Wagenpark

Over Citroëns en andere auto's. Een apart verhalenonderdeel, anekdotes die mensen hier dan kwijt kunnen.
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Wagenpark

Post by Menno »

Ah ok ... en wat een geld zeg !

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Bumpers worden ook alleen maar duurder, omdat je door milieuregels bijna nergens meer kan laten verchromen. Ook een matig setje gebruikte bumpers is dus heel duur om te restaureren.
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: Wagenpark

Post by slimenslecht »

Had jij toch een adresje voor in Polen ;) :lol:
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Ik heb inmiddels in elk geval de R129 van de shortlist geschrapt.

Google search: "if perfection bores you"

In juli 1990 werd door een vooraanstaand magazine al over de R129 geschreven: “If perfection bores you, shop elsewhere."

Daar sla je eigenlijk wel de spijker op de kop. Hier krijg ik weer het 540 syndroom van. Niet doen dus.
Geweldig goeie auto, maar uiteindelijk pakte ik de 146 die ernaast stond vaker... ook als de BMW het eens deed. En ik mopperde alleen maar op de vele defecten. De 540 was leuk om in 1 ruk naar Zuid-Duitsland te stuiven, maar zoiets doe ik hoogstens 1x per jaar... en binnen onze landsgrenzen was zoveel soepel comfort alleen maar saai.

Laat onverlet dat een zomer-cruiser als de R107 het "gammele Saab" probleem niet oplost, maar alleen een nieuw probleem/project toevoegt. Wat beter bij m'n huidige rijpatroon past, dat wel. Maar helemaal gelukkig met die keuze ben ik nog niet. Toch ook iets voor de winter verzinnen, of toch een andere all-purpose dakloze. Nee, wordt geen Peus CC, die vind ik echt heel lelijk...
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Wagenpark

Post by Breeze »

Merc 450SL.jpg
Merc 450SL.jpg (192.59 KiB) Viewed 3477 times

Niet onaardig. Deze eigenaar is er ook blij mee. zo te zien.

Maar ja, die VS-bumpers hè.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Wagenpark

Post by Menno »

Even flink (recht) achteruit rijden tegen een muurtje , staan ze vast wat strakker tegen de carrosserie ;-)

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Wagenpark

Post by Feije »

Gefeliciteerd! Hoe bevalt 'ie?
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

In de post van Adri staat ook een US uitvoering, getuige de rozetten, maar wel een hele vroege.

De mijne is meer modelletje Sherman Tank, met bumpers type 1974 t/m 1984: de lompste USA bumpers aller tijden. De auto wordt er 463cm lang van, tegen 439cm voor de EU versie. 24cm erbij! Vanaf 1985 hebben ze de bumpers wat geoptimaliseerd, dan is een Amerikaanse SL "nog maar" 458cm lang. De kieren tussen bumper en koets zijn dan wel weg, dat is wel iets netter. Misschien dat ik die bumpers nog eens oppik als ik ze voor weinig vind.

Image

Maar voor nu is dit wat het is. En dat vind ik eigenlijk juist wel stoer. Met name de dunne bumpertjes van de EU uitvoering zonder rozetten, vind ik zelfs een beetje ielig/tuttig.

Bovendien zijn de USA bumpers ook behoorlijk functioneel. Zodra er iemand de EU bumpers aanraakt heb je meteen een hele dure schade. Om te beginnen is de bumper zelf onbetaalbaar (ombouwsetje V+A kost meer dan 3000 euro), en de scherpe randen zitten millimeters van kwetsbaar gespoten plaatwerk. De Amerikaanse regelgevers hadden best een punt: het kleinste tikje is een peperdure schade. Stukje consumentenbescherming, in feite.

En dat is anno nu niks minder. Met 3000 euro aan EU-bumpers eraan, die nauwelijks bescherming bieden aan nog eens 1000 euro aan EU-koplampen, haal je toch wel even diep adem voordat je hem ergens in Frankrijk of verder weg fileparkeert. En dat is toch eigenlijk wel de bedoeling, ermee op vakantie kunnen. Ik vind het dus eigenlijk best zo. Doe mij die stormrammen maar. Maakt er wat minder een kappersauto van :lol:
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Wagenpark

Post by web »

Feije wrote: Wed Jun 24, 2020 11:27 pm Gefeliciteerd! Hoe bevalt 'ie?
Eh, geen idee eigenlijk. De RDW afspraak is pas medio augustus, dus tot die tijd is het een muurbloempje. We gebruiken de tijd om de kleine plekjes die eraan zitten helemaal in orde te maken.

Daarbij doen we niet aan half werk.

Dit barstje:

Image

Wordt dit gat, met ruim wegslijpen van alles wat naar roest ruikt:

Image
Image

Weten we het nog, de Alfa 146?

Image

De SL heeft/had hetzelfde euvel, namelijk roest onder de flexibele coating die best ver door kan voordat het er doorheen barst, maar dan wel 30 jaar later en maar op één of twee plekken, niet acht...

Dit zijn eigenlijk plekken die ze vrijwel allemaal hebben als je onder de 20.000 euro winkelt, en sommige daarboven ook nog. Vergeleken daarbij was dit een koopje.
Post Reply