reparatie elekrische raambediening

Dat met die draadjes...
Post Reply
Ccinq
Posts: 44
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

reparatie elekrische raambediening

Post by Ccinq »

Tijdje terug een tik bij het omhoog doen van het rechter voorraam, geen beweging meer in. Motor zoemde wel. Ruit omhoog getrokken en vastgetapet. Ingelezen op https://xantia.pagesperso-orange.fr/leve_vitre.htm, blokje besteld, zou het wel zijn dacht ik. Blijkt het blokje en het hele mechanisme als nieuw, getest zonder ruit, loopt perfect. Konklusie: plastic nokje van het blokje is uit het raam gefloept. Kan dat zomaar? Raam is ooit een keer gerepareerd door de garage, lag nog een blokje hout onderin de deur, waarschijnlijk gebruikt om ruit aan te drukken over het nokje. Goed, geprobeerd het nokje weer in de ruit te drukken, zonder de clip er eerst af te trekken. Test mislukt, raam ging heel stroef, blokje losgekomen. Dus maar weer los, hersteld, opnieuw gemonteerd. Voordat ik morgen een nieuwe poging waag graag wat tips, hoe komt het dat het raam zo stroef gaat, hoe check ik of het goed zit? Is dat te zien?
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: reparatie elekrische raambediening

Post by Alfred »

Begrijp ik het juist dat de nippel van het plastic blokje uit het raam (glas) was geschoten zonder dat de clip er af was?
En dat je die ook zo weer terug kon duwen zonder clip te verwijderen? Zat de clip wel aan de juiste kant van de ruit (aan de buitenzijde)?

Kan het zijn dat de clip niet doorgedrukt was tot het echte 'slot' (de tweede vernauwing in de clip is de borging).
Als dit niet goed zit dan wordt het hele mechanisme naar de binnenkant van de deur gedrukt, dus uit de juiste hartlijn. Dan kan ik me ook voorstellen dat de ruit door die zijdelingse druk heel zwaar gaat.

Mvg. Alfred.
Ccinq
Posts: 44
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: reparatie elekrische raambediening

Post by Ccinq »

Je begrijpt het goed. De clip zat er wel, maar nu je het zegt vond ik die wel wat ver naar achter uitsteken, dus misschien heeft die er niet/nooit goed ingeduwd gezeten. Ik kon de plastic nok wel in de ruit duwen, maar kon niet goed zien of het goed zat. Denk dus van niet ..Moeten de (onzichtbare) raamgeleiders soms gesmeerd worden???
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: reparatie elekrische raambediening

Post by Alfred »

Nee, niet smeren, het is een soort vilt.
Ik denk dat de zaak niet goed gemonteerd is, dit komt best wel precies.
Als alles niet in de juiste hartlijn ligt gaat het zijwaarts duwen en stroef lopen.

Mvg. Alfred.
Ccinq
Posts: 44
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: reparatie elekrische raambediening

Post by Ccinq »

Nou, gelukt uiteindelijk. Toch maar nieuw blokje erin gezet. Wat nou de oorzaak van het probleem was is me niet 100% duidelijk, denk toch dat er iets mis is met de loop van de ruit. Aan de voorzijde liep ie over het rubbertje bij de spiegel heen, waarna op 3/4 bij de middenstijl de ruit uit de rubbers sprong. Rubber aan de voorzijde maar wat gewrikt en gemold, nu gaat het goed maar m.i. niet van harte. Ik doe het raam maar niet meer volledig open, dan gaat het.Bij de eerste keer testen schoot 1 van de kabeltjes uit het blokje, toen moest ik dus het blokje UIT de ruit zien te krijgen om het mechanisme er weer uit te krijgen, zucht. Na herplaatsen van het deurpaneel bleek ik het clipje van de connector op de motor uiteraard vergeten te zijn, dus maar weer even opnieuw :roll: . Na een paar keer gaat het wel allemaal een stuk sneller :D . De drukknop van de vergrendeling terugplaatsen doe ik morgen, ook weer een HTS-opleiding voor nodig.
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
Ccinq
Posts: 44
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: reparatie elekrische raambediening

Post by Ccinq »

Die knop was doodsimpel, in de auto gaan zitten, op slot doen, knopje erop en klaar.
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: reparatie elekrische raambediening

Post by H@ns »

komt ie ook weer mee omhoog als je met de AB ontgrendelt ?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Ccinq
Posts: 44
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: reparatie elekrische raambediening

Post by Ccinq »

Jazeker :D
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: reparatie elekrische raambediening

Post by H@ns »

Ha dan heb je het beter gedaan dan ik! Mijne blijft gewoon hangen 8-)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Ccinq
Posts: 44
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: reparatie elekrische raambediening

Post by Ccinq »

Het geluk is met de dommen :lol:
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
Post Reply