De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by henkr »

Ik denk dat een versleten koppeling als oorzaak niet reëel is, als die echt continu blijft slippen brandt ie er binnen de kortste keren uit en sta je in de berm waar bij de snelheidmeter 0 aanwijst. :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Feije »

Lijkt me ook ja. En bij stevig gasgeven merk je het ook meteen als de koppeling echt zo ver heen is.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Stars_Falling_93 »

Koppeling geloof ik inderdaad ook niet zo. Ik vind het aangrijpingspunt wat hoog zitten. Maar hij grijpt prima aan, dus dat durf ik wel uit te sluiten.

De auto heeft voordat ze bij mij kwam heel weinig gereden de laatste jaren. Misschien heeft het daar mee te maken. De oudste rekening die ik erbij heb is uit 2008 en daar is de kilometerstand 80.436 km. Op de laatste rekening van de oude eigenaar uit april 2020 is die 107.200 en ik kocht 'r in december 2021 met 107.546 km. In het begin zakte het stationair toerental naar 500 als de HD-pomp aansloeg bijvoorbeeld. Maar ergens lijkt me dat onlogisch vanwege dit:
Feije wrote: Mon Apr 25, 2022 9:29 amDat kon vast geen kwaad, maar je motortoerental bij een bepaalde snelheid zou niks te maken moeten hebben met je motor zelf. Dat is een vaste verhouding die bepaald wordt door je versnellingsbak en het formaat van je wielen.
In ieder geval draait ze er geen slag minder om zoals ik vanmiddag merkte. Helaas is er toen ook iets minder leuks gebeurd. Op een smal dijkweggetje dachten een tegenligger en ik allebei dat we langs elkaar konden. Dat kon ook tot we bij de spiegels aankwamen. Hij was z'n spiegelglas kwijt en bij mij is de voet van de linkerspiegel afgebroken en het spiegelglas stuk. Gelukkig was het een schappelijke man en hebben we samen elkaars schade geëvalueerd en geconcludeerd dat we beiden schuld hadden en het elk voor zich moeten gaan oplossen.

Bij een nadere inspectie thuis bleek alleen de basis van de spiegel het begeven te hebben. Het verstellen van de spiegel en de temperatuurmeter werken nog. Het is alleen het plastic gedeelte op de deur dat het heeft begeven en door de klap ook het spiegelglas. Als ik even snel zoek zie echter dat spiegels en voet als een geheel verkocht worden. Is het een optie om alleen de voet (en het glas) te vervangen, of moet ik een hele nieuwe spiegel?
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Feije »

Stars_Falling_93 wrote: Thu Apr 28, 2022 5:18 pmIn het begin zakte het stationair toerental naar 500 als de HD-pomp aansloeg bijvoorbeeld
Dat kan dan weer wél, want ik neem aan dat hij in z'n vrij stond. Dan koppel je de hele aandrijving verder los van de motor.

Over die spiegel: je moet inderdaad een andere spiegel hebben. Haal er alsjeblieft eentje van de sloop of zorg voor een originele die al tijden ergens op de plank ligt, want de kwaliteit van een spiegel die je nu nog nieuw kunt krijgen op diverse onderdelensites haalt het gewoon niet bij een originele. Ik had een spiegel van Alkar geloof ik. Trillen op hogere snelheden, anders uitgevoerd dan was omschreven en de hele constructie zat ook heel anders (goedkoper) in elkaar.

Je hebt spiegels in carrosseriekleur. Op een type 1 zijn die zeldzaam, maar een type 2 heeft die wel vaker. Zeker als die elektrisch verstelbaar is. Je kunt waarschijnlijk ook nog een handmatig verstelbare spiegel pakken en daar je elektrische mechaniek in zetten, als dat niet stuk is. Dat mechaniek zit met drie Torx T10-schroefjes vast in je spiegel. Wees er voorzichtig mee, want ze breken heel erg snel af. Een type 2-spiegel is verder identiek, alleen hebben ze wel vaak (of altijd?) een asferisch glaasje om de dode hoek te verkleinen. Persoonlijk vind ik dat totaal niet storend, maar als je je Xantia écht origineel wilt houden kun je misschien beter je originele glaasje monteren als dat nog heel is. Ook heeft een type 2 de temperatuursensor in de réchter spiegel zitten, dus die moet je overzetten van je oude. Onderop zit een klepje met daarin een soort bolletje. Dat klepje kun je losklikken, waarna je de temperatuursensor er zo uit kunt trekken. Hij zit dan nog wel vast met twee draden. Die krijg je er helaas alleen uit als je de spiegel los hebt.

Om zo'n spiegel te (de)monteren moet je deurpaneel er helaas af. Geen idee wat daarover te vinden is, maar hulp is hier wel beschikbaar. Ik heb twee jaar geleden een hoop met dit soort dingen lopen pielen voor mijn beide Xantia's nadat de beide spiegels van mijn Turbo CT eraf getrapt waren :roll:.

Overigens heb ik ook nog een handbediende type 2-spiegel liggen als het goed is, dus als je niets beters kunt vinden mag je die ook wel hebben. Je kunt het kapje in carrosseriekleur er zo op klikken als dat nog heel is. Anders wordt het spuiten vrees ik, want een kapje in die kleur ga je niet vinden...
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Stars_Falling_93 »

Feije wrote: Thu Apr 28, 2022 6:57 pmDat kan dan weer wél, want ik neem aan dat hij in z'n vrij stond. Dan koppel je de hele aandrijving verder los van de motor.
Och ja, natuurlijk. Ik sta voor rode stoplichten altijd in z'n een met de koppeling ingetrapt. Hier laat mijn technische kennis me even in de steek. Maar goed, dat is ook allemaal zelfstudie in progress.

Dank voor je uitgebreide antwoord wat betreft de spiegel! Ik kan dus bijna elke willekeurige linkerspiegel nemen, afhankelijk van hoeveel werk ik eraan wil hebben? Vooral dat de temperatuursensor in andere spiegels past is heel fijn. Dat was wat in mijn eerste zoektocht het aanbod nogal beperkte. Ik had al zitten kijken bij Winparts naar nieuwe vervangers, maar als die zoveel slechter zijn in kwaliteit ga ik mooi naar Onderdelenlijn/Marktplaats. Ik heb al een idee voor een vervangend exemplaar dat wat overzetwerk nodig gaat hebben. Kleurkapje van mijn spiegel is nog oké trouwens. Dat was al niet helemaal strak meer, maar er zijn geen heftige krassen bij gekomen. Het totale lakwerk schreeuwt trouwens om een polijstbeurt, maar dan moet ik eerst wat meer geld opzij zetten voor de spullen. Het spiegelglas is wel gesneuveld, dus ik hoop dat de vervanger hetzelfde soort glas heeft. Dat lijkt me wel zo mooi, al vraag ik me af of het verschil tussen gewoon en asferisch opvalt.

Deurbekleding loshalen gaat wel lukken na die stoomcursus toen mijn raam linksachter het niet meer deed. Dit keer maar met iets meer beleid proberen, zodat ik geen rol ducttape nodig heb om het weer op z'n plek te krijgen. En dan kan ik gelijk het raammechanisme even smeren.

Dit lost wel gelijk een puntje van mijn to-dolijstje op. Mijn linkerspiegel wilde namelijk niet inklappen. Dat is wat hem nu waarschijnlijk ook genekt heeft; bij de andere auto was de spiegel ingeklapt en het spiegelglas losgesprongen door de schok. Een ietwat rigoureuze oplossing zo, maar na vervanging kan ik wel weer een puntje afstrepen.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Feije »

Stars_Falling_93 wrote: Thu Apr 28, 2022 10:21 pmIk kan dus bijna elke willekeurige linkerspiegel nemen, afhankelijk van hoeveel werk ik eraan wil hebben?
Ja, mits je eentje neemt waar je het kapje in carroseriekleur op kunt monteren. Voor de rest hebben originele spiegels bij mijn weten allemaal dezelfde spiegelbehuizing. Ik zou je wel aanraden om een elektrisch verstelbare te zoeken als je die kunt vinden, want om de handmatige verstelling uit de spiegel te halen lijkt me best wat gekl**t. Ik zou je verder aanraden om dat spiegelkapje vanuit de binnenkant los te wippen. Van buitenaf gaat ook, maar bij mij breken die klikverbindingen dan altijd af en je wilt dat kapje wel heel houden...

Zo'n spiegelglas is op zich ook wel nog te vinden. Je hebt ze wel met een soort blauwige tint om felle lichten een beetje te dimmen. Op zich wel prettig, maar niet als je het maar aan één kant hebt natuurlijk.

Het deurpaneel vóór is niet heel anders dan achter om los te maken. Wees wel voorzichtig met de voorkant van het deurpaneel als je dat lostrekt. Je hebt kans dat de klemmetjes uit het paneel scheuren en daar zit je niet op te wachten. Het schuim dat achter het deurpaneel zit hoef je niet los te halen. Het gaat erom dat je dat driehoekige zwarte kapje los kunt trekken dat vooraan zit, want daar zitten twee van de vijf torxjes T20 achter. De pootjes van dat kapje willen ook nog wel eens afbreken, dus probeer te zorgen dat je hem aan alle kanten ongeveer ver naar je toe trekt (of eerst een beetje beneden, dan een beetje boven, dan een beetje links, dan rechts, etc). Een schroevendraaier krijg je er makkelijk tussen en hij zit ook niet heel vast. Die kapjes zijn bij iedere Xantia zonder alarm hetzelfde, dus mocht het misgaan, dan is een ander kapje ook wel te vinden.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Stars_Falling_93 »

Feije wrote: Thu Apr 28, 2022 11:34 pmJa, mits je eentje neemt waar je het kapje in carroseriekleur op kunt monteren.
Ik meende daar al verschil te zien tussen spiegels met of zonder lakkleur. Goed om te weten. Dank je! Ik heb op Marktplaats gereageerd op eentje met kapje en zo te zien elektrisch. Dat laatste heb ik even nagevraagd. Als die elektrisch is, mag die mijn kant op komen.
Feije wrote: Thu Apr 28, 2022 11:34 pmZo'n spiegelglas is op zich ook wel nog te vinden. Je hebt ze wel met een soort blauwige tint om felle lichten een beetje te dimmen. Op zich wel prettig, maar niet als je het maar aan één kant hebt natuurlijk.
Toen ik op het glas ging letten bij advertenties zag ik ineens ook allemaal verschillende. Je hebt ze met blauw glas of zo'n lijntje op het glas om de grens van de auto aan te geven. En dan ook nog met allebei. Zit nog behoorlijk wat variatie in. Mijn spiegels hebben/hadden blauw glas. Ik vind dat wel prettig met die zoeklichten die voorop sommige moderne auto's zitten. Uit de foto's kon ik niet opmaken wat voor glas er in de spiegel zit waar ik op gereageerd heb, dus dat gaan we zien.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: linkerspiegel aan gort

Post by Feije »

Vanaf dat lijntje begint ook het asferische deel van het glas. Dat zullen type 2-spiegels zijn. Of de grens van de auto daar ook zit, hangt er natuurlijk van af hoe je je spiegels afstelt ;). Bij mij dit de grens van de auto helemaal aan de andere kant van de spiegel :think:.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: linkerspiegel aan gort

Post by Stars_Falling_93 »

Tja, ik begreep nooit wat het nut van dat lijntje was. Blijkbaar het verschil in bolling dus. Weer wat geleerd!

Vervangende spiegel is inmiddels onderweg en komt als het goed is morgen aan. Dus dan kan ik aan de gang met overzetten.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: linkerspiegel aan gort

Post by Feije »

Welke kleur is het kapje dat op je nieuwe spiegel zit eigenlijk? Toevallig donkergroen metallic? :mrgreen: ;)

Voor de rest: succes met overzetten!
Post Reply