Ik wil zelf de bougies vervangen. Xantia hatchback 1.8, type 2. Ik neem aan dat ik de kunstofdeksel voor op de motor moet verwijderen, maar zie niet zo goed of dat heel eenvoudig is en of ik daar makkelijk iets fout kan doen als bouten ga verwijderen. Graag aanwijzingen of misschien een plaatje. Op youtube heb ik niets kunnen vinden.
zelf bougies vervangen
-
- Posts: 26
- Joined: Sun Jun 16, 2019 3:00 am
zelf bougies vervangen
Last edited by straatman52 on Thu Jan 16, 2020 2:16 pm, edited 3 times in total.
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
Re: zelf bougies vervangen
Is vrij simpel, inderdaad de boutjes losdraaien die de kunststof kap vasthouden, de stekker losmaken van de "voeding" en dan trek je de kap met de bobines omhoog.
Even goed opletten dat je de juiste bougies hebt en liefst met het voorgeschreven moment aantrekken.
Groet Henk
Even goed opletten dat je de juiste bougies hebt en liefst met het voorgeschreven moment aantrekken.
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
-
- Posts: 26
- Joined: Sun Jun 16, 2019 3:00 am
Re: zelf bougies vervangen
Ik heb nu een foto toegevoegd met pijltjes waar ik denk dat ik moet zijn. Ik heb de drie boutjes verwijderd en dan zit het 'kapje' los, maar als ik eraan trek komt hij niet omhoog. Er zitten een paar klemmetjes, maar die houden het niet tegen volgens mij. Moet ik harder trekken of ben ik helemaal verkeerd bezig?
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
Re: zelf bougies vervangen
Dat lijkt me je benzinerail! Die kun je ook wel lostrekken, maar dan krijg je wel een fontein. Je moet het kapje bovenop je kleppendeksel hebben.
Re: zelf bougies vervangen
Wellicht ten overvloede: dus het deksel achter je olievuldop.
"La meilleure voiture française jamais construite"
-
- Posts: 26
- Joined: Sun Jun 16, 2019 3:00 am
Re: zelf bougies vervangen
Bedankt voor de aanwijzingen.
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
Re: zelf bougies vervangen
Misschien heb je ook nog wel iets aan dit plaatje. Je moet zo te zien eerst de stekker van de bobine lostrekken en dan zes boutjes losdraaien. Dan moet je kennelijk een paar verlengstukjes loshalen (gewoon trekken denk ik?) en dan kun je de bougies eruit halen.
Draai de nieuwe er voorzichtig in. Je cilinderkop is maar van aluminium. De stelregel die ik altijd heb geleerd is om ze eerst handvast te draaien en ze dan een kwartslag na te trekken. Dat is bij mij tot dusver altijd goed gegaan. Als je meteen met doppen gaat draaien kunnen er héle nare dingen gebeuren als je er te laat achter komt dat hij scheef gaat...
Draai de nieuwe er voorzichtig in. Je cilinderkop is maar van aluminium. De stelregel die ik altijd heb geleerd is om ze eerst handvast te draaien en ze dan een kwartslag na te trekken. Dat is bij mij tot dusver altijd goed gegaan. Als je meteen met doppen gaat draaien kunnen er héle nare dingen gebeuren als je er te laat achter komt dat hij scheef gaat...
- Attachments
-
- Ontsteking 1.8-16v.png (130.61 KiB) Viewed 12152 times
Re: zelf bougies vervangen
Klopt helemaal Feije, om die reden zat er bij het boordgereedschap van de 2CV zelfs een stukje rubber slang om over de bougie te schuiven, als de bougie scheef zat slipte de slang over het porselein.
Zo simpel en toch zo doeltreffend.
Groet Henk
Zo simpel en toch zo doeltreffend.
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: zelf bougies vervangen
Moest je die bougies dan aan het porselein vasthouden? Anders zou ik verwachten dat er meer is waar de slang over kan slippen dan alleen het porselein.
Re: zelf bougies vervangen
Nee hoor, je gebruikt de slang eigenlijk als schroevendraaier, zelf gebruik ik nog wel eens de rubberen huls die aan het uiteinde zit van de bougiekabels van 2CV en GS, als je hem daarmee een paar omwentelingen kan inschroeven kan je er vervolgens met een gerust hart een bougiesleutel op zetten.
Aan de andere kant: De bougies liggen bij de Xantia zo diep dat ook met een sleutel er op de bougie eigenlijk niet scheef kan, de buisvorm van de bougieschacht fungeert dan als een centreerbus.
Mijn Facom bougiesleutel heeft aan de bovenzijde een 3/8" aansluiting waarmee ik als ik haast heb er ook wel eens een 3/8" luchtratel op zet.
Dit ga ik overigens niemand aanraden maar bij mij werkt het goed.
Groet Henk
Aan de andere kant: De bougies liggen bij de Xantia zo diep dat ook met een sleutel er op de bougie eigenlijk niet scheef kan, de buisvorm van de bougieschacht fungeert dan als een centreerbus.
Mijn Facom bougiesleutel heeft aan de bovenzijde een 3/8" aansluiting waarmee ik als ik haast heb er ook wel eens een 3/8" luchtratel op zet.
Dit ga ik overigens niemand aanraden maar bij mij werkt het goed.
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"