Antenne vervangen t.b.v. DAB+

Dat met die draadjes...
KarelE
Posts: 42
Joined: Sun Oct 06, 2019 2:19 pm
Location: Groene Hart

Antenne vervangen t.b.v. DAB+

Post by KarelE »

In La fleche rouge zit een pioneer radio van rond de eeuwwisseling. Ik wil deze vervangen door een nieuwe Pioneer en denk aan deze.

Dat is meteen een carkit, reviews zien er goed uit.

Nu moet een DAB+ radio ook een DAB+ antenne hebben. Dat brengt mij tot een aantal vragen:

- Heeft de Xantia (2001) een actieve of passieve antenne?
- Is de dakantenne makkelijk te vervangen?
- Is de route van de antennekabel naar de dakantenne makkelijk bereikbaar voor het bijtrekken van een extra kabel?
- Zijn er ervaringen met DAB+ dak-antennes?
- Er zijn ook raamantennes. Deze moeten geaard worden aan de raamstijl. Is daar makkelijk bij een kaal stukje A-stijl te komen?
- Zijn er ervaringen met DAB+ raamantennes?

Zoals je ziet, een gek kan veel vragen..... ;)
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Antenne vervangen t.b.v. DAB+

Post by Feije »

KarelE wrote: Sat Oct 19, 2019 8:15 pm- Heeft de Xantia (2001) een actieve of passieve antenne?
Iedere Xantia heeft volgens mij een passieve antenne, dus ook een hele late.
KarelE wrote: Sat Oct 19, 2019 8:15 pm- Is de dakantenne makkelijk te vervangen?
Ja dat moet geen probleem zijn. Ik denk dat je er al bij kunt komen als je dat kapje tussen de zonnekleppen loswipt.
KarelE wrote: Sat Oct 19, 2019 8:15 pm- Is de route van de antennekabel naar de dakantenne makkelijk bereikbaar voor het bijtrekken van een extra kabel?
Het grootste probleem is denk ik dat hij achter je dashboard langs loopt. Dat kan wel eens een uitdaging worden. Achter de A-stijlen en langs het dak moet prima te doen zijn.
KarelE wrote: Sat Oct 19, 2019 8:15 pm- Er zijn ook raamantennes. Deze moeten geaard worden aan de raamstijl. Is daar makkelijk bij een kaal stukje A-stijl te komen?
Ja hoor, die kappen kun je er zo af trekken. Doe dat wel voorzichtig! Voor je het weet, trek je de dingetjes waarmee ze vastzitten kapot. Die dingen zijn van vrij slap plastic gemaakt. Geen probleem als je ze nooit loshaalt, maar als je dat wel doet moet je er rekening mee houden.

Ik heb beantwoord wat ik weet. Zelf heb ik geen enkele ervaring met DAB-radio's behalve dat ik er (voor zover ik weet) één keer naar geluisterd heb, dus met DAB-specifieke dingen kan ik je niet verder helpen. Zie ook het plaatje in de bijlage trouwens, daar moet je wel verder mee kunnen komen wat betreft de antenne die je nu hebt.

EDIT: Op hetzelfde plaatje van een late t1 (vanaf september '96) zie ik wel twee draden naar de antenne lopen. Benieuwd waar die andere draad voor is. Hij wordt "antennedraad" genoemd, maar de kabel waar het signaal doorheen gaat heet gewoon "kabel". Hoe dan ook is het onderstaande plaatje volgens service.citroen.com op iedere type 2 van toepassing, dus ook op die van jou.
Attachments
Antenne.png
Antenne.png (114.27 KiB) Viewed 3574 times
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Antenne vervangen t.b.v. DAB+

Post by C5hdi110 »

Een raam plakantenne is het makkelijkste te installeren, soms zit een dergelijke antenne er al bij.
Zo te zien word de Pioneer MVH-X580DAB, niet met een DAB+ antenne geleverd en Coolblue verkoopt ze voor € 50

Dan is dit een goedkopere en lijkt wel identiek aan wat Coolblue verkoopt, Pioneer CA-AN-DAB.001 DAB+ Antenne voor € 17 incl. verzending.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
_rb_
Posts: 56
Joined: Mon May 20, 2019 11:07 pm
Location: Haaglanden

Re: Antenne vervangen t.b.v. DAB+

Post by _rb_ »

Feije wrote: Sat Oct 19, 2019 10:41 pm
KarelE wrote: Sat Oct 19, 2019 8:15 pm- Heeft de Xantia (2001) een actieve of passieve antenne?
Iedere Xantia heeft volgens mij een passieve antenne, dus ook een hele late.
Die uitspraak durf ik niet aan. Op het Duitse forum is er iets meer ervaring met DAB. Daar meldde iemand dat bij gebruik van de standaard antenne met een FM/DAB splitter, het 'actieve' gedeelte van de Xantia-antenne verwijderd moest worden voor een goede DAB-ontvangst.

Volgens mij ben ik 'm ook tegengekomen bij het demonteren van mijn Activa HDi (1999): een stukje elektronica in de antennevoet. Dat zat weer niet in mijn V6 uit 2000. Let wel: die HDi was af fabriek voorzien van de 4035 radio, de V6 is af fabriek zonder radio uitgevoerd. Ik weet niet of een 'radio af fabriek' de bepalende factor hierin is, maar naar ik vermoed zijn er dus wel actieve antennes geleverd.
KarelE
Posts: 42
Joined: Sun Oct 06, 2019 2:19 pm
Location: Groene Hart

Re: Antenne vervangen t.b.v. DAB+

Post by KarelE »

Dank jullie wel voor de vlotte reacties. Nog niet zo veel leden op dit forum, maar even nuttig en prettig als het forum van de c5club.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Antenne vervangen t.b.v. DAB+

Post by Feije »

Het rare is dat service.citroen.com vermeldt dat iedere t2 dezelfde antenne heeft, maar bij zo'n late t1 ligt er wel een extra kabel bij (misschien een stroomkabel?). Misschien is die stiekem toch ook op t2's geleverd?
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Antenne vervangen t.b.v. DAB+

Post by bthomas »

Is die extra kabel niet van de IR afstandsbediening?
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Antenne vervangen t.b.v. DAB+

Post by Feije »

Ik denk het niet. Er staat bij dat het een antennedraad is en bovendien zou een eerdere t1 hem dan ook moeten hebben. Hij stond erbij vanaf september '96 of zo.
KarelE
Posts: 42
Joined: Sun Oct 06, 2019 2:19 pm
Location: Groene Hart

Re: Antenne vervangen t.b.v. DAB+

Post by KarelE »

Bij de radio die ik gekocht heb is een raamantenne meegeleverd. De dakantenne ga ik dus vooralsnog niet vervangen. Toch bedankt voor alle antwoorden!
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Antenne vervangen t.b.v. DAB+

Post by C5hdi110 »

Heb je de radio al gemonteerd, ben benieuwd naar de ontvangstkwaliteit met de raam-antenne ?
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Post Reply