Page 15 of 16

Re: Bert's break

Posted: Fri Jun 26, 2020 7:47 pm
by bthomas
Bart zei dat ie de auto een poosje stationair liet lopen en dat dan ineens koelvloeistof uit het expansievat kwam spuiten. Toen ik 'm naar oldemarkt reed vertrouwde ik het ook niet. Het rode lampje op de thermometer ging branden. Ik had er per ongeluk ook nog ruitensproeiervloeistof (grote koeienletters 'kant en klaar') in gedaan, weet je nog?

Maar ik wist niet Adri's koelprobleem was geïdentificeerd, dat moet mij ontgaan zijn.

Re: Bert's break

Posted: Fri Jun 26, 2020 8:14 pm
by Breeze
"Mijn" koelprobleem ging sluipend. KVS verlies bij wat langere ritten en zwaardere belasting, zoals de Brennerpas (met de vlam in de pan). Sommige (en niet de minste) deskundigen zagen duidelijk verschijnselen van een doorgeslagen koppakking. Dat is vrij zeldzaam bij een V6 en het bleek ook dit te zijn:
Thermostaat 3.jpg
Thermostaat 3.jpg (112.55 KiB) Viewed 2962 times

ofwel zoals Henk het zo mooi verwoordde, een zodanig gezwollen pakking in het thermostaathuis dat de doorstroming belemmerd wordt.

Adri

Re: Bert's break

Posted: Fri Jun 26, 2020 11:07 pm
by JW-C5
Dat verhaal van Breeze destijds gelezen hebbende, heb ik een paar jaar geleden die van mijn V6 uit voorzorg laten vervangen.
De auto was toen 10 jaar oud, en had een kleine kwart miljoen kilometers afgelegd.

De oude thermostaat bleek nog in goede conditie, niets van dit soort "losse vellen" te zien.
En bij de test in heet water bleek hij nog gewoon te openen.

Dat brengt mij op de gedachte dat die van Breeze niet op een gewone manier aan z'n eind gekomen is, maar mogelijkerwijs door verkeerde kvs, ooit in het systeem gegooid door een/de vorige eigenaar.

Groet,
JW

Re: Bert's break

Posted: Sat Jun 27, 2020 2:47 am
by Feije
Tsja dat zou hier best het geval kunnen zijn natuurlijk, want Bert heeft er ruitensproeiervloeistof in gegooid. Al lijkt dat me eerlijk gezegd niet meteen het meest agressieve goedje :problem:.

Re: Bert's break

Posted: Sat Jun 27, 2020 8:15 am
by Breeze
JW-C5 wrote: Fri Jun 26, 2020 11:07 pmDat brengt mij op de gedachte dat die van Breeze niet op een gewone manier aan z'n eind gekomen is, maar mogelijkerwijs door verkeerde kvs, ooit in het systeem gegooid door een/de vorige eigenaar.
Mooi dat onbegrensde vertrouwen in mijn technische integriteit.
Maar verder eens met jouw conclusie.

Adri

Re: Bert's break

Posted: Sat Jun 27, 2020 12:27 pm
by bthomas
Ik had de ruitensproeiervloeistof er juist in gedaan omdat ie al koelvloeistof verloor. Het kan wel zijn dat het erger is geworden door de ruitenproeiervloeistof.

Re: Bert's break

Posted: Sat Jun 27, 2020 1:35 pm
by henkr
Ik weet het wel zeker!
Een overigens mooie CX van een collega van me kon na dezelfde actie linea recta richting sloop, het koelsysteem begon op zoveel plekken tegelijk te lekken dat reparatie economisch niet haalbaar was.

Groet Henk

Re: Bert's break

Posted: Sat Jun 27, 2020 2:10 pm
by Feije
Oef, ik heb betere peptalks gehoord :lol: :P. Het is wel even hopen dat die koppakkingen nog heel zijn. Voor de rest bestaat dat koelsysteem toch vooral uit slangen en O-ringetjes e.d. Dat is nog wel redelijk makkelijk te vervangen. Dan ga ik er voor het gemak wel even van uit dat de radiateur en kachelradiateur dit experiment overleefd hebben.

Re: Bert's break

Posted: Sat Jun 27, 2020 4:34 pm
by bthomas
Het grootste onderdeel is een homp ijzer. Ik kan me niet voorstellen dat ruitensproeiervloeistof een homp ijzer (ernstig) aantast. De rest wel te vervangen denk ik. Gezien de prijzen die mensen nu voor deze auto's vragen zou ik nog niet direct zeggen dat ie naar de sloop kan.

Maar ik wacht maar geduldig af. Wat kan ik anders?

Re: Bert's break

Posted: Mon Jul 06, 2020 5:22 pm
by bthomas
Afgelopen vrijdag is de 31dsbs (2L break) goedgekeurd voor de APK. Afgezien van wat ik al eerder genoemd had is ook de voorruit vervangen. De LHM filters waren ongelofelijk vies, die zijn gereinigd in een ultrasound reiniger.

Groot probleem was dat de CO uitstoot op gas veel te hoog was. We hebben dat opgelost door de MAP tabel aan te passen zodanig dat labda=1 en CO < 0.5%. Hij liep voor deze beurt ook al voor geen meter op gas. Als alles goed gaat gaat ie woensdag naar Vogels. Hij heeft ca 130.000km op deze gasinstallatie gelopen. Dan is het normaal geloof ik dat er wat onderdelen vervangen moeten worden.

Voor de HZ905F (donkergrijze V6 berline) heb ik de versnellingsbak gereviseerd terug. De GvT is wegen vakantie gesloten dus het zal nog wel een tijdje duren voordat de bak er terug in gaat.