Na de BMW was het tijd voor Saab.
Een mooie Neanderthaler in maatpak dook op; qua comfort en power-als-je-het-echt-wilt deed ie sterk denken aan de Thema.
Getuned door een paar hobbyisten zou er 265pk uit komen. Hier geloofde ik vanaf dag 1 niet zoveel van, maar dat ie serieus haast had, was een feit.
Mede daarom heb ik vooral foto's van de achterkant.
Met haak, voldoende deuren en zelfs een setje dakdragers heeft ie alle praktisch eigenschappen die de BMW moest missen..
80-120 in III voor nu even geklokt op 4.0s. Vergelijking:
540i6: 3.7s (~6kg/pk met gastank)
TurboTomaat: 4.0s (Standaard 200pk, maar plus uitlaat, luchtfilter, en nog wat mods, en 20kg lichter dan de 729; origineel 6,4kg/pk)
Thema: 4.3s (~6,3kg/pk)
190E 2.0 katloos: 5.9s (~9,3 kg/pk)
166 2.0 futloos: 9.0s
Volgens de vorige eigenaar is ie getuned tot 265pk met de Aero turbo erop en een flinke waslijst andere modificaties, maar ik denk zelf dat er hoogstens rond de 220 in zit, gezien deze cijfers. Nogal wiedes op een originele uitlaat, zou ik zeggen.
En de rechtuitstabiliteit is 'second to none' op de snelweg. Kilometers rechtuit zonder een millimeter aan het stuur te draaien. Hard accelererend is een ander verhaal: twee handen aan het stuur. Het blijft een vectra in vermomming... en met zo veel power verraadt ie dat, ondanks een ruime voorraad PU bussen, steering en subframe braces, Bilsteins en een dubbele stabilisatorstang achter... allemaal modificaties van de vorige eigenaar.
"Open SID" is verder nog een vermeldenswaarde optie. 34 verschillende motormanagement parameters realtime oproepbaar op het boordcomputer display!
Helaas zaten er ook wat 'foute' modificaties in zoals een open luchtfilter. Het was ook een bekeuringmagneet. Tip: een 400Nm Audi diesel met zonnebrillen op de voorstoelen, die irritant in de weg rijdt... je kunt hem maar beter niet volledig zoekrijden de snelweg op. Het is namelijk een onopvallende politieauto.
Ik heb uiteindelijk het luchtfilter en de dumpvalve origineel gemaakt, en de chip terug laten zetten naar 207pk biopower software, mooi passend bij de Aero bladblazer die erop zat. Opeens was de wagen in balans. Meer koppel, minder turbogat, soepeler, zuiniger en bijna net zo snel. Alleen hij sloeg ook niet meer het stuur uit je handen bij al te bruusk gasgeven, en zo meer van die scherpe kantjes die de iets overdreven chip had.
Deze geciviliseerde versie heb ik vorig jaar verkocht, zonder er een cent op af te schrijven. Ondanks een beetje roest. Want soepel rijdend, nauwelijks voorbij origineel Aero specificatie, was ie veel beter verkoopbaar dan ietwat uit z'n krachten getuned.