Nieuw hier

Alles wat niet in de andere categorieen past.
KarelE
Posts: 42
Joined: Sun Oct 06, 2019 2:19 pm
Location: Groene Hart

Nieuw hier

Post by KarelE »

Hallo allemaal, ik ben Karel Engel. Ik woon in de Krimpernerwaard en rijd sinds 1986 Citroen. BX (Berline en Break, een stuk of 6), CX (Prestige en Break, zo'n 7 a 8), XM(Break, 4), C5(Break, 2), IDFA(1960). Vaak stonden er 3 of meer exemplaren op de oprit, het was niet allemaal na elkaar. Oh ja, en mijn vrouw rijdt nu in haar tweede Berlingo.

Mijn laatste C5 legt nu met 395000km het hoofd in de schoot. Dat was een diesel, maar ik rijd geen 30-40000 per jaar meer. Nu dus over op benzine.

Bij Johan Oldenhage heb ik een rode berline Xantia Plus 1.8i met BVM5 aangeschaft. Over 1,5 week of zo kan ik die ophalen. Het is de 44-HB-FK, misschien al bekend hier op het forum. Ik heb ook al een naam, en hoop dat die nog niet in gebruik is: La fleche rouge. Het is voor het eerst sinds de jaren 90 dat ik weer een Berline ga rijden. Omdat er voor het vervoer van grotere spullen al een Berlingo staat is die Break niet echt meer nodig, al vind ik de Break mooier dan de Berline. Maar om budgettaire redenen moet nu het verstand maar even de boventoon voeren.

Ik had ooit 1 keer in een Xantia gereden. Dat was toen Koen Noordegraaf er al 1 had staan voor de officiele introductie. Daar heb ik een rondje mee gereden op de Coenecoopbrug in Waddinxveen, een brug met mooie klaverbladlussen als op- en afrit. Wat kon dat hard, het leek wel of de banden voorzien waren van tweezijdig plakband. En de proefrit afgelopen donderdag overtuigde meteen. Wel zat ik in de C5 iets beter dan in de Xantia, ik ben 1,98 lang en zo'n 120 kilo zwaar. In de C5 ga ik zitten, de Xantia trek ik aan, zo voelt het. Maar ik rijd nu nog maar 28km enkele reis naar mijn werk, dat was voorheen 100+km enkele reis. Dus ik denk dat dit wel gaat lukken. Voor mijn werk zit ik dan dagelijks nog zo'n 400-500km in een Mercedes Sprinter, dus ook de terugreis naar huis zal me prima bevallen.

Ik heb al een eerste vraagje: Wat is het verschil tussen een Xantia en een Xantia Plus?
Last edited by KarelE on Sun Oct 06, 2019 3:54 pm, edited 2 times in total.
KarelE
Posts: 42
Joined: Sun Oct 06, 2019 2:19 pm
Location: Groene Hart

Re: Nieuw hier

Post by KarelE »

Mijn historie:

BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en -
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Break Turbo II
XM3.024V Break (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Break C5 2.0 HdiF Break (automaat)
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
Nu nog: Berlingo 1.6 TRX
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Nieuw hier

Post by Feije »

De Plus is een specifieke uitvoering van de Xantia net als bv de Millesime, Pallas, etc. Verder zit er geen verschil in. Een Plus is heel aardig uitgerust, dus je hebt niet de minste uitvoering ;). Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop!
User avatar
Menno
Posts: 528
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Nieuw hier

Post by Menno »

De plus is idd lekker luxe , doet zo goed als niets onder voor een exclusive .... maar dan met 1.8-16v motor.
De laatste benzine xantia’s waren allemaal plus modellen.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Nieuw hier

Post by Feije »

Diesel ook volgens mij, al weet ik niet of dat overal zo was. Ten opzichte van de Exclusive mis je verder hydractive (inherent aan die 1.8 trouwens; de 1.8 Exclusive die in sommige landen verkocht werd had het ook niet), een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, half alcantara bekleding (was wel een optie bij de Plus, standaard op de Exclusive), stoffen bekleding op onder andere de C-stijlen en de zonnekleppen (ze zijn gewoon van kunststof), de middenarmsteun vóór en misschien de leeslampjes achter en het leren stuur. Misschien heb ik nog wat gemist. Maar je hebt bijvoorbeeld wel mistlampen vóór en achter, vier elektrische ramen, automatisch geregelde airco, twee elektrsiche en verwarmde buitenspiegels, het "houten" dashboard, etc. Het belangrijkste zit er dus wel op.
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Nieuw hier

Post by C5hdi110 »

Welkom hier :-)

Mijn (ex) Xantia HDI uit 2001 was ook een plus uitvoering, deed niet onder voor exclusive.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Nieuw hier

Post by H@ns »

Mooie auto! Ik heb hem namelijk zien staan toen ik bij GJO was met mijn C5 (ong. 1 ½ week geleden.)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
KarelE
Posts: 42
Joined: Sun Oct 06, 2019 2:19 pm
Location: Groene Hart

Re: Nieuw hier

Post by KarelE »

Dank voor jullie reacties. Geen hydractieve vering is jammer, maar ik ga vast van 'la fleche rouge' genieten.
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Nieuw hier

Post by Feije »

Het is wel gewoon een hydropneumaat hè? Je zou misschien in c5 ph3-termen kunnen denken waarbij je zonder hydractive meteen stalen veren hebt, maar dat laatste heeft geen enkele Xantia. Je hebt alleen geen actief geregelde vering en demping (en daardoor twee veerbollen en flink wat elektronica minder). Je zou misschien wel kunnen stellen dat het wat meer lijkt op het veersysteem van de BX en minder op dat van een duurder model XM. De XM tweeliter die je hebt gehad, had misschien ook geen hydractive (afhankelijk van bouwjaar en aangevinkte opties). De v6'en sowieso wel.
KarelE
Posts: 42
Joined: Sun Oct 06, 2019 2:19 pm
Location: Groene Hart

(De)montage dashboardkastje

Post by KarelE »

Afgelopen donderdag heb ik mijn C5 (de Eminence Grise) ingeleverd bij Johan Oldenhage en ben ik met la Fleche Rouge naar huis gereden. Dat rijdt fantastisch. Ik had alleen bij garage Noordegraaf in Waddinxveen gereden met een Xantia toen hij deze al had staan maar nog niet naar buiten mocht sturen, Een echte sneak preview dus. De herinnering komt weer helemaal terug. De Xantia heeft toch een passief tegensturende achteras? Dat had de ZX Furio die een medewerker van mij reed ook. Als je gas blijft bijgeven op een rotonde treedt opeens dat stuureffect op en moet je iets minder insturen.

De motor is ook fantastisch, pakt lekker op en laat zich ook redelijk lui schakelen.

Inmiddels is de radio vervangen, en alleen voor de habbi-babbie speakers in de voorportieren moet ik nog een vervangend setje scoren. Achterin zit een stje Pioneer speakers, die geven een stuk beter geluid. In de Eminence Grise was ik verwend met JBL speakers. Het microfoontje voor de BT telefoonkoppeling zit inmiddels op de stuurkolom. Wat een gevecht om die panelen weer terug te krijgen! Uiteindelijk bleek er een palletje kunstof op de aansluiting tussen bovenste en onderste paneel dubbelgevouwen dat zat in de weg. Toen was alles zo weer dicht.

Nu alleen nog de DAB+ raamantenne monteren, daarvoor moet ik achter het dashboarkastje langs. Daarvoor heb ik een apart topic geopend.
Post Reply