Accu laden
Posted: Sun Nov 17, 2019 11:37 am
Ik vraag me wel eens af in hoeverre een accu tijdens normaal autogebruik echt volledig geladen wordt.
Gisteren kwam de 106-aut wat moeizamer op gang dan gebruikelijk maar sloeg wel in 1x aan, de startmotor draaide gewoon wat langzamer.
Nou had ik een omvormer in de kofferbak staan die ik 2 dagen ervoor niet uitgeschakeld had dus het fenomeen was alleszins begrijpelijk.
Na een rit van een paar kilometer waarbij de dynamo naar ik aanneem toch goed zijn best gedaan heeft heb ik hem bij thuiskomst toch maar even aan de lader gehangen om een uur of 10 's morgens, gisteravond om 8u was ie pas vol (acculader +/- 3,5A)
Dit is gezien de voorgaande situatie natuurlijk niet zo verwonderlijk maar ik hang de lader ook wel eens aan een auto na een rit van een paar uur en dan zie je dat de lader zeker nog een halve dag nodig heeft om de accu vol te krijgen.
Mag je hieruit concluderen dat het laadsysteem van een auto eigenlijk maar een heel onvolledig gebeuren is?
De fabrikanten van goede acculaders schermen met begrippen als UiOi laadkarakteristieken en 8-traps processen, allemaal heel leuk natuurlijk maar tijdens het eigenlijke gebruik in een auto gooit gewoon de spanningsregelaar de klep open om de dynamo een zekere spanning van ongeveer 14Volt op de accu los te laten, dit heeft i.m.h.o. met laadkarakteristiek weinig te maken.
In de caravan een vergelijkbaar verhaal, daar heb je allereerst door 10 meter kabel een spanningsval, om die te compenseren heb ik voor de caravanaccu een Ctek lader geplaatst die de spanning afkomstig van de auto (12,57V terwijl onder de Xantia 6meter 6qmm kabel ligt) transformeert naar een acceptabele laadspanning.
Kom je op een camping aan en je schakelt over naar stroom uit de paal dan moet de netvoeding een aantal uren stevig aan de bak om de boordaccu helemaal vol te krijgen terwijl je dus de hele dag gereden hebt.
Mogen we aannemen dat hier nog een taak voor de fabrikanten ligt om accu's optimaal te laden zodat je de volgende ochtend ook een beroep kan doen op de maximaal mogelijke accuspanning?
Groet Henk
Gisteren kwam de 106-aut wat moeizamer op gang dan gebruikelijk maar sloeg wel in 1x aan, de startmotor draaide gewoon wat langzamer.
Nou had ik een omvormer in de kofferbak staan die ik 2 dagen ervoor niet uitgeschakeld had dus het fenomeen was alleszins begrijpelijk.
Na een rit van een paar kilometer waarbij de dynamo naar ik aanneem toch goed zijn best gedaan heeft heb ik hem bij thuiskomst toch maar even aan de lader gehangen om een uur of 10 's morgens, gisteravond om 8u was ie pas vol (acculader +/- 3,5A)
Dit is gezien de voorgaande situatie natuurlijk niet zo verwonderlijk maar ik hang de lader ook wel eens aan een auto na een rit van een paar uur en dan zie je dat de lader zeker nog een halve dag nodig heeft om de accu vol te krijgen.
Mag je hieruit concluderen dat het laadsysteem van een auto eigenlijk maar een heel onvolledig gebeuren is?
De fabrikanten van goede acculaders schermen met begrippen als UiOi laadkarakteristieken en 8-traps processen, allemaal heel leuk natuurlijk maar tijdens het eigenlijke gebruik in een auto gooit gewoon de spanningsregelaar de klep open om de dynamo een zekere spanning van ongeveer 14Volt op de accu los te laten, dit heeft i.m.h.o. met laadkarakteristiek weinig te maken.
In de caravan een vergelijkbaar verhaal, daar heb je allereerst door 10 meter kabel een spanningsval, om die te compenseren heb ik voor de caravanaccu een Ctek lader geplaatst die de spanning afkomstig van de auto (12,57V terwijl onder de Xantia 6meter 6qmm kabel ligt) transformeert naar een acceptabele laadspanning.
Kom je op een camping aan en je schakelt over naar stroom uit de paal dan moet de netvoeding een aantal uren stevig aan de bak om de boordaccu helemaal vol te krijgen terwijl je dus de hele dag gereden hebt.
Mogen we aannemen dat hier nog een taak voor de fabrikanten ligt om accu's optimaal te laden zodat je de volgende ochtend ook een beroep kan doen op de maximaal mogelijke accuspanning?
Groet Henk