Page 1 of 3
Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Posted: Thu Oct 31, 2024 8:04 pm
by Breeze
- KIA Ceed PHEV (verkleind).jpg (176.61 KiB) Viewed 414 times
Er zat geen fles wijn bij, of is dat alleen bij een nieuwe?
Adri
Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Posted: Fri Nov 01, 2024 12:21 pm
by Alfred
Er zit ook geen HP bij. Zelfs niet bij een nieuwe.
Ik begrijp je keuze en sta voor hetzelfde dilemma.
Vertel eens over je ervaring met de Kia Ceed in vergelijk met de roemloos ten onder gegane Xantia V6 Break.
Wellicht helpt het anderen, die nog een post-Xantia keuze zullen moeten maken
Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Posted: Fri Nov 01, 2024 12:41 pm
by Breeze
Hé Alfred, het is natuurlijk wel jammer dat wij nooit meer die acceleratie/vermogenstest tussen ons beider gebakjes kunnen uitvoeren.
De Cee’d ervaringen zal ik zeker hier delen. De eerste is als volgt: bizar veel (elektronische) mogelijkheden met een vuistdikke gebruikershandleiding.
Op het C5-forum heeft JW zijn C5 AirCross PHEV, uitgebreid besproken. Maar die was voor mij te groot, te hoog en te duur. Na de initiële keuze voor een Mazda 6, kwam het besef dat de 8 kWp op mijn dak, nodig extra gebruikers nodig hadden. Als je een C segment PHEV zoekt die iets mag trekken, is de keuze beperkt en zo kom je als vanzelf in Oost Azië terecht.
Adri
Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Posted: Sat Nov 02, 2024 11:12 am
by Breeze
Heb ontdekt waar de naam Ceed vandaan komt. De Z. Koreanen hadden in 2006 in de EU (Slowakije) een grote fabriek gebouwd en om dat te vieren hadden ze de naam van hun nieuwste model CEEED willen geven, wat stond voor Communauté Économique Européenne, European Design. Dat vonden ze teveel E's dus werd er eentje vervangen door een apostrof. Bij de 3e generatie Cee'd werd de apostrof weggelaten. Een bekend medewerker van Top Gear sprak consequent die naam voluit uit, inclusief apostrophe, maar het was dan ook voor een Reasonably Priced Car.
De Z. Koreaanse content in de Ceed is dus niet zo groot en dat is voor mij (enige) schrale troost.
Toen wij in 2008 een sneeuwschoenvakantie in de Mala Fatra hadden, kwamen we tijdens de busrit van Bratislava naar de eindbestemming, langs een gigantische, gloednieuwe autofabriek. De buschauffeur vertelde dat er een conflict was met de regering, want die hadden een snelweg als toegang naar de fabriek beloofd, maar die kwam er maar niet. Gezien het succes van KIA denk ik dat dat allemaal goed is gekomen.
- KIA Slowakije.jpg (243.2 KiB) Viewed 310 times
Adri
Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Posted: Tue Nov 05, 2024 1:39 pm
by _rb_
En hoe bevalt de 'dagelijks gebruik' kant van de Ceed? Met name die elektrische actieradius?
Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Posted: Tue Nov 05, 2024 2:49 pm
by Breeze
Valt helemaal niet tegen Robert. Volgens opgave 50 à 60 km en nu (bij deze temperatuur en mijn 'normale' rijstijl): 55 km. Mijn zoon woont op 44 km, dus ik heb hem al verteld dat ik voor de terugreis een paar kW bij hem pik. Bij een ruwe berekening zijn de kosten bij elektrisch rijden de helft van rijden met de ICE. Maar dat moet ik nog wel wat verfijnen. Uiteraard bedoel ik hier de kosten voor energie uit het net, want met deze lage zon en herfstbewolking is de opbrengst van de dakpanelen minimaal. Kan haast niet wachten op het voorjaar.
'k Zal een dezer dagen wel een wat uitgebreider verslag maken.
Adri
Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Posted: Wed Nov 06, 2024 5:56 pm
by JW-C5
Breeze wrote: ↑Tue Nov 05, 2024 2:49 pm
Valt helemaal niet tegen Robert. Volgens opgave 50 à 60 km en nu (bij deze temperatuur en mijn 'normale' rijstijl): 55 km. Mijn zoon woont op 44 km, dus ik heb hem al verteld
dat ik voor de terugreis een paar kW bij hem pik. Bij een ruwe berekening zijn de kosten bij elektrisch rijden de helft van rijden met de ICE. Maar dat moet ik nog wel wat verfijnen. Uiteraard bedoel ik hier de kosten voor energie uit het net, want met deze lage zon en herfstbewolking is de opbrengst van de dakpanelen minimaal. Kan haast niet wachten op het voorjaar.
'k Zal een dezer dagen wel een wat uitgebreider verslag maken.
Adri
Hoe doe je dat, kilowatts pikken?
En hoe laad je je kWh's thuis nu bij, via een normaal stopcontact?
Groet,
JW
Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Posted: Wed Nov 06, 2024 6:07 pm
by Breeze
In beide gevallen met de bijzondere laadkabel in een normale wcd.
Adri
Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Posted: Wed Nov 06, 2024 6:32 pm
by JW-C5
Dat je daarmee kWh's laadt/pikt, dat doe ik ook als ik niet thuis oplaad.
Maar je praat daar over kilowatts, niet over kWh.
Vandaar mijn vraag, aan de purist
Groet,
JW
Re: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Posted: Wed Nov 06, 2024 7:50 pm
by Breeze
Ah ja, ik vattum (maar heb dan ook geen E-techniek gestudeerd). Voortaan zal ik energiediefstal netjes in joule uitdrukken
Adri