Zal het eens vragen aan hem mettertijd.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Gisteren was ik aan de beurt. Op weg naar Breda om een e-fiets plus een gewone fiets op te halen (fietsdrager op max. belasting + 10%, dat vind ik aanvaardbaar als werktuigbouwer), leek het ineens of de achteras zonder vering over de weg dweilde. En ja hoor, het plastic floepertje tussen hoogteregelaar en stabilisatorstang was losgefloept. Kansloos om dat onderweg terug te drukken en bovendien gevaarlijk. Dus maar doorgereden met verminderde snelheid en dan valt op dat er nog behoorlijk wat bulten en richels zitten in een snelweg.
De kortste klap was vanmorgen vroeg een telefoontje naar Almere en ik kon gelukkig vanmiddag al terecht. Het goede gevoel dat ik altijd bij Chyparse heb werd weer bevestigd, want het stangetjesprobleem werd vlot en gratis opgelost en het rondje bollen, dat ik gelijk liet uitvoeren, was nuttig en nodig.

Stangetje.
Ik kreeg de keuze om het gefloeperde stangetje terug te drukken of een nieuwe/gereviseerde hoogteregelaar te installeren. De oorzaak van een losschietend stangetje is vaak een vervuilde en dus zwaar lopende hoogteregelaar. Ons bent zunig, dus het stangetje is teruggedrukt en geborgd met tie-raps. Maar bij het eerste signaal van een hernieuwd probleem laat ik de hoogteregelaar vervangen. Eventueel maakt Martin ter plaatste de bestaande hoogteregelaar schoon en weer gangbaar.

Bollen
Anderhalf jaar geleden, reed ik weg bij Chyparse zonder te betalen, want alle bollen waren toen goed of aanvaardbaar qua druk en voor testen rekenen zij naks. Nu had ik een donkerbruin vermoeden dat er iets niet helemaal goed zat en dat klopte ook. Veerbollen achter nog aanvaardbaar, maar vóór moesten worden bijgevuld. En toen verschoof er iets binnenin een bol en moest er iets nieuws komen. De comfortbollen zijn vervangen door normale, want zij hadden nog 2 nieuwe bollen uit 1999 liggen en die kreeg ik, vanwege de leeftijd, voor de prijs van 1. Verschil tussen comfort en normaal heb ik nog nooit gevoeld.
Verder nog een HA-bol en de voorraadbol bijgevuld.
De anti-zinkbollen checken zij nooit want die slijten niet.

Hij kan er weer een paar jaar tegen.

Adri
Last edited by Breeze on Mon Jul 27, 2020 7:03 pm, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Na de "max. belasting +10%" dacht ik nog: "Tuurlijk moet dat kunnen, zo'n fietsenrek is berekend op stuiterbakken dus met een HP geveerde auto kan het altijd wat meer zijn" :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Jij bent een man naar mijn hart Henk. Met het hart op de goede Cit plaats.

Trouwens, ik heb voor het eerst de ontlastschroef bij een Xantia mogen aanschouwen. Lekker gemakkelijk, alleen bereikbaar via de onderzijde. Gelukkig heb je hem soms nooit nodig.
Vroegah, toen ik nog GS (en BX) reed was hij gelukkig gemakkelijk vanaf de bovenzijde bereikbaar. Daar heb ik toen heel wat keren aan zitten te hengelen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: De V6 Break van Breeze

Post by web »

Breeze wrote: Mon Jul 20, 2020 10:09 pm De anti-zinkbollen checken zij nooit want die slijten niet.
Of dát na 20 jaar nog op gaat? Ze zijn wel lastiger los te maken, misschien daarom :lol:
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Menno »

Daarom checken ze idd niet ,... hebben ze gewoon geen zin in :lol:

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
Post Reply