Ik schrok daar erg van. Er zijn 2 mogelijkheden: of ik ben weggereden zonder te betalen maar dan heb ik het niet doorgehad of ik word ten onrechte ergens van beschuldigd. Dat eerste zou ik heel erg vinden maar dat tweede ook.
Toen ik de volgende dag de brief las en al vele uren had lopen piekeren hoe dit toch kon gebeuren werd het verhaal iets duidelijker. Ik had wél betaald maar niet het juiste bedrag. Ik had het bonnetje terug gezocht en constateerde dat het bedrag wel erg laag was voor 82 liter LPG (iets van 37 euro meen ik). Ik veronderstelde daarom dat iemand voor mij was doorgereden en ik dus voor zijn hoeveelheid had betaald. Dus ik schreef een brief naar de deurwaarder dat ik het er niet mee eens was. Ik heb met pin betaald en dus afgerekend wat de gast achter de kassa mij in rekening bracht. Van het bedrag dat ik moest bijbetalen was 25 euro aan "onkosten". Ik vind op zijn minst dat ik dat nu ten onrechte betaald heb.
Van de deurwaarder kreeg ik de volgende reactie:
Ik vind het zeer onrechtvaardig. Hoezo ben ik verantwoordelijk voor het betalen van het juiste bedrag? Volgens mij onzin. Stel je voor dat je in een winkel een product afrekent. Moet je dan zelf ineens denken: hé dat bedrag klopt niet. En het is helemaal bizar dat de verkoper later via een deurwaarder bij mij meer geld komt eisen.De pomphouder geeft aan er een pomp wissel heeft plaatsgevonden. De verantwoordelijkheid voor het betalen van hetgeen u meeneemt ligt bij de afnemer, dus bij u en niet de kassière. In uw geval is het verschil tussen de prijs van de betaalde brandstof evident anders, dan uw afgenomen brandstof.
Wij hebben de beelden toegevoegd aan de bijlagen.
De pomphouder kan en mag aan de hand van uw kenteken uw adresgegevens niet achterhalen om u aan te schrijven voor de betaling van de door u afgenomen brandstof. Hij moet daarvoor of aangifte van diefstal doen om via de politie uw adres te verkrijgen, of hij moet een gerechtsdeurwaarderskantoor in de arm nemen. De pomphouder gaat ervanuit dat u niet opzettelijk heeft gehandeld, u bent immers in de winkel geweest, dus heeft de pomphouder geen aangifte van een strafbaar feit willen doen. Zodoende heeft hij zich tot ons gewend.
Ons kantoor rekent kosten voor onze werkzaamheden, daarnaast worden er door het RDW kosten gerekend voor het opvragen van uw adresgegevens. Deze zijn hoger dan de € 25,00 die u daarvoor uit coulance in rekening zijn gebracht. Deze kosten worden op grond van artikel 6:96 BW verhaald op u. Dat artikel regelt de vergoeding van vermogensschade, waaronder ook vallen de kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid, alsmede de kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte.
Wij hebben uw betaling in goede orde ontvangen en zullen het dossier ten laste van u sluiten.
Ik weet wel dat ik nalatig ben bij het afrekenen met pin. Ik kijk eigenlijk nooit naar het bedrag moet ik bekennen. Het is dus wachten tot ik eens ergens belachelijk veel teveel voor betaal. Zou ik dan via een deurwaarder mijn geld terug kunnen eisen?
Dit gebeurde bij BP Kerk en Zanen in Alphen. Daar ga ik dus nooit meer tanken.
Ik vraag me ook af of ik nu ergens bij een of andere club op een lijst van wanbetalers ben gezet.