Totaal onverwacht ging gisteren mijn distributieriem stuk, tak en ik stond stil… vrijdag komt de monteur kijken wat er allemaal stuk is, dan bestellen, naar Curacao laten sturen en er weer inlaten zetten. Hopelijk valt de schade mee, ik voel me super stom, maar goed niets meer aan te doen. Wat is jullie ervaring? Ik verwacht dat ik distributieriem moet kopen , x aantal kleppen en de pakking voor de cylinder kop…
Is dit iets wat je bv tweede hands zou kunnen kopen de kleppen dan of is dat niet de moeitte waard… HELP!
Xantia 1.8I 16V Tentation 1997, type 1b, 25 jaar en sinds 2008 op Curaçao (waar GEEN CITROEN garage is…)
Distributieriem stuk op Curacao
Re: Distributieriem stuk op Curacao
Het doet me veel plezier om te lezen dat er op Curacao nog een Xantia rondreed. Ik heb goed opgelet afgelopen april maar niets gezien.
Is er op Curacao een motorenrevisiebedrijf? Ik ben niet ter zake kundig maar vermoed dat de kleppen zijn vastgeslagen in de cilinderkop. Dat is tenminste meestal het probleem als de distributieriem breekt.
Hoewel ik me realiseer dat het niet ideaal is is het dan misschien beter om er een andere kop op te zetten. Ik heb nog een 1.8 staan die waarschijnlijk donor wordt maar die motor is nog fantastisch. Eigenlijk zonde om daar de kop vanaf te halen.
Een hele motor zou misschien een betere optie zijn maar ik vermoed dat de kosten voor transport naar Curacao niet gering zullen zijn.
Is er op Curacao een motorenrevisiebedrijf? Ik ben niet ter zake kundig maar vermoed dat de kleppen zijn vastgeslagen in de cilinderkop. Dat is tenminste meestal het probleem als de distributieriem breekt.
Hoewel ik me realiseer dat het niet ideaal is is het dan misschien beter om er een andere kop op te zetten. Ik heb nog een 1.8 staan die waarschijnlijk donor wordt maar die motor is nog fantastisch. Eigenlijk zonde om daar de kop vanaf te halen.
Een hele motor zou misschien een betere optie zijn maar ik vermoed dat de kosten voor transport naar Curacao niet gering zullen zijn.
Re: Distributieriem stuk op Curacao
Er zijn gespecialiseerde bedrijven die spullen versturen naar Curacao. Meestal wordt het een en ander verzameld in een grote houten kist of container.
Zelf versturen of op een andere manier verzenden geeft een veel voorkomend probleem. Het ontvangen is namelijk niet vanzelfsprekend.
Zelf versturen of op een andere manier verzenden geeft een veel voorkomend probleem. Het ontvangen is namelijk niet vanzelfsprekend.
Grtz,
Maurice
Maurice
Re: Distributieriem stuk op Curacao
Ik kan me eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen dat dit niet lokaal met onderdelen en garages/revisiebedrijven op Curacao opgelost zou kunnen worden. Een cilinderkop is vaak wel te reviseren zolang hij niet echt gebarsten is. Dat laatste komt niet zo vaak voor (en gebeurt meestal ook meer door kromtrekken dan doordat de distributie geknapt is). Dan zit je alleen nog met de vraag hoe je aan nieuwe kleppen en een nieuwe riem komt. Van kleppen kan ik me nog voorstellen dat ze enigszins universeel zijn en je ze dus nog wel zou kunnen krijgen bij een revisiebedrijf.
Voor wat het waard is: je Xantia heeft een XU-motor en die lag natuurlijk ook in diverse Peugeots. Ik weet niet of je daar wat aan hebt. Hij lag ook in bijvoorbeeld een Fiat Ducato, Fiat Ulysse, Lancia Zeta, etc. En wellicht zijn bepaalde onderdelen ook wel hetzelfde als bij de XUD-motor. Die lag dan wel weer in tal van voertuigen, waaronder ook van Rover, Lada, Hyundai, Suzuki...
Om dit met lokale spullen op te lossen zal wel even puzzelen worden en het zal denk ik niet goedkoop en/of makkelijk zijn. Of dat het voor jou waard is, kun je natuurlijk alleen zelf bepalen . Maar als je op Curacao in een Xantia rijdt, dan is dat ook wel iets waar je specifiek voor gaat lijkt me? Het lijkt me niet dat je "een auto" nodig hebt en dat je dan toevallig in een Xantia terecht komt .
Voor wat het waard is: je Xantia heeft een XU-motor en die lag natuurlijk ook in diverse Peugeots. Ik weet niet of je daar wat aan hebt. Hij lag ook in bijvoorbeeld een Fiat Ducato, Fiat Ulysse, Lancia Zeta, etc. En wellicht zijn bepaalde onderdelen ook wel hetzelfde als bij de XUD-motor. Die lag dan wel weer in tal van voertuigen, waaronder ook van Rover, Lada, Hyundai, Suzuki...
Om dit met lokale spullen op te lossen zal wel even puzzelen worden en het zal denk ik niet goedkoop en/of makkelijk zijn. Of dat het voor jou waard is, kun je natuurlijk alleen zelf bepalen . Maar als je op Curacao in een Xantia rijdt, dan is dat ook wel iets waar je specifiek voor gaat lijkt me? Het lijkt me niet dat je "een auto" nodig hebt en dat je dan toevallig in een Xantia terecht komt .
Re: Distributieriem stuk op Curacao
Niet dat je daar nu wat aan hebt maar voor de statistiek ben ik wel benieuwd na hoeveel jaar en kilometers deze riem het voor gezien hield?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Distributieriem stuk op Curacao
Ik had nog je VIN, vanaf het oude XCNL.
Langs die weg naar onderdelen kijkend zie ik dat de uitlaatkleppen 0949A6 op NFP staan, die zijn dus niet meer leverbaar.
De inlaatkleppen 094892 zijn er nog wel.
Ook de klepveerschotels en de klepveren staan op NFP.
Verder zie ik dat de cilinderkop en de koppakking ook allebei op NFP staan.
Al met al ziet dat er niet hoopgevend uit, helaas
Groet,
JW
Langs die weg naar onderdelen kijkend zie ik dat de uitlaatkleppen 0949A6 op NFP staan, die zijn dus niet meer leverbaar.
De inlaatkleppen 094892 zijn er nog wel.
Ook de klepveerschotels en de klepveren staan op NFP.
Verder zie ik dat de cilinderkop en de koppakking ook allebei op NFP staan.
Al met al ziet dat er niet hoopgevend uit, helaas
Groet,
JW
Re: Distributieriem stuk op Curacao
Dit zijn toch onderdelen die door meerdere fabrieken geleverd worden?
Dat geldt sowieso voor koppakkingen, vaak kan je kiezen tussen Elring, Victor Reintz, Ajusa, etc en met een beetje mazzel bestaat er zelfs een MLS uitvoering van.
Wat kleppen betreft: hier een voorbeeld van mijn eigen 2.0-16V / XU10J4R(RFV):
https://www.winparts.nl/motordelen-toeb ... 11350.html
Dat geldt sowieso voor koppakkingen, vaak kan je kiezen tussen Elring, Victor Reintz, Ajusa, etc en met een beetje mazzel bestaat er zelfs een MLS uitvoering van.
Wat kleppen betreft: hier een voorbeeld van mijn eigen 2.0-16V / XU10J4R(RFV):
https://www.winparts.nl/motordelen-toeb ... 11350.html
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Distributieriem stuk op Curacao
Lijkt me ook. Citroën zelf zal zulke dingen niet meer leveren, maar aftermarket is het allemaal nog wel te vinden - in Europa. Hoe je het naar Curacao krijgt weet ik niet. De uitlaatkleppen kun je bijvoorbeeld gewoon op Autodoc krijgen.
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: Distributieriem stuk op Curacao
Wat leuk dat er helemaal op Curacao een rondrijdt! Alleen jammer dat dat nu even niet het geval is. Je inschatting qua onderdelen lijkt me realistisch. De onderdelen naar Curacao krijgen lijkt me nog de grootste hobbel.
Re: Distributieriem stuk op Curacao
De kosten van de reparatie zullen de dagwaarde van de Xantia overstijgen. Maar aan de andere kant kun je voor deze kosten geen andere auto aanschaffen die vergelijkbaar is met wat je nu hebt. Aan jou om te kiezen verder te willen met deze auto.
Mijn advies zou zijn om de cilinderkop eerst eens te laten verwijderen om de schade vast te stellen. Wellicht zijn alleen een aantal kleppen krom. Misschien is er meer schade, bijvoorbeeld de nokkenas(sen) en/of zuigers. Ik schat dat dit onderzoek bij elke garage gedaan kan worden en deze kosten zijn nog te overzien (alleen enkele uren arbeidsloon).
Het gemakkelijkste zou vervolgens zijn om de cilinderkop te vervangen. Als dat een optie is zou je kunnen informeren wat het kost om een pakket van ca 20-30 kg te versturen van Nederland naar Curacao. Een cilinderkop bij een Nederlandse sloper zal ca 100-250 euro kosten.
Mochten de verzendkosten erg hoog zijn dan zou je een Nederlandse sloper kunnen vragen om een cilinderkop te kopen en hem de nodige onderdelen te laten demonteren en alleen die toe te sturen. Alleen een aantal kleppen blijft gemakkelijk onder de 1 kg.
Als kosten moet je er nog bijtellen een distributie-setje met rollen en waterpomp, een multiriem met rollen en een koppakking.
Groetjes, Alfred.
Mijn advies zou zijn om de cilinderkop eerst eens te laten verwijderen om de schade vast te stellen. Wellicht zijn alleen een aantal kleppen krom. Misschien is er meer schade, bijvoorbeeld de nokkenas(sen) en/of zuigers. Ik schat dat dit onderzoek bij elke garage gedaan kan worden en deze kosten zijn nog te overzien (alleen enkele uren arbeidsloon).
Het gemakkelijkste zou vervolgens zijn om de cilinderkop te vervangen. Als dat een optie is zou je kunnen informeren wat het kost om een pakket van ca 20-30 kg te versturen van Nederland naar Curacao. Een cilinderkop bij een Nederlandse sloper zal ca 100-250 euro kosten.
Mochten de verzendkosten erg hoog zijn dan zou je een Nederlandse sloper kunnen vragen om een cilinderkop te kopen en hem de nodige onderdelen te laten demonteren en alleen die toe te sturen. Alleen een aantal kleppen blijft gemakkelijk onder de 1 kg.
Als kosten moet je er nog bijtellen een distributie-setje met rollen en waterpomp, een multiriem met rollen en een koppakking.
Groetjes, Alfred.