Accu laden

Dat met die draadjes...
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Accu laden

Post by henkr »

Ik vraag me wel eens af in hoeverre een accu tijdens normaal autogebruik echt volledig geladen wordt.
Gisteren kwam de 106-aut wat moeizamer op gang dan gebruikelijk maar sloeg wel in 1x aan, de startmotor draaide gewoon wat langzamer.
Nou had ik een omvormer in de kofferbak staan die ik 2 dagen ervoor niet uitgeschakeld had dus het fenomeen was alleszins begrijpelijk.
Na een rit van een paar kilometer waarbij de dynamo naar ik aanneem toch goed zijn best gedaan heeft heb ik hem bij thuiskomst toch maar even aan de lader gehangen om een uur of 10 's morgens, gisteravond om 8u was ie pas vol (acculader +/- 3,5A)
Dit is gezien de voorgaande situatie natuurlijk niet zo verwonderlijk maar ik hang de lader ook wel eens aan een auto na een rit van een paar uur en dan zie je dat de lader zeker nog een halve dag nodig heeft om de accu vol te krijgen.
Mag je hieruit concluderen dat het laadsysteem van een auto eigenlijk maar een heel onvolledig gebeuren is?
De fabrikanten van goede acculaders schermen met begrippen als UiOi laadkarakteristieken en 8-traps processen, allemaal heel leuk natuurlijk maar tijdens het eigenlijke gebruik in een auto gooit gewoon de spanningsregelaar de klep open om de dynamo een zekere spanning van ongeveer 14Volt op de accu los te laten, dit heeft i.m.h.o. met laadkarakteristiek weinig te maken.
In de caravan een vergelijkbaar verhaal, daar heb je allereerst door 10 meter kabel een spanningsval, om die te compenseren heb ik voor de caravanaccu een Ctek lader geplaatst die de spanning afkomstig van de auto (12,57V terwijl onder de Xantia 6meter 6qmm kabel ligt) transformeert naar een acceptabele laadspanning.
Kom je op een camping aan en je schakelt over naar stroom uit de paal dan moet de netvoeding een aantal uren stevig aan de bak om de boordaccu helemaal vol te krijgen terwijl je dus de hele dag gereden hebt.
Mogen we aannemen dat hier nog een taak voor de fabrikanten ligt om accu's optimaal te laden zodat je de volgende ochtend ook een beroep kan doen op de maximaal mogelijke accuspanning?

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 299
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Accu laden

Post by Alfred »

Het laden van accu's is veel complexer dan algemeen gedacht.
En per type accu is er weer een ander gedrag. Maar jouw vraag gaat overduidelijk over loodaccu's.

In de auto zijn veel meer gebruikers waardoor de boordspanning schommelt, bovendien wisselt het motortoerental en daardoor de opbrengst van de dynamo. Het laadcircuit van de dynamo probeert een constante spanning aan te houden van ca 13,8 tot 14,2 Volt zonder te 'weten' wat er in de wagen gebeurt.

Een accu laadt pas als de aangeboden spanning hoger is dan zijn eigen klemspanning.
Het laden van een accu wordt door stroom (I) bepaald, en niet door spanning. Hier heb je al een mismatch met de Dynamo, die een spanning probeert te regelen. Het gedrag van een accu is een beetje als een zenerdiode, dit is een diode die niet wil geleiden in de sperrichting totdat de spanning hoog genoeg is en dan plotseling dat wel wil. Zodra de spanning dan weer onder deze drempel komt is het weer een gewone diode zonder stroom in sperrichting.

Een accu heeft deze eigenschap ook.
Afhankelijk van zijn eigen spanning gaat er wel of geen laadstroom lopen bij een bepaalde boordspanning.
Zo is de laadstroom bij 13,5V misschien 10A op een lege accu, maar die gaat naar vrijwel 0A als de accu opgeladen is. Als je een volledig opgeladen accu geen 13,5 maar 15V zou aanbieden, dan gaat er ook weer een enorme laadstroom lopen, misschien wel 50A, in dit voorbeeld zal de accu dan wel sneuvelen.

Dus samenvattend, de dynamo probeert de accu te onderhouden door de spanning (U) te regelen zonder weet te hebben van de laadconditie van de accu of wat de andere verbruikers in de wagen nemen. Als alles maar lang genoeg 'ingeschakeld' blijft, dus bij voldoende lange ritten, dan zal de accu altijd voldoende opgeladen blijven.

Ik hoop dat het wat vragen beantwoordt.
Mvg. Alfred.

Edit: nog een beetje aangepast.
Last edited by Alfred on Sun Nov 17, 2019 3:24 pm, edited 1 time in total.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Accu laden

Post by henkr »

In zoverre? ik denk dus dat je na een lange rit nog steeds niet verder komt dan hooguit 80% geladen.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 230
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Accu laden

Post by C5hdi110 »

Mooi stukje Alfred, in simpele taal hoe het systeem werkt 8-)

Henk, ik denk inderdaad c.a. 80%, zoals Alfred aangeeft het systeem in de auto is er om de accu te onderhouden ipv 100% vol te laden.
Bij moderne auto's zou dit weleens anders kunnen zijn, daar zitten speciale sensoren op om de accu in de gaten te houden.
Heb ze weleens voorbij zien komen op Internet als accu geschikt voor accusensor.

https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011 ... 1574028360
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
Feije
Posts: 1036
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Accu laden

Post by Feije »

Zoals in die link staat zal dat inderdaad o.a. met het start/stopsysteem te maken hebben. In de accu zelf schijnt soms ook iets anders te zijn. Mijn rij-instructeur van weleer had het er eens over dat zijn auto op termijn wel eens aan een nieuwe accu toe kon zijn, maar dat hij er dan niet zomaar iedere accu in kon laten zetten. Hij zou zijn start/stopsysteem dan verliezen. Ging om een Hyundai i30 diesel van 2012 of zo.
Alfred
Posts: 299
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Accu laden

Post by Alfred »

@Feije, wat ik gepost had is van toepassing op onze Xantia's en alle auto's uit die tijd.
Je kan zomaar gelijk hebben dat start/stopsystemen geavanceerder zijn en tegenwoordig meetpunten op/in de accu hebben.
Het maakt me nieuwsgierig hoe het systeem dan de status van de accu kan monitoren.

Edit: De link naar AMT geeft niet echt uitleg hoe dit nu precies werkt.

Mvg. Alfred.
C5hdi110
Posts: 230
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Accu laden

Post by C5hdi110 »

Voor een auto met start/stop systeem heb je inderdaad een speciale start/stop accu nodig, volgens mij ook wel AGM accu genoemd.
Deze accu's zijn c.a. 25% duurder, echter het overwegen waard in een auto zonder start/stop als je veel korte stukjes rijd.
In de Xsara van mijn oom zit nu zo een accu, op advies van de accu specialist, een normale was na 1 a 2 jaar max. niet goed meer, vanwege de vele korte ritjes.
De electronica en vooral de gemotoriseerde gasklep vinden een accu die wat minder word niet fijn, gelukkig geeft de Lexia keurig aan dat er een probleem is met de accu-lading.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Accu laden

Post by henkr »

Feije wrote: Sun Nov 17, 2019 11:27 pm Mijn rij-instructeur van weleer had het er eens over dat zijn auto op termijn wel eens aan een nieuwe accu toe kon zijn, maar dat hij er dan niet zomaar iedere accu in kon laten zetten. Hij zou zijn start/stopsysteem dan verliezen. Ging om een Hyundai i30 diesel van 2012 of zo.
Mijn rijinstructeur had dat probleem niet, die had een Skoda 1000MB van 1969. :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Breeze
Posts: 989
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Accu laden

Post by Breeze »

De mijne ook niet. Rekord P2 ca. 1962.

Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alfred
Posts: 299
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Accu laden

Post by Alfred »

Veel technieken zijn in principe niet nieuw.
Ik had een Datsun uit die tijd met stop en start 'systeem'. Heb ik kunnen oplossen door het stationair op de carburateur iets hoger af te stellen :P

Ook nog een stekkerauto uit die tijd gehad.
Daags woon-werkverkeer (eh, school) met kapotte dynamo en acculader onder de motorkap :D

Mvg. Alfred.

Edit, niet 1962, tweede helft jaren '70.
Post Reply